اجتماعی

چاقو ابزاری خطرناک

چاقو ابزاری خطرناک - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط -اروند طباطبایی

بدون شك، چاقو ابزار كشنده و خطرناكى ­است و مبارزه دست خالى در برابر آن پيچيده و دشوار. نتايج درگيری هاى خصمانه و خشمانه با چاقو و آمار اورژانس و بيمارستان­ ها و دواير جنايى پليس حاكى از آن است كه قربانيانى كه مورد ضرب و جرح و قتل قرار گرفته ­اند، شانسى براى پيروزى نداشته­ اند. شانس برترى در دعواى خيابانى، به عوامل مختلفى بستگى دارد: اندازه و هيكل طرفين، تجربه و مهارت رزمى و دفاعى، تعداد افراد هر طرف، وضعيت روحى روانى هر كدام، نوع سلاح و…

وقتى چاقو در دست خلافكار باشد، خيلى از عوامل فوق به خاطر برترى بالقوه چاقو تحت شعاع قرار می­گيرند.

  • «به قد و قواره، زور بازو، قدرت بدنى و… خود مغرور نشويد»
  • «چاقو در دست آدمى نحيف و معتاد هم بُرنده و خطرناك است»

 

چاقو در دست خلافكار، نه تنها عامل تهديد و ترساندن، بلكه عامل برترى نيز محسوب می­گردد.هيچكس با برنامه­ ريزى، چاقوكش نمیشود، بلكه از بدحادثه و اوضاع روزگار، به انحراف كشيده شده و روزى خود را غرق در فساد و خلاف میبيند. حقيقت ديگرى كه درباره چاقو و چاقوكش یا فرد قمه به ­دست، داراى اهميت می­باشد، دسترسى نداشتن آنان به سلاح­ هاى مؤثرتر، با كاربری راحت­ تر (مثل تپانچه) است.

چاقو و هر نوع تيزى از قبيل شمشير، قمه، تيغ و… دایره­ عملکردشان وسیع است. برخلاف تپانچه، كلت، تفنگ و هر نوع سلاح گرم ديگر كه با كنار رفتن از مسير گلوله يا پناه گرفتن و صبر كردن تا تمام شدن خشاب، می­توان جان سالم به­ در برد، ابزار تیز چنين محدوديتى ندارند. چاقوكش­ هاى حرفه­ اى در رويارويى با حريف يا رقيبى تيزی كش به این امر آگاهند، نمی ­توان تيزیكار حرفه ­اى و خلافكار سابقه­ دار را از آن مستثنا نمود.

 

«چاقو، سلاح سرد بسيار خطرناكى ا­ست»

چاقوکشی، فرمول و قانون ندارد. در آموزشگاه­ ها و مدارس نظامى و ارتشى، چگونگى حمل، استفاده و كاربرى انواع سلاح گرم را به اعضا، آموزش میدهند. نيروهاى امنيتى و پليس، مسلح به كلت و اسلحه ى كمرى يا مسلسل سبك هستند; ولى قطعا چاقو به همراه ندارند.

مقابله با چاقوکش شبيه رودررويى با گرگى درنده است. پيروزى در برابر گرگ خيلى بعيد، و تنها از عهده عده­ کمی برمی­آيد.

خطر بالقوه و ذاتى چاقو بعنوان ابزار، در دسترس بودن، عدم نياز به آموزش و راحتى به ­كارگيرى آن است; مثل يك چماق. كسى را با چماق زدن نياز به آموزش ندارد. چاقو را در پهلوى كسى فرو كردن هم همين طور است. يك بچه يا دخترى نوجوان هم می­تواند اين كار را انجام دهد.

 

چاقو، نماد خشونت و درنده خويى ­است.

مهم اين است كه در برابر آدمى شرور و متخاصم و خشن كه چاقو به ­دست رو به روى ما قرار دارد، چه طور از خودمان محفاظت و جان سالم به در ببريم. رحمى وجود ندارد; بايد كاري بكنيم.

هيچ اتفاق وحشت­ آور و دلهره ­آورى را نمی­توان با چنين وضعيتى، مقايسه كرد، مگر تجربه قبلى داشته باشيد. انجام هركارى، حتا ساده، با دلهره و اضطراب و ترس، تبديل به عملى مشكل و سخت میگردد، چه رسد به اين كه قرار باشد از جان­تان دفاع كنيد، كوچك­ترين غفلت، اشتباه و خطا منجر به نتيجه ­اى اسفناك میگردد. فشار آدرنالين، ضربان تند قلب، كوتاه شدن تنفس (نفس هاى بريده) همگى ناشى از ترس حاكم بر موقعيت پيش ­آمده است.

همان­طوركه اشاره شد، تهديد با چاقو، بالقوه داراى ويژگی ­هاى منحصر به­ خود است و حمله با چاقو نيز خصوصيات مخصوص خودش را دارد.

درباره نویسنده

-اروند طباطبایی

دان دو کیوکوشین، از 3 سالگی رزمی کار می کردم. علاقه به فایت ولی بیشتر کاتا
اوس

دیدگاهتان را بنویسید