خانواده

تفاهم بین والدین

تفاهم بین والدین - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

ازدواج یکی از مهمترين رسوم اجتماعي است و بسیاری از هنجارها و ناهنجاری­‌های جامعه مربوط به همین نهاد مقدس است. كودك آلوده به دنيا نمي‌­آيد اين خانواده و پدر و مادرند كه زمينه­‌ساز شرافت يا آلودگي او را فراهم می­سازند. خانواده مانند یک پیکر زنده است هر تزلزلی در خانواده از جمله عدم تفاهم بین والدین سبب آسیب رسیدن به فرزندان می­گردد.

تخریب فرزندان = تخریب جامعه

همه اطرافیان به نحوي در فرزند اثرگذار، مدل و الگو هستند. جرأت والدین اطمينان بخش است هيبت و وقار و تفاهم بین والدین سازنده. بیشتر افراد موفق؛ موفقیت‌شان را مدیون خانواده سالم خویش هستند. رفتار فرزندان انعكاسي از رفتار والدین است. محیط نامساعد و ناهنجار خانواده بر اخلاق اعضا تاثیر سوء گذاشته و جامعه را نیز متاثر میكند. محيط خانه و رفتار والدين براي فرزندان، ‌نخستين كلاس انسان‌­سازي است. اولین معلم هر انسان مادر اوست. مادران میتوانند با تدبیر و درایت درهای بهشت را به روی فرزندان باز کنند یا دروازه‌های جهنم را.

عدم تفاهم بین والدین، خشونت‌ها و ستيزهای خانوادگی، برخوردهاي خشن و بي‌حرمتي پدر و مادر نسبت به یکديگر در حضور فرزندان (در هر سطحی)، نتایج تاثرانگیز و منفی و تخریبی زیادی بر فرزندان و در نهایت جامعه می­گذارد؛ از جمله وحشت و ترس – اضطراب و نگرانی – خشم و پرخاشگری – افسردگی و انزوای فرزندان و تزریق آن به محیط جامعه توسط آنان. یعنی به دست خود اسباب غرق خودمان را فراهم می­سازیم.

استحکام یا تضعیف سه محور احترام و محبت و گذشت در زیرساخت‌­های کانون هر خانواده­‌ای نقشی اساسی دارد. تفاهم در پرتو احترام و محبت و گذشت. عامل تهديد روابط زناشویی فقدان محبت نيست بلكه روش ابراز محبت است. پدر و مادر بايد از خطاهاي همديگر چشم‌پوشي نمايند. حاكم بودن فضاي دوستي بين والدین می­تواند انرژی و پتانسیل مثبتی در کانون خانواده به ارمغان آورد . از همین امروز، سهم احترام – محبت – گذشت را در زندگی‌هامان بیشتر کنیم.

در مسیر زندگی با مشکلات زیادی روبرو می­شویم؛ مشکلات مالی، خانوادگی، شغلی و… ولی این تنگ نظری، نکته­ سنجی، بدبینی، استبداد رای، و دیگر صفات منفی است که به کانون خانواده آسیب وارد می­کند، و به سرزنش، توهین، تحقیر و هتاکی به یکدیگر منجر می­گردد. هنگامی که به غُُرغُر مشغولیم، قدر موهبت‌هایی که زندگی هر لحظه به ما می­دهد را نمی‌فهمیم.

اختلافات زناشویی علل مختلفی دارد که با توجه به پژوهش‌­های انجام شده در مراکز مشاوره سراسر کشور بیشترین علل عبارتنند از: دخالت اطرافيان، عدم تفاهم، عدم تمكين، ضرب و شتم، عدم مسئوليت‌پذيري، اعتياد، بدبيني، عدم علاقه. نباید دست روی دست بگذاریم و آن قدر نگاه کنیم تا زندگی جلوی چشمان ما از پا در بیاید. باید از دنیای فکر و خیال بیرون بیاییم. با ای کاش و حیف و… کاری از پیش نمی‌رود. ازاینرو نیازمندیم تا نظام باورهای خود را گسترش دهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید