اجتماعی

سوم خرداد جشن بزرگ ملی

سوم خرداد جشن بزرگ ملی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سوم خرداد جشن بزرگ ملی

چرا شهر را آذین‌بندی نمی‌کنید و در ستایش دلاوری­‌ها و رشادت­‌ها و شهادت‌های دفاع مقدس که سوم خرداد سمبل آن است جشنی بزرگ و ملی به پا نمی‌داریم. پس چگونه فرزندان مان از عظمت تاریخ سازان دفاع مقدس مطلع شوند؟

سال­ها پیش، در دوره­‌ اول ریاست جمهوری پوتین، در مسیر بازگشت از نووسیبریسک به میهن، اقامتی دو روزه در مسکو داشتم که مصادف بود با سالگرد پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم، که آن را «جشن بزرگ میهنی» می­نامیدند. کل کشور تعطیل رسمی بود، همه­‌ شهر را آذین بسته بودند، مراسم از صبح با حضور بر سر مزار سرباز گمنام، رژه نیروهای نظامی در میدان سرخ و ساز و آواز و ده­‌ها برنامه دیگر تا پاسی از شب ادامه داشت. در هر گوشه­‌ شهر رقص و پایکوبی و شور و هیجانی ملی به پا بود.

موضوع این است باید این روز بزرگ و سراسر غرور و افتخار برای ملت ایران که حاصل خون شهیدان و رشادت‌های رزمندگان می‌­باشد به ­عنوان یک جشن بزرگ ملی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعطیل اعلام گردد، و برنامه­‌هایی برای جشن و شادمانی تجلیل از مردانگی‌ها و یادآوری همه­‌ آن وقایع برای نسل جوان فراهم شود.

سوم خرداد، سالروز پیروزی نبرد بزرگ خرمشهر و فتح خونین شهر است، سالروز حماسه­‌های دلیران، شجاعان، مردان و جان برکفان جبهه‌ حق، سپاه نور و شهیدان همیشه زنده. در خرداد سال ۶۱ رزمندگان اسلام ده­‌ها هزار سرباز عراقي مجهز به پيشرفته­ترين سلاح­‌ها، تانك‌­ها و تجهيزات را به هلاکت رسانده و اسیر کردند و شهر را آزاد ساختند. خرمشهر براي مردم ايران تنها يك شهر نيست، تاريخ گوياي پايداري، ايثار، مقاومت و جاودانگي است. خرمشهر شهر عشقی است که از سالکان حماسه‌آفرین با خون خویش آن را فتح کردند. فتح خرمشهر در روند تحولات جنگ تحميلى، نماد و مظهر مقاومت سرسختانه ملت ايران و پيروزى بر دشمن متجاوز عراقى است. فتح خرمشهر سرآغاز تحولی جديد در مديريت دفاعى ـ امنيتى بود كه به عنوان يك الگوى موفق، در حل معضلات كشور به خصوص در بحران‌ها باید از آن استفاده كرد. جانفشانى‌ها و درايت و صبر و استقامت و جسارت و خستگى ناپذيرى فرماندهان جوان و مخلصى مثل سردار احمد کاظمی، سردار حسین خرازی و سردار حسن باقرى جوانى ۲۵ساله و يكى از بهترين نظريه‌پردازان جنگ محسوب می‌شد و فرماندهى عمليات جنوب را برعهده داشت، از عناصر اصلی فتح خرمشهر بود با اين پيروزي جنگ وارد مرحله نويني شد که سرآغاز پيروزي­‌هاي بعدی ايران به حساب می‌­آید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید