روانشناسی

مثبت­‌نگری چیست؟

مثبت­‌نگری چیست؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مثبت­‌نگری چیست؟

خوش­بینی را شاید بتوان استفاده از تمامی ظرفیت­های امیدوار کننده زندگی، برای تسلیم نشدن در برابر افکار منفی ذهن یا احساسات یاس­ آور ناشی از دشواری ارتباط با دیگران یا رویارویی با مشکلات دانست. ما نیازمندیم تا نظام باورهای خود را گسترش دهیم ارزش مثبت ­اندیشی وقتی معلوم می­شود که بدانیم امید و نشاط در زندگی در سایه خوش­بینی حاصل می­شود.

می‌توان خوش­بینی، را به سه گروه تقسیم نمود:

خوش­بینی به خدا – خوش­بینی به خود – خوش­بینی به دیگران

۱- خوش­بینی به خدا

یکی از صفات پسندیده‌ مومنان(درتمام ادیان الهی)، حسن­ظن و امید داشتن به وعده­‌های الهی است، اعم از رزق و روزی، آمرزش گناهان و مانند این­ها. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «سوگند به خدایی که جز او شایسته پرستش نیست، به هیچ مومنی هرگز خیر دنیا و آخرت داده نشده جز به سبب خوش­بینی‌اش به خدا و امیدواریش به او و حسن ­خُلق و اجتناب از غیبت، و به خدایی که جز او سزاوار عبادت نیست، هیچ مومنی را بعد از توبه و استغفار غذاب نکند، مگر به سبب بدگمانی‌اش به خدا و کوتاهی‌اش در امیدواری به او و بدخُلقی و غیبت از مومنان».

نشانه­‌های بدبینی به خداوند عبارت­اند از:

۱- بیهوده دانستن عالم هستی

۲- انتظار استجابت فوری دعا

۳- اعتراض به قضا و قدر الهی

۴- توقع پیروزی بدون تلاش و فعالیت

سوءظن به خداوند غالبا در مواقع بحرانی و در وجود افراد کم ایمان پیدا می­شود. پی‌آمد دیگر سوءظن به خدا، محرومیت از عنایات الهی است، زیرا خداوند با هرکس مطابق حُسن­ ظن یا سوءظن او عمل می­نماید. متاسفانه بعضی­ها وقتی به­ خواسته‌ خود نمی‌رسند، مایوس و ناامید می­شوند و به خدا سوءظن پیدا می­کنند؛ درحالی که اگر قصوری هست از ناحیه خود ماست.

۲- خوش­بینی به خود

این نوع خوش­بینی، ناپسند است، زیرا کسی که به خود خوش­بین باشد، خود را بی­‌نقص ببیند؛ به خودبینی مبتلا می­گردد. البته این سخن به ­معنای عدم تکیه براستعدادها و توانایی‌های خدادادی نیست. این دو را باید از هم جدا کرد. خوش­بینی به خود، غفلت از کمبودهاست که مذموم است، ولی اعتماد به­ نفس، کشف قابلیت­ها برای ترمیم کاستی‌ها و جبران ضعف­ها است، که امری پسندیده می‌باشد.

۳- خوش­بینی به دیگران

نگاه خوش­بینانه به اطرافیان و مسایل مختلف، از توصیه­‌های دین اسلام است که روان­شناسان نیز بر آن تاکید کرده­اند. هرکسی وظیفه دارد کار دیگران را حمل بر صحت کند. «هرگز به سخنی که از کسی صادر می­‌شود گمان بد مبر، درحالی که می‌توانی توجیه صحیحی برای آن بیابی»(نهج­البلاغه، قصار ۳۶۰)

در مقابل این صفات برجسته­‌ اخلاقی، بدبینی و سوءظن به مردم قرار دارد که از نظر قرآن مجید گناه محسوب می ­شود؛ آن­جا که می­فرماید: «یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً من الظن اِن بعض الظن اثم = ای کسانی که ایمان آورده­‌اید، از بسیاری گمان­ها بپرهیزید که بعضی از  آن­ها گناه است»(سوره حجرات/آیه ۱۲).

البته اصل گمان بد که بی‌­اختیار در ذهن آدمی نقش می‌بندد، گناه نیست بلکه ترتیب اثر دادن و عمل به آن مذمت شده است.

خوش­بینی، نه ساده ­لوحی

هرگز مثب ت­اندیشی به­ معنای ساده ­اندیشی و ساده ­لوحی نیست، باید بین این دو مقوله تفاوت قائل شد. ساده ­لوحی بر پایه­ بی­‌مسوولیتی است، برخلاف خوش­بینی که آگاهانه و مسوولانه است. مومن در عین حال که به دیگران حُسن ­ظن دارد، زیرک و باهوش و حساس نیز است تا هیچ­کس از او سوء استفاده ننماید.

آثار مثبت­نگری

خوش­بینی و مثبت­ اندیشی آثار و پی­آمدهای فراوانی دارد که مهم­ترین آن­ها عبارت­ند از:

۱- امنیت فکری: یکی از عوامل اضطراب و ناآرامی، بدبینی است، اما با خوش­بینی و اعتمادورزی، ترس درونی زایل می‌گردد و آرامش جایگزین آن می‌شود. امام علی (ع) می­فرماید: «حسن­الظن راحة القلب و سلامة الدین = خوش­بینی، مایه آرامش قلب و سلامت دین است»(غررالحکم و درراالکم، ج۵، ص۴۴۲).

۲- غم­زدایی: یکی از آثار سازنده مثبت ­اندیشی، زدودن غبار غم و اندوه از صفحه­‌ دل است.

۳- محبت ­افزایی: مثبت­ نگری، در ایجاد محبت نقش اساسی دارد.

۴- پیش­گیری از گناه: بدبینی، نه تنها خود گناه است، بلکه عامل بعضی از گناهان دیگر مانند؛ غیبت، تهمت، تجسس و… می­باشد، اما خوش­بینی مصونیت از گناه ایجاد می­کند.

۵- سلامت روان: اگر افراد در برخوردهای خود خوش­بین باشند، گفتار و رفتار دیگران را خوب تفسیر می­‌کنند و کمتر دچار سوءتفاهم‌­هایی می­گردند که زمینه را برای بروز درگیری و تنش فراهم می‌نمایند. در فضای بدگمانی، هر رفتار و گفتاری به ­گونه‌ای دیگر تفسیر می­شوند؛ مثلا احترام گذاشتن به دیگران را چاپلوسی و تملق، سکوت را مخفی­کاری، حرف زدن ملایم را بی­اعتنایی و سردی، قاطعیت را استبداد، صراحت را پررویی، صداقت را ساده ­لوحی و صمیمت را خودشیرینی تفسیر می­کنند.

۶- شادی و نشاط: اگر بپذیریم آن­چه مایه خوش­بینی و شادی انسان می­شود درون خود اوست، نه عوامل بیرونی، ارتباط بین نگرش خوش­بینانه و شادکامی، روشن می­گردد. روان­شناسان، شادی را احساس مثبتی می­دانند که از حس ارضا یا پیروزی به ­دست می­آید. (شرع و شادی- ابوالفضل طریقه­ دار- ص ۲۴)

۷- شکیبایی: به ­نظر روان­شناسان، هر اندازه ظرفیت‌های مثبت قوی باشد. تحمل شداید و ناکامی آسان­تر می­گردد. اشیا و امور یا موقعیت­هایی که جنبه­‌ داعیه دارند، دارای ظرفیت مثبت و اشیا و اموری که دفع­ کننده هستند، دارای ظرفیت منفی هستند.(­اصول روان­شناسی- ترجمه ساعتچی- ج۱، ص۴۵۹)

عوامل مثبت­ نگری

برای ایجاد خوش­بینی و تقویت آن، راه­کارهایی وجود دارد از جمله:

۱- شناخت زیان­های بدبینی: یادآوری زیان‌های فردی و اجتماعی منفی‌­نگری و اندیشه درباره­‌ آن­ها می­تواند انسان را به مثبت‌نگری سوق دهد، چون متوجه می­شویم که هرچند منفی­ نگری به­ طور موقت در تسکین حس انتقام یا خودخواهی موثر است، ولی زیان­های غیرقابل جبرانی در پی دارد که هیچ عقل سلیمی از آن­ها استقبال نمی­کند.

۲- تقویت ایمان: برای رسیدن به مثبت­ نگری، تکیه­ گاه و زمینه­‌ فکری لازم است که چیزی جز ایمان به خدا و دین باوری نیست. کسی که به خدا و روز جزا اعتقاد داشته باشد زندگی برای او معنا پیدا می­کند. «آدمی به ایمان و اعتقاد و تکیه­ گاه محکمی احتیاج دارد که در کارها به او توکل کند و امیدوار باشد که او را در کارها مساعدت می­نماید. این­ها همه به منزله مواد لازمی است که برای مزاج روح، لازم است و اگر تعادل و توازن به­ هم بخورد، دیگر هیچ چیز نمی­تواند خوشی و آرامش به انسان بدهد»( حکمت­ها و اندرزها – استاد مطهری – ص۳۲)

کارل­یونگ، روان­کاو سویسی می­گوید: من صدها تن از بیماران را معاینه کرده‌­ام و حتا یک بیمار را ندیدم که اساسا مشکل­اش نیاز به گرایش دینی در زندگی نباشد»(قرآن و روان­شناسی- محمدغنی نجاتی- ص۳۶۵)

در روش درمان بسیاری از بیمار­های روحی از جمله منفی­ نگری، شناخت درمانی، در مقایسه با روش­های دیگر درمان از قبیل: روان­درمانی، دارو درمانی و رفتار درمانی، نقش موثرتری را ایفا می‌­نماید، زیرا بیش­ترین عوامل روانی موثر در پیدایش این­گونه بیماری­ها، شناختی است و یا ریشه­‌ ­شناختی دارد. احساسات منفی، نیز ریشه­‌ شناختی دارد. درصورتی که در باورها تغییری حاصل شود و خطاهای معرفتی آشکار گردد و شناخت­ها تصحیح شود، خواه ناخواه رفتار انسان نیز تغییر خواهد کرد.

خدا و مذهب و دین، از مقولاتی است که با ساختار شناختی کار دارد و سپس با عمل به ­آن، که ابعاد رفتاری ما را نیز تحت­ تاثیر قرار می­دهد، از این­رو مذهب در درمان و پیش­گیری بسیاری از بیماری­ها نقش مهمی را ایفا می­کند.

«سلامت و کمال شخصیت را در شناخت فلسفه و مفهوم واقعی زندگی و معنا بخشیدن به آن می­داند. به ­همین دلیل روش درمانی خود را معنا درمانی می­خواند، زیرا علت اصلی بیماری­های شخصیت را بی­ معنا شدن زندگی می‌داند»( مجله حدیث زندگی- نقل از فرانکل – شماره ۲۱، ص۳۲)

البته وقتی از مذهب و خداباوری سخن می‌گوییم، منظور اعتقاد حقیقی و ایمان واقعی است. اگر کسی به معاد باور داشته باشد، زندگی دنیوی برای او هدف نخواهد بود. این باور، جهت‌گیری خاصی به او می­دهد. فضای خداجویی، برای خدا بودن و به ­سوی خدا رفتن؛ فضای اطمینان و مثبت­ نگری است نه اضطراب و منفی ­نگری.

هرچه درجه خلوص ایمان به خدا بیش­تر و میزان آگاهی افزون­تر باشد، به ­همان نسبت، آثار آن در اندیشه، احساس و رفتار فرد، ظاهر می‌شود. انسان در پناه توحید و توکل به خدا، احساس پوچی نمی­‌کند، دچار یاس نمی‌گردد، یقین دارد تلاشش اثری مثبت و نیکو برجای خواهد گذاشت، کمترین کوشش او ضایع نمی‌شود، همه­‌ حوادث را براساس حکمت الهی تفسیر می­کند، خود را در برابر خواست و اراده حق تسلیم می­‌سازد، و لب به اعتراض نمی‌گشاید.

«احساس رضایت از زندگی عنصری تعیین ­کننده در مثبت­ نگری است»

۳- پالایش افکار: توجه داشته باشیم که همه­‌ افکار ما لزوما صحیح نیستند. در هر شرایطی باید به­ دنبال شواهدی در تایید یا رد افکار خود باشیم. گاهی فکری در اعماق ذهنمان وجود دارد ولی از آن­ بی‌خبریم، بهتر است ذهن خود را جراحی کنیم و ببینیم آیا تلقی­ ما از شرایط با واقعیت تطبیق دارد یا نه؟ مثلا آیا شرایط به ­وجود آمده واقعا آکنده از خشم­ است، یا نوع نگرش ما باعث شده تا موقعیت را این­گونه ببینیم؟

«افراد موفق هرگز یک مشکل را فراگیر در نظر نمی­آورند و نمی‌گذارند تمام زندگی آنان را تحت­ تاثیر قرار دهد، اما افراد بدبین اگر یک­بار شکست بخورند، خود را همیشه شکست خورده می­دانند» (به­ سوی کامیابی- ج ۱- آنتونی رابینز- ترجمه مهدی مجردزاده- ص۷۳)

وقتی فردی عادت کند که پیوسته شکست­ها، کینه­‌ها و اتفاقات ناگوار را در نظر خود مجسم سازد، نمی­‌تواند به زندگی نگاهی مثبت داشته باشد. کسی که می­گوید من باید پولی برای هنگام بیماری­م کنار بگذارم، درواقع با این فکر، بیماری خود را تدارک می­بیند، چرا که: اتفاقات براساس انتظارات ما روی می­دهند

امروز به اثبات رسیده که افکار انسان­ها نه تنها در روحیات و احساسات آن­ها تاثیر می­گذارد که در درمان بیماری­های جسمی نیز نقش حیاتی دارد. دکتر ویل می­گوید: «اثرات معجزه آسای دارو مربوط به ذهنیات مصرف­ کننده است، نه خواص خود دارو» (به­ سوی کامیابی- ج ۱- آنتونی رابینز- ترجمه مهدی مجردزاده- ص۶۲)

خوش­بین کسی است که سر چهارراه‌ها؛ فقط رنگ سبز را می‌بیند و بدبین همیشه متوجه چراغ قرمز می‌شود، اما برای شخص عاقل، هر دو رنگ یکسان است. عده‌­ای همواره غرغر می­کنند که گل سرخ، خار دارد، درصورتی که ما باید شاد باشیم؛ چون خارها گل دارند. آدم­­ها چند دسته‌­اند؛ بعضی دنیا را گلستانی می‌بینند که بعضی­ گل­ها خار دارند، برخی دنیا را گلستانی می‌بینند که بعضی گل­ها خار ندارند، و عده‌ای دنیا را خارستانی می‌بینند که تنها مقدار کمی گل دارد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید