اجتماعی

سرزمین خوشبختی (وانواتو)

سرزمین خوشبختی (وانواتو) - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سرزمین خوشبختی (وانواتو)

یکی از مواردی که بشر همواره به دنبال آن بوده و برای دست یافتن به آن تلاش می­کند، خوشبختی است اما واقعا خوشبختی چه مفهومی دارد؟ دانشمندان معتقدند که نمی­توان مفهوم دقیقی از خوشبختی ارائه کرد، چرا که در نظر هرکس خوشبختی مفهوم خاصی دارد و آن­را براساس انتظارات خود معنی می­کند. گروهی آن را در ثروت، و گروهی در سلامتی می­دانند. اما در کل دانشمندان معتقدند هر چقدر رضایت از زندگی در شخص بالاتر باشد، او احساس خوشبختی بیشتری می­کند.

موسسه تحقیقاتی انگلیسی (NEF) New Economics Foundation طی تحقیقات گسترده­ای که در ۱۷۸ کشور دنیا انجام داده و نظر سنجی­‌هایی که بین ملت‌­های مختلف و مردمانی با آداب و رسوم گوناگون به عمل آورده، کشور­ها را (از لحاظ رضایت مردم و توقعات آنان از زندگی) درجه­ بندی کرده ­است. فکر می­کنید خوشبخت­ترین سرزمین این کره خاکی طی این بررسی­‌ها کدام کشور باشد؟ و آن سرزمین رویایی در کجا قرار دارد؟

شاید خیلی­‌ها فکر کنند که یکی از کشورهای صنعتی، متمدن و با تکنولوژی پیشرفته در مرتبه اول قرار داشته باشد. اما نتیجه تحقیقات چیز دیگری را نشان داد. کشورهای صنعتی و پیشرفته، کشورهای عضو G8 و بزرگترین و پیشرفته­‌ترین کشورهای صنعتی دنیا در این رتبه­ بندی در آخرین درجات قرار گرفتند. ساکنان این کشورها جزو  ‌ناراضی‌­ترین مردم دنیا بودند. به ­عنوان مثال آمریکا در رتبه ۱۵۰ قبل از فقیرترین کشورهای آفریقایی از جمله (زیمبابوه، بروندی و کنگو) و آلمان نیز در رتبه ۸۱ قرار دارد. آن سرزمین رویایی که مردمانش خوشبخت­ترین انسان­های روی زمین هستند مجمع­ الجزایری دور افتاده در جنوب اقیانوس آرام است با نام (وانواتو) که دولتی مستقل دارد. این مجمع ­الجزایر ۱۳۰۰ کیلومتری روی اقیانوس آرام کشیده شده و ۲۰۹ هزار نفر جمعیت داشته و از هشتاد جزیره کوچک و بزرگ تشکیل شده است. مردم آن از طریق کشاورزی و ماهیگیری امرار معاش می­کنند. در حقیقت اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری استوار است. این شبه جزیره از قدمت فوق­ العاده‌­ای برخوردار است و کشف اولین جزیره آن به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می­گردد.

پس از درج این خبر در رسانه­‌ها، خبرنگاران و گردشگران زیادی راهی این منطقه شدند تا بفهمند واقعا راز خوشبختی مردم این جزیره چیست که کشورهای متمدن و قدرتمند دنیا نتوانسته‌اند به آن دست یایند.

اسرار خوشبختی

محققان و مسئولان انستیتو NEF بعد از به دست آوردن این نتیجه، یعنی رضایت مردم این منطقه، انتظارات آن­ها از زندگی و نوع ارتباطشان را با محیط زیست دقیقا بررسی کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافتند. (مارک اوون) کارشناس این موسسه می­گوید: ((یکی از اسرار خوشبختی مردم این منطقه و در اصل مهم­ترین­ش این است که آن­ها با حداقل­‌ها راضی می­شوند. آن­ها زندگی شیرین و لذت­بخش را با امکانات آن نمی­‌سنجند. زندگی در این منطقه بر محور خانواده، روابط دوستانه، مشارکت و همکاری می­چرخد. مردم این­جا مصرف­‌گرا نیستند، دغدغه و نگرانی خاصی ندارند. با همیاری و کمک گرفتن از طبیعت، حداقل امکانات را برای خود فراهم کرده و از آن لذت می­برند. آن­ها به هم آسیبی نمی­رسانند. زیان و ضرر همنوعان خود را، ضرر خود می­دانند. هیچ­کس مشکلی برای دیگری ایجاد نمی­کند. حرص و طمع کلماتی است که مردم این منطقه با آن بیگانه‌­اند. تنها نگرانی و ترس مردم این­جا از بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان­‌های شدیدی است که هر از چندگاهی این جزیره را در می­‌نوردد و آرامش اهالی را به­ هم می­زند))

(وانواتو) یک دولت ثروتمند نیست. تقریبا هیچ منبع زیرزمینی قابل توجهی ندارد اما اکثر ساکنین آن ابراز می­کنند که از زندگی خود کاملا راضی‌­اند. مشارکت و همیاری تنها در بین ساکنان این منطقه نیست. بلکه هرکس که به این­جا وارد می­شود آن­را درک می­کند. یکی از گردشگرانی که برای تفریح به این جزیره سفر کرده بود این­ طور توضیخ داد: ((من حتی در اولین ساعات ورود به این منطقه هیچ احساس غربت نمی­کردم. اهالی کاملا دوستانه و صمیمی با من برخورد می­کردند و با وجود این­که وضع زندگی خودشان خیلی خوب نبود از هیچ چیز نسبت به من و دیگر گردشگران دریغ نمی­کردند)).

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید