روزنامه

سلب خود باوری فرزندان

سلب خود باوری فرزندان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سلب خود باوری فرزندان 

سلب خود باوری فرزندان

سلب خود باوری فرزندان

سلب خود باوری فرزندان

بعضي از پدر و مادرها براي فرزندان­شان از آينده يك مترسك ساخته‌اند و سرکوفت آن ­را مثل چماق توی سر بچه ­ها می­زنند، مدام آن­ها را سرزنش کرده و تذکر می­دهند؛ غافل از این‌ که لحظه­ های­ حال زندگی­شان را خراب می­کنند؛ به ­راستی چرا این دقايق برگشت­ ناپذیر و این نعمت قادر متعال را به­­ راحتی تلف­ می­کنیم؟ ارزش انسان­ ها را نمره­ مدرسه تعیین نمی­کند. فرزندان ما باید نسبت به خودشان احساسی خوب پیدا کنند، آنان باید به خودپنداره و خودباوری از خود دست بیابند، باید اعتماد به نفس و اراده و شهامت رویارویی با مشکلات زندگی را به دست آورند.

چرا اجازه نمي­دهيم و ياد نمي­ گيريم که، بچه ­هاي­مان باید از هماني­ كه هستند، از وجودشان و اوقات خوب­شان لذت ببرند؟ مگر آرامش نمی­ خواهیم؟ به اطرافيان خود نگاه كنيم، آیا دوست­ داريم فرزند ما (دختر يا پسر) وقتي بزرگ شد، فردی درس خوانده با هزار­گونه مشكل رواني و رفتاري باشد يا شخصی سالم و متعادل و سرشار از اعتماد به نفس، همراه با آرامش درونی؟ این همان نکته­ اصلی ا­ست که نگرانی­ های بی­مورد درباره فرزندان آرامش را از ما می­گیرد و جزو نگرش­ های نادرست انسان به زندگي­ است.

کودکان و نوجوانان به­ طور فطري نسبت به بزرگ­ترها از آرامش بیش­تری برخوردارند، اما پدر و مادرها با فشارهای نامناسب درسی، تحصیلی، اجتماعی و درک نکردن افکار و خواسته­ های آن­ها و شرایط روانی­شان، ناخواسته آرامش ذاتی فرزندان­ خود را سلب می­ کنند؟

در علوم اجتماعی از این موضوع با ­عنوان اختلاف نسل ­ها یاد می­شود. تفاوت دیدگاه پدر و مادر با دختر و پسر نوجوان منجر به رشد عنصر بی­ اعتمادی و ضعف اعتماد به نفس در آنان می‌گردد. سخت­گیري­ های اغلب بی ­مورد، شک­ کردن­ های نابجا، یا در شکل نادرست آن آزادی­ های افراطی، روابط بدون نظارت، بی­ توجهی مطلق و صمیمت­ های غیرضروری می­گردد. در هر دو وجه­ آن (چه افراط و چه تفریط) زمینه‌ساز پا گرفتن رابطه­ ناسالمی با فرزندان و سلب آرامش روانی از آن­ها می­شود؛ در حالی­ که آشنا بودن با روش­ های تربیتی و علوم اجتماعی صحیح، ما را از افتادن در ورطه­ افراط و تفریط با فرزندان و تحت فشارهای بی­ مورد گذاشتن­ شان یا آزادی­ های بی­ قید و شرط دادن به آن­ها، نجات می­ دهد. بالا بردن سطح آگاهی، دانش و شعور اجتماعی کمک بسیار بزرگی به جلوگیری از پدید آمدن این معضل و بحران است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید