روانشناسی

غرور نابهنجار نوجوانان

غرور نابهنجار نوجوانان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

غرور نابهنجار نوجوانان :

نوجوانانی كه غرور نابهنجار دارند، از همان اول يك هدف بلندپروازانه و غيرواقعي براي خودشان در نظر مي­گيرند؛ مثلا مي­گويند بايد حتما در کنکور یا مسابقات ورزشی به مقام اول برسند وگرنه ديگر هيچ مقامي ارزش ندارد و يك شكست كامل محسوب مي­شود. اين افراد حتي اگر به مقام اول المپيك برسند، باز هم احساس رضايت نمي­كنند و مثلا حفظ اين مقام را براي يك مدت ده ساله، يك موفقيت كامل مي­دانند و باز هم وقتي به آن مي­رسند، همين سيكل تكرار مي­شود، الي آخر. در حالات شديدتر، آن­ها حتي اگر نفر اول کنکور هم شوند و به اوج برسند، تمايل دارند در حوزه‌هاي رفتاري ديگري مانند تجارت و هنر نيز اوج بگيرند.

در واقع افراد مغرور هيچ وقت خود را پيروز ميدان نمي­دانند! آن­ها حتي به خود اجازه نمي‌دهند كه از ديگران كمك بگيرند چون حتي كمك نزديك­ترين دوستانشان باعث مي­شود خودشان را در مركز موفقيت نبينند. افراد مغرور از آن­جا كه خود را منصف، درستكار و وظيفه ­شناس مي­دانند، از ديگران هميشه انتظار احترام دارند.

در تحقيقي كه اخيرا با هدف اندازه­‌گيري رابطه غرور نابهنجار با حالات خلقي منفي انجام شده، روان­شناسان كانادا به نتايجی دست یافتند که؛ انتظارات بالاي جامعه، والدين، مربيان، معلمان باعث مي­شود نوجوانان حالات غمگيني و افسردگي را تجربه كنند. انتظارات بالاي مربيان و معلمان به تنهايي، مي­تواند موجب احساس تنش و اضطراب در نوجوانان شود. توقعات بيش از حد جامعه، مربيان و والدين باعث مي­شود نوجوانان نسبت به ديگر هم سن و سالان خود احساس خشم و خصومت كنند.

چه بايد كرد؟

باتوجه به اين­كه در جامعه ما به روان­شناسي به اندازه ديگر كشورها بها داده نمي­شود،‌ قبل از هرچيز بايد اين حرفه در جامعه به ویژه نزد خانواده‌ها به رسميت شناخته شود. به ­طوركلي، هرچه نوجوانان و جوانان استرس كمتري تجربه كنند، حالات خلقي منفي‌شان كمتر مي­شود؛ يعني كمتر مضطرب، افسرده و خصومت‌جو مي­شوند و اين به نوبه خود باعث مي­شود كه آن­ها بهتر و راحت‌تر فعالیت كنند و بيشتر موفق شوند. مربيان و معلمان بايد آگاه باشند جواناني را كه مغرور هستند، بشناسند و در تعديل اين ويژگي شخصيتي با كمك روان­شناسان بكوشند.

همچنين خود مربيان و معلمان نيز نبايد به ­خاطر غرورشان، توقع بيش از اندازه­‌اي از نوجوانان داشته باشند و آن­ها را تحت فشار قرار دهند. خانواده نيز علاوه بر اين كه نبايد به توقعات بالاي اين قشر از جامعه دامن بزنند، بلكه بايد سطح توقعات نوجوانان را نيز متناسب با توانايي­‌هاي آنان بالا ببرند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید