اجتماعی

چهارچوب مرجع

چهارچوب های ذهنی-دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چهارچوب ذهنی تعیین می­کند که چگونه انسان کارهای خود را ارزیابی و توجیه می­نماید بعضی افراد کارهای­شان را در ضمیر خویش ارزیابی کرده، در حالی که کسانی، آن را در دنیای بیرون و با واکنش دیگران، ارزیابی می­کنند.

افراد متعادل برای توجیه و ارزیابی کار خود یک تعادل بین دنیای درون و دنیای برون ایجاد می­کنند و به نظر این بهترین روش است زیرا اگر کار خود را فقط در درون توجیه کنند، از سوی هیچ کس مورد حمایت قرار نمی­گیرند و اگر دنیای برون را ملاک قرار دهند، واکنش دیگران برنامه زندگی­شان را پایه ریزی خواهد کرد اما چنانچه متعادل عمل کنند، هم در ضمیر خویش نسبت به کار خود مطمئن می­شوند و هم در محل کار و زندگی مورد تایید و حمایت دیگران قرار می­گیرند و همین، انگیزه­ ای برای پیشرفت­شان خواهد بود.
بعضی افراد به اقتضای نیاز خود، کاری را انجام می­دهند، درصورتی که عده ­ای دیگر با توجه به امکاناتی که دارند عمل می­کنند. برای تحقیق در این مورد، از مردم سوال کنید چرا چنین شغلی انتخاب کرده اند یا چرا آن اتومبیل را خریده ­اند. به همین ترتیب برای همه چیز می­توان سوالی را مطرح کرد و پاسخ را مورد ارزیابی قرار داد.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید