نشریات

روزنامه: قدرت افکار منفی

روزنامه: قدرت افکار منفی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

روزنامه: قدرت افکار منفی

آیا می­توان با تجارب منفی زندگی کـه تـوانایی ضربه زدن به تصورات ذهنی ما را دارند و اطمینان و اعتمادمان را از بین می ­برند، کنار آمد؟ (مثل ورشکستگی، مرگ یک عزیز، ناکامی‌های عاطفی و…) اولین و مهم­ترین مساله این است ­­که بدانیم چگونه در برابر هر حادثه­ ای واکنش نشان دهیم، حتا اگر یک فاجعه به ­نظر برسد.

یکی از مهم­ترین راه ­های رسیدن به موفقیت در زندگی، سرسختی است. اگر به سادگی دست از تلاش نکشیم و نسبت به اهداف تردید نکرده (ناامید نشویم) و آن­ها ­را رها نکنیم، بی­شک موفق می­ شویم. آن­چه به نظر یک نفر شکست می­رسد، از دید فردی دیگر که ذهنی قوی­تر دارد، فرصتی مثبت برای کسب تجربه ­ای تازه است. دوران­ کودکی، خانواده، دوستان، مدرسه، همسر، محیط و تجارب گوناگون، همگی می­توانند نقش مهمی بر تصورات ذهنی داشته باشند. آن­ها به­ طور مستقیم و غیرمستقیم بر ما اثر می­گذارند و تصورات ذهنی­ مان را می­ سازند.

photo_2016-12-05_04-57-01

اگر تصور ذهنی (تجسم) ما منفی باشد، منفی هم عمل می­کنیم و هیچ­وقت تمام توانایی­ های بالقوه ­مان را کشف نخواهیم کرد. در موارد حاد برای بازسازی تصورذهنی باید از متخصصان بهداشت ­روانی کمک گرفت. یک حادثه­ بد یا والدین بسیار سرزنش­گر، می­توانند تأثیر تخریبی زیادی بر تصور ذهنی داشته باشند.

باید مواظب آن­چه در ذهن­مان می­گذرد، باشیم، و هرگز اجازه ندهیم که افکارمنفی در وجودمان ریشه بدوانند، اگر افکارمنفی ریشه­ دار شوند، رفته­ رفته قسمتی از تصورذهنی­ می­گردد. از طرفی افکارمنفی به­ دلیل ذات متزلزل و ضعیف­شان در چهارچوب ذهنی قوی و محکم نه اثری دارند، نه­ کاربردی. اگر پیام ­هایی­ که افکارمنفی به­ ذهن می­فرستند را نادیده بگیریم، رفته­ رفته افکارمنفی مجبور به عقب­ نشینی می­گردند و به­ مرور می­توانیم مثبت­ اندیشی را جانشین ­شان کنیم.

ولی گاهی افکارمنفی به اندازه­ ای قوی هستند و انسان را چنان در چنگ خود می­گیرند که واقعا باید کاری جدی صورت پذیرد تا او بتواند از شر آن­ها خلاص شود. در چنین وضعیتی فرد انتخاب ­های متفاوتی دارد: اول: آمادگی لازم برای قوی کردن ذهن ­اش را به دست آورد. دوم: بین ذهن، و عملکردهایش سازگاری برقرار کند. سوم: توقع­ و انتظارات ذهنی­ اش را کم کند.

هر زمان که در حال پیشرفت هستیم (چند موفقیت نسبی در شغل، تحصیل، هنر، ورزش، روابط اجتماعی و… کسب کرده­ ایم) ممکن است؛ ترس، اضطراب، افکارمنفی و… به سمت­ مان هجوم آورند، به­ طوری­­که پاره­ای از اوقات، مانند شکاری در دام­شان بیفتیم. اما با تعدیل قدم­ ها یا گذشت زمان و کسب تجربه­ بیش­تر،­ قادر به مدیریت آن­ها خواهیم بود. برداشتن گام­ های کوچک­تر و حساب شده، قدرت­ ذهنی را بالا می­برد و موجب رشد بهتر و رسیدن به هدف اصلی ما در زندگی می­شود.

روش دیگر از بین بردن افکارمنفی، جایگزین کردن آن­ها با افکارمثبت است. استفاده از تصورات ذهنی و مرور افکارمثبت در ذهن و بعد بر زبان آوردن آن­ها هم یکی دیگر از راه ­های موثر است. یعنی مرتب جملات مثبت را تکرار کنیم. اگر ما به ­طور دایم خودمان را در معرض جملات و افکارمثبت قرار ­دهیم، آن­ها تبدیل به قسمتی از تصورات ذهنی­مان می­شوند (خودکلامی).

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید