خانواده

پیامدهای روحیه پرخاشگری در زنان (بخش دوم)

پیامدهای روحیه پرخاشگری در زنان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

همسرآزاری از گذشته­ های دور در جوامع مختلف وجود داشته است، ولی امروزه، شوهرآزاری شیوع بیشتری پیدا کرده است. پرخاشگر بودن به معني حمايت از خود به شيوه‌اي است كه در آن به حقوق ديگران تجاوز مي‌شود. حتي لبخند تمسخرآميز، عبارت طعنه‌آميز، غيبت و … نيز نوعي پرخاشگري است.

بازجویی و بازخواست

«کجا بودی تا حالا»، «چرا تلفنت رو جواب ندادی»، «تا منو می­بینی بی­ حوصله می­شی»، «ناهار با کی خوردی»، «کیلومتر ماشین خیلی افتاده، کجار رفته بودی»، «چرا بی ­اشتها غذا می­خوری»، «دوست ندارم با این یارو رفیقت رفت و آمد کنی»، «بقیه پول­ ها رو چه کردی» و صدها جمله مشابه که معمولا زن­ها به شکل بازجویی مردان را مورد بازخواست قرار می­دهند. یکی از عواملی که موجب دوری زن­ و شوهرها از یکدیگر و تلخی روابط­شان می­شود (به ­خصوص زوج­ هایی که با عشق ازدواج کرده باشند)، کمرنگ شدن مبادلات احساسی و عاطفی آنان نسبت به روزهای اول زندگی است، و جانشین شدن نظام مدیریتی و دستوری می­باشد. به ­طور معمول دختران و زنان جوان امروزی گرایش بیشتری به  سلطه­ جویی­های مخرب و مدیریت شوهران­شان دارند، که این موضوع خود عامل تخریبی مهمی در سُست شدن روابط زن و شوهر است، که از نتایج منفی آن می­توان به­ دروغگویی، سرد مزاجی، دلسردی، پشیمانی، کم­ توجهی، دوری و… حتا خیانت مرد اشاره کرد.

محرومیت جنسی و بی میلی جنسی
یکی از وظایف اساسی زن، به جهت نقش آن در جلوگیری از انحرافات اخلاقی، ارضای نیاز جنسی شوهر است، زیرا تأمین این نیاز یکی از کارکردهای اصلی خانواده محسوب می‎شود. اجتناب همسر از انجام این وظیفه، می­تواند مرد را دچار عصیان و گناه کند و یا در اثر مقاومت و خودداری از ارضای نامشروع، با مشکلات روحی و روانی مواجه نماید، به ویژه در سال­ های اولیه ازدواج­. در اسلام مسأله تمکین زن از شوهر در هنگام نیاز مرد، از حقوق شوهر محسوب می­شود. ولی اگر مرد در آمیزش جنسی رضایتمندی زن را نادیده بگیرد و به شرایط روحی و روانی و جسمی او توجه نکند و یا زمینه لازم را برای ارضای جنسی زن فراهم نکند و فقط درصدد ارضای جنسی خود باشد، زن احساس می­کند که تنها ابزاری است تا نیاز مرد را فراهم کند و اغلب در ارضای جنسی، ناکام می­ماند و این رفتار مرد را خودخواهی او برمی‎شمارد، درنتیجه از عشق و علاقه زن به شوهر کاسته شده و فضا برای ایجاد درگیری و تنش و رفتار آزاردهندة زن فراهم می­شود.

در برخی موارد، گرچه زن از آمیزش جنسی با همسر خودداری نمی­کند و به ظاهر با آن مخالفتی ندارد، اما این عمل را با سردی و بی میلی تمام انجام می­دهد که در چنین وضعیتی، میزان اطفاء شهوت مرد بسیار پایین است و احساس محرومیت می­کند، از­این­رو زنانی که خود لذتی نمی­برند، ولی به امیال شوهرشان پاسخ می­دهند و تصور می­کنند که بدین وسیله به او خدمت می­کنند، غلط و اشتباه است … سردی جنسی زن و بی‎میلی او در لذت رساندن به شوهر می­تواند سبب سردی همسرش شود، زیرا شوهر در واقعی بودن احساس او تردید می­کند.

یادآوری: گرچه در بیش­تر موارد خشونت از جانب مردان به زنان اعمال می­شود، ولی در پاره­ای اوقات این زنان هستند که با توهین، تحقیر، محرومیت جنسی، بداخلاقی، قهر و … مردان را مورد خشونت پنهان قرار می­دهند. برخی جامعه ­شناسان دلایل خشونت را بیش­تر عواملی فردی مانند: سن ازدواج، مشکلات اقتصادی، میزان درآمد، تحصیلات، نوع شغل و ویژگی­ هایی چون پرخاشگری در مردان یا حاملگی در زنان می­دانند. جامعه­ شناسان دیگر علاوه بر این عوامل، معتقدند تا زمانی که ساختار­های جامعه براساس برتری مردان نسبت به زنان شکل گرفته باشد و در سازمان­ها و نهادهای اجتماعی و موقعیت­های شغلی مردان دارای موقعیتی برتر باشند، بازتاب همین برتری در خانواده نیز نمایان می­شود و مردان در روابط خانوادگی، گاها خود را محق به استفاده از خشونت خواهند دانست، و برخی زنان نیز این وضعیت را طبیعی می­دانند و واکنش خاصی در برابر آن نشان نمی­دهند، یعنی پذیرفتن مردسالاری اجتماعی.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه

  • سلام.روزتون بخیر باشه.من کاملا قبول دارم که نباید با سرد شدن و بی تفاوتی در زندگی برخورد کرد.ولی وقتی که من نوعی هم نیازهای زیادی به عنوان یک زن دارم وقتی که بیان میشه و اغز طرف مقابلم فقط میشنوم که درست میشه و بعد از اون هیچ کاری انجام نمیشه و هم چنان ادامه داره باید چیکار کرد؟اگر هم سردی نکنم که این روند همینطور ادامه پیدا میکنه تا جایی که هیچ خواسته ی من مهم نباشه.

  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمته شما…به نظرم حربه ی قهر و بداخلاقی که خانم ها استفاده میکنند بدترین اشتباه و بدترین صلاح است”ای کاش به جای قهرو بداخلاقی صحبت کردن مصالمت امیز رو جایگزین میکردن.