روانشناسی

مثبت اندیشی به چه معناست؟

مثبت اندیشی به چه معنی است؟ - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

آگاهی و درک ما درباره­ هر واقعه و چگونگی برخورد با آن تعیین کننده نوع نگاه ماست. اگر با عینک بدبینی، سوظن و سرزنش با دنیا روبرو شویم، آدمی منفی ­نگر هستیم، اما در صورتی که پاسخ­مان به وقایع زندگی با خوش­بینی، شور و شوق و اطمینان و اعتماد باشد، حلقه­ ای از مثبت­گرایی ایجاد می­شود که باعث تولید انرژی شده و اعتماد دیگران را در ما می­پروراند. در ادامه با دکتر طباطبایی همراه باشید.

 

آگاهی از مثبت اندیشی

مثبت اندیشی یعنی برخورداری از تعادل درونی مناسب و حفظ آرامش و خونسردی در مواجهه با مشکلات برای این که بتوانیم انگیزه شخصی خود را حفظ کنیم. مثبت­ اندیشی به آن معنا نیست که به مشکلات توجه نکنیم یا بی­ دلیل و به­ صورت کاذب خوش­بین (الکی خوش) باشیم. مثبت اندیشی یعنی؛ به جای آن که در حلقه­ های فلج کننده احساسات ناخوشایند،به دام بیفتیم، دست به کار حل مشکل شویم و به سرعت اقدام مناسبی را درپیش گیریم.

شناسایی نشانه ­های مثبت­ اندیشی

دید ما نسبت به زندگی، ترکیبی از احساسات، افکار، باورها و عقاید است. اگر خواهان تغییر دیدگاه منفی به مثبت هستیم، اولین گام اساسی در این مسیر، شناسایی و تمایز قائل شدن بین احساسات، افکار و باورهاست. لازم است که بدانیم افکار، حاصل اوضاع و شرایط خاصی هستند که در همان شرایط نیز کاربرد دارند. درحالی که باورها، کلی­ تر و عمومی­ ترند و در تجارب شخصی افراد ریشه دارند.

 

آگاهی از احساسات

هیجان ها و عواطف اصلی ترین شاخصی هستند که نشان دهنده دیدگاه مثبت یا منفی ما در زندگی هستند. هرچه از نشانه­ های عاطفی و هیجانی خودمان آگاه­تر شویم، بیشتر می­توانیم احساسات منفی خود را به مثبت تغییر دهیم. شناخت احساسات و علایم همراه با عواطف و هیجان­ها یکی از راه­هاست. برای مثال؛ دلشوره، نشانه­ اضطراب است. مثلا بر اثر چه محرک­هایی عصبی و کج خلق می­شوید یا هنگامیکه رضایت خاطر دارید، چرا بیش از حد معمول بخشنده و سخاوتمند می­گردید؟

برای دست­یابی به چنین طرز فکری باید نگرش خود را تغییر دهیم، آن هم گام به گام، تا در عمیق­ترین لایه­ های ذهن، نهادینه شود. مثبت­ اندیشی موقتی برای چند لحظه کوتاه، چیزی عایدمان نخواهد کرد. باید ترس را کنار بگذاریم و سُُست ارادگی را از خود دور کنیم. کمی تلاش و اقدام موثر درونی از ملزومات به شمار می­رود. استفاده از عباراتی که دارای بار مثبت هستند نظیر: میتوانم، شدنی است، هرکاری ممکن است، و از عهده انجام آن برمی­آیم و امثالهم در خودکلامی­ های درونی نقشی سازنده دارند. همواره شادی، قدرت و موفقیت را در وجود خود زنده نگه دارید.

 

هنگام صحبت با دیگران استفاده از کلمات و جملاتی که حس احترام، شادی و موفقیت را در طرف مقابل زنده کند، باعث می­شود خود ما هم سرشار از انرژی مثبت شویم. این کار به نوعی استحکام درونی و انسجام می انجامد. پیش از اینکه هر یک از پروژه های خود را عملی کنید، نتیجه موفقیت بخش آن را در ذهن خود مجسم کنید، اگر این کار را با تمرکز و ایمان کامل انجام دهید، مطمئناً از نتیجه بدست آمده شگفت زده خواهید شد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید