اجتماعی

دانش‌آموزان

دانش‌آموزان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

یكي از عوامل مهم در موفقيت تحصيلي دانش‌آموزان، حمايت و پشتيباني والدين است. خانواده­‌ها نقش مهمي در فراهم ساختن زمينه­ رشد و پرورش توانايي‌هاي فرزندان خود را برعهده دارند. والدين باید شادي گم شده در لابه ­لاي سنگيني تكاليف درسي را به دانش‌­آموزان بازگردانند و آرامش و اطمينان خاطر را در آن­ها به ­وجود آورند و اين جز در سايه نظارت دائم و منظم بر فعاليت‌هاي يادگيري، توجه به شرايط روحي و رواني و بررسي وضعيت درسي دانش‌آموزان در منزل و مدرسه امكان پذير نيست. نظارت و پيگيري نبايد به گونه‌اي باشد كه استقلال و اعتماد به نفس را از فرزندان بگيرد.

دستوردادن و امركردن و پيگيري همراه با سرزنش و تحقیر و توبيخ، یا مقایسه و سرکوفت دانش‌آموزان جز افت تحصيلي هيچ ثمري نخواهد داشت. در سال‌هاي ابتدايي، اين نظارت شايد حتمي باشد ولي با رسيدن دوران بلوغ و نوجواني، براي نوجوانان خوشايند نيست كه والدين مدام به آن­ها گوشزد كنند كه چگونه تكاليف‌­شان را انجام دهند، یا مثل یک مفتش بالای سرشان بایستند. نوجوان در اين دوره احساس استقلال مي­كند و می­خواهد به ارزش‌ها، ايده‌­ها و نگرش او احترام گذاشته شود و چندان تمايلی به امر و نهي ديگران ندارد. ولي اين بدان معنا نيست كه حمايت و نظارت بر عملكرد او، كاملاً قطع شود، بلكه در اين دوران نياز به نظارت غيرمستقيم است، به گونه‌­اي كه دانش‌آموزان حس استقلال عمل داشته باشند و حس بد از طرف والدين بر آنها القا نشود.

دانش‌آموزان پس از گذراندن دوره­ راهنمايي وارد مرحله بعد يعني متوسطه مي­شوند که آخرين دوره­ آموزشي آنان محسوب مي­شود. نحوه­ تدريس و آموزش در دوره­‌هاي ابتدايي و راهنمايي مي­تواند کمک شاياني به نوجوانان در دوره­ متوسطه بنمايد، زيرا در آن دو دوره پايه­ علمي دانش‌آموزان گذاشته مي­شود و اگر پايه­ علمي‌شان ضعيف باشد يا اصلا نمي­توانند وارد متوسطه شوند يا با مشکل مواجه خواهند شد.

يکي از سال‌هاي پر خطر و حساس دوره­ي متوسطه سال اول است. دانش‌آموزان سال اول متوسطه بيشتر مورد خطر قرار مي­گيرند زيرا تا بتواند خود را با قوانين و اصول اين دوره عادت دهند روزهاي سختی را معمولا باید سپری کنند. در اين سال دانش‌آموزان درس‌هاي عمومي مي‌­آموزند و حق انتخاب رشته را ندارند. نحوه­ دوست­ يابي در اين سال تاثير بسزايي در روند تحصیل و گرایشات دیگر آنان دارد. اگر دانش‌آموزان دوستان خوب و درس خواني انتخاب نمايند باعث پيروزي آنان در اين سال خواهد بود در غيراين صورت با مشکل مواجه خواهند شد.

هنگامی که نتوانیم دانش‌آموزان را درست تربیت و راهنمایی کنیم به­ طور قطع در سال‌­های جوانی با معضلات و آسیب‌های متعددی مواجه می­شوند. متاسفانه افکار غلطی که این روزها در ذهن جوان‌ها ریشه دوانده، و فکر می­کنند راه صد ساله ر ا یک شبه باید طی کنند و از پله­ اول به پله­ دهم رسید. چنین افکاری خطر و آسیب و زنگ هشداری برای جامعه است. این افکار گاه نه تنها به ترک تحصیل می‌انجامد، بلکه به درآمدهای نامشروع و پول‌های کاذبی دامن می­زند که از راه­‌های نادرست و حرام با روحیات کاذب و روش‌های غلط به دست آمده است پول‌هایی که شاید چند صباحی فرد را راضی نگه دارد اما عواقب آن به شدت در زندگی پیش رو و ناملایمات آتی تاثیر خواهد گذاشت.

متاسفانه مسئولان به این مساله نرسیده و باور نکرده­‌اند که زمانه در حال تغییر است و ادبیات والدین دیگر راه­ گشا نیست. زبان نوجوانان و جوانان (دانش‌آموزان) امروز زبان دانش‌آموزان دهه‌­های قبل نیست و راه کار و بیان خود را می طلبد. اگر با ادبیات خاصی که نشان دهنده و برخواسته از فرهنگ ملی و دینی خود نباشد به سراغ آنان برویم، وضعیت نابسامان این قشر جامعه‌ساز (دانش‌آموزان) بیش از پیش به خطر می­افتد چرا که هر روز متوجه حضور و نفوذ بیگانگان با فرهنگ‌های وارداتی­شان بر دانش‌آموزان هستیم. متاسفانه زبان والدین الکن شده و دیگر تاثیر قابل توجهی بر ذهن و رفتار فرزندان خود ندارند. باید آستین‌­ها را بالا زد و با آموزش و یادگیری و پیدا کردن زبانی نو مفاهیم با ارزش و غنی فرهنگی و دینی خود را به دانش‌آموزان عرضه کنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید