روانشناسی

تئوری دایی‌جان ناپلئونی

تئوری دایی­جان ناپلئونی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

اگر دقت کنیم پیرامون خود افراد منفی‌­باف زیادی می­‌بینیم که با افکار و گفتار­شان باعث تضعیف روحیه­‌ی ما می­شوند، بهتر است تا حد امکان از هم­نشین شدن با چنین اشخاصی پرهیز کنیم؛ چون به ­مرور زمان، منفی­‌گویی هم عادت ما می­گردد. مردمي­‌كه به­ افکارمنفی بها می­دهند و در صحبت­‌های خود مدام از سختی‌­­کار، نداشتن استراحت، کم­‌خوابی­‌های شبانه، و خيلي چيزهاي ديگر گله می­کنند، همین امر بر آن­ها تاثیر منفی بیش­تری می­گذارد كه به­ مراتب خستگی و ناامیدی­شان را افزايش می­دهد.

مطمئن باشید اطرافیان هیچ علاقه‌ای به شنیدن سخنان منفی ما ندارند؛ پس چرا به­ جای سخنان منفی، در مورد جنبه‌های مثبت زندگی و فعاليت‌هاي مفيدي كه داريم صحبت نکنیم؛ شنیدن آن­ها می­تواند برای دیگران نیز جالب توجه باشد. بعضی از این منفی‌باف‌ها آنقدر فضای ذهن‌شان آلوده شده که دیگر باور به فرضیه‌ی دست‌های پنهان توطئه دارند و هر اتفاقی را به ارباب توطئه ربط می­دهند حتا رویدادهای خوب را که حتما کلکی درکار است (تئوری دایی­‌جان ناپلئونی).

بهتر نیست به­­‌جای این­که فقط به مشکلات، بی‌عدالتی‌ها، گرانی و تورم، مسایل سياسي، ناهنجاري­‌هاي­ اجتماعي، گرفتاري‌هاي شغلي و هزاران موضوع منفی دیگر فكر کنیم و همین حرف‌ها را هم به ­دیگران بزنیم، اوقاتي را كه در زندگي، کارها درست و خوب پیش ­رفته‌اند، داشته‌هایی که از آن­ها برخورداریم و… را به‌­ياد آوريم و­ درعوض گله و شکایت از زمين و زمان، از اتفاقات جالبی که برای­مان افتاده است؛ سفرهايي كه رفته‌­ايم و تجارب شيرين­‌مان صحبت کنیم؟ نکته مهم این است که آدم‌های موفق با تئوری دایی‌جان ناپلئونی و منفی‌بینی و بدبینی نمی­توانند از پله­‌های ترقی بالا روند.

اكثر ما با تئوری دایی‌جان ناپلئونی فقط بدي‌ها و سختي‌ها را مي‌بينيم، یا غصه­‌ی مسایلی را مي­خوريم كه هیچ ارزشی ندارند. نسخه­‌ی رايج جامعه از آن­ كساني ا­ست­ كه فقط از بدبختي‌ها دم مي­زنند. اگر به­ تمام روزهاي زندگی­مان فکرکرده و آن­ها را مرور کنیم، در مي‌­يابيم که: لحظات خوش‌­آیند و لذت­بخش زندگی بيش­تر از وقايع بد بوده‌­اند؛ خوش­بختي نتیجه­‌ی به ­دست آوردن نداشته­‌ها نیست؛ بلکه درك و قدرداني­ از داشته‌ها است. پس چرا به ­­جای فکر کردن به دقايق شاد و زیبای عمر، به ­سختي‌ها مي‌انديشيم؟

افکار منفی می­تواند یک روز سفید را خاکستری یا حتا سیاه نشان دهد و افکار مثبت، یک روز خاکستری را زیبا و سفید ­کند. نباید اجازه دهیم افکار منفی دیگران بر ما تاثیر گذاشته، و روحیه­‌مان را تضعیف نماید. مي­توان با گفتار و كردار خود، مثبت‌اندیشي را به­ دیگران منتقل کرد و به ­آن­ها آموخت که افکارمنفی‌شان را کنار اندیشه­‌های مثبت جایگزین آن کنند. با این­کار، هم به ­اطرافیان کمک می­کنیم و هم روحیه‌ی مثبت‌اندیشی خودمان تقویت­ مي­شود.

هر زمان حادثه­‌ی ناراحت­ کننده‌­ای در زندگی پیش‌­آمد، به جای یأس و نگرانی، آن­ را به ­فال نیک بگيريم؛ شايد راه دیگری برای سعادت ما گشوده شده كه باید پیدايش کرد. در این صورت از اسارت تئوری دایی‌جان ناپلئونی نیز آزاد می‌شویم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه