اجتماعی

نقش مربی

نقش مربی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش مربی

مربی کسی است که از فرد حمایت می­کند به او قدرت و جسارت و جرات و روحیه­ می­دهد و خود را در برابر شکست­ها و مشکلات او پاسخ­گو می­داند. مربی کمک می­کند تا انسان­ها به تعریف تصورات خود و اجرای متعهدانه آن پرداخته و به ­علایق­شان دست یابند. مربی در راستای تحقق رویاهای افراد گام برمی­دارد و زندگی آن­ها را در جهتی درست، هدایت می­کند. برای مربی چگونگی دست­یابی هنرجویان به­ خواسته ­ها و جایگاه­های آینده اهمیت دارد، در این میان موقعیت فعلی او، امر چندان مهمی نیست.

مربی با شناخت نقاط ضعف و تکیه بر نقاط قوت ورزشکاران به تایید و حمایت از تفکر دقیق پرداخته و معلومات، ایده ­ها و اهداف ورزشکاران را سمت و سوی صحیحی می­دهد.مربی ضمن توان­بخشی به انسان در جهت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده توجه خود را بیش­تر معطوف تقویت روحیه و پرورش استعدادهای هنرجویان با رویکردی مثبت می­کند.

مربی­ ها غالبا می­دانند در رابطه با رسیدن به اهداف چگونه عمل کنند، اما شاید به تاثیر جانبی مدیریت­شان در زندگی و رفتار شخصی افراد چندان باور نداشته باشند.مربی یک آموزگار، مشاور، برادر، خواهر، پدر، مادر، رفیق، استاد و مرشد هم برای انسان می­باشد. و تمام خصوصیات و ظرفیت­ هایی که هر یک از این افراد در خود دارند او (مربی) نیز پتانسیل­ش را برای عرضه به هنرجویان باید داشته باشد.

«تعلیم عبارت است از یاد دادن. از نظر تعلیم، متعلم فقط فرا گیرنده­ است و مغز او به منزله­ی انباری است که یک سلسله معلومات در آن ریخته می­شود. ولی در آموزش، کافی نیست که هدف این باشد. امروز هم این را نقص می­شمارند که هدف آموزگار (مربی) فقط این باشد که یک سلسله معلومات، اطلاعات و فرمول در مغز متعلم بریزد، آن­جا را انبار بکند و ذهن او بشود مثل حوضی که مقداری آب در آن جمع شده است» (تعلیم و تعلم در اسلام- مرتضی مطهری – ص ۱۸).

«تعلیم ­دهنده و مربی هر که هست: معلم است، استاد است، باید کوشش کند که به ­شخص رشد فکری یعنی قوه تجزیه و تحلیل بدهد، نه این­که تمام همتش این باشد که هی بیاموزید، هی فرا گیرید، هی حفظ کنید. در این­صورت چیزی نخواهد شد. آن­چه ما راجع به تعقل می­بینیم، تعقل همان فکر کردن است، نیروی فکر کردن خود شخص است که انبساط بکند، رد فرع بر اصل بکند». (تعلیم و تعلم در اسلام- مرتضی مطهری- ص۲۴)

یکی از موضوعات اصلی این است که مربی باید توانایی تجزیه و تحلیل و قدرت درک مطالب جسمی و روحی را تحت شرایط مختلف به فرد بیاموزد. انسان به ­طور ارادی می­تواند رفتار و اعمالی زیبا و پسندیده داشته باشد یا زشت و ناپسند. نفس انسان تربیت­ پذیر است و رستگاری آدمی و جامعه در گرو تلاش­ های فردی و جمعی می­باشد، و رشد متوازن و هماهنگ­ همه­ ابعاد وجودی انسان، (در اندیشه اسلامی) مورد توجه قرار دارد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید