یادداشت صوتی

پادکست: بحث هاى درونى منفى

پادکست: چرا؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پادکست: بحث هاى درونى منفى

در این فایل صوتی افشین طباطبایی درباره مافکار منفی صحبت میکند.

بحث‌های درونی منفی

اکثر مردم بدون این که خود متوجه باشند، با تکرار افکار مخرب، انرژی­ های تخریبی خود را بر ضد خویش به­ کار برده و سبب بدبختی خود می­شوند! یكی از ویژگی‌های افكار منفی، طولانی بودن و كامل شدن تدریجی­ شان است؛ افكارمنفی آن­قدر در ذهن باقی می‌مانند و دنبال هم می‌چرخند تا یك ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شكل بگیرد (مثل تعارضات حل نشده­ زناشویی).

بسیاری از ما دائم درحال سر و كله زدن با افکار خودمان هستیم، كه گاه و بی‌گاه به سراغ­مان می‌آیند. متأسفانه در اغلب موارد این فكرها و گفت­گوهای درونی به شدت منفی هستند و همین مساله موجب می‌شود دچار استرس‌ و اضطراب بشویم؛ چرا كه معمولا عادت داریم خودمان را به­ دلیل اتفاقات گذشته محكوم ‌كنیم یا نگران آینده باشیم؛ وقایعی كه هنوز پیش نیامده و مشخص نیست روزی به­ واقعیت می‌پیوندد یا نه.

چنین افكاری می‌تواند امید به آینده را از بین ببرد و ما را در مسیر زندگی، تنها و ناامید رها كند، باید با تمرین، سعی کنیم افكار منفی را به افکارمثبت و انرژی‌بخش تغییر دهیم. اگر فضای ذهن­ آکنده ازگفت­مان­ های زشت و بد، خُرده گیری، نفرت، حس انتقام و هزاران مطلب ریز و درشت منفی دیگر باشد، در چنین فضایی، نطفه­ بسیاری از رفتارهای ناپسند و وقایع خشن و ناگوار می­تواند بسته شود. طوفان گرد و خاک و خاشاک را به هوا می­برد، از آن بدتر اگر گردبادی درست شود؛ اجسام سنگین­ را به ­هوا بلند کرده، حتا گردبادهای سهمگین ساختمان­ ها را هم ویران می­کند.

افکارمنفی قدرتی شبیه طوفان و گردباد دارند، در مراحل اولیه به خود فرد آسیب می­رسانند، ولی هرچه پیش بروند؛ می­توانند رابطه­ بین آدم­ ها را تیره سازند و تخریب کنند. آلوده­تر شدن فضای ذهن به افکارمنفی مثل شدت تندباد، تخریب بیش­تری به­ جا خواهد گذاشت.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید