اجتماعی

زن­‌ها و گذر زمان

زن‌ها و گذر زمان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

زن­‌ها و گذر زمان:

یکی از موثرترین روش‌های ایجاد ارتباط صمیمی بین همسران در این است که در فرآیند زندگی در تمام جزئیات، وقایع و تجارب، مشکلات و گرفتاری‌هایی که با آن­‍ها روبرو هستند باهم شریک باشند. این­‌کار باعث می‌شود زن و مرد احساس هماهنگی و نزدیکی بیشتری داشته باشند.

منطق متعارف این است که مرد به تنهایی مسائل و مشکلات زندگی را حل کند. این از همان باورهای کهنه است که کارایی­‌اش را در دنیای امروز از دست داده است. در میان گذاشتن مشکلات با همسر نه تنها باعث احساس نزدیکی بیشتری بین همسران است، بلکه به‌واسطه­‌ی اصل تضارب آرا و مشورت بسا که راه­‌حل‌های بهتری هم پیدا شود.

مردی که در تصمیم­‌گیری‌ها با همسرش صحبت نمی‌کند، احساس جدا افتادگی خواهد نمود

گوش سپردن به حرف­‌های همسر (به خصوص زن) از وظایف همسر است. زنان به ­طور ذاتی علاقمند به سخن گفتن با شوهران خود هستند و مردها هم در این رابطه وظیفه دارند البته ظاهرسازی و بی‌توجهی نتیجه عکس دارد. از خودگذشتگی و گذشت در بسیاری موارد انسداد فکری همسر را برطرف کرده باعث استحکام رابطه می­گردد.

مهم­ترین مهارت ارتباط موثر، گوش کردن واقعی به همسر است. گرچه این مهارت ساده گاه چنان دشوار می­گردد که افراد خود را به نشنیدن می­زنند و… ولی خوب گوش دادن مهم­ترین مهارتی است که می­تواند صمیمیت به وجود آورد و آن ­را حفظ نماید. وقتی خوب گوش می­دهید، همسرتان را بهتر درک می‌کنید، با او هماهنگ می­شوید، از روابط خود بیشتر لذت می‌برید و با چشمان همسرتان به مسائل نگاه می‌کنید. در این روش فرزندان شما قدرت تصمیم‌گیری صحیح و راه گفت­گوی سالم را یاد می‌گیرند و شور و اشتیاق به الگوپذیری مناسب را از پدر و مادر به ارث می‌برند.

نتایج ارتباط مناسب بروز بازخوردها و به­ عبارت دیگر نشان دادن واکنش‌ها است. در این عرصه باید بدون داوری به آرامی افکار، و احساسات، نقطه­ نظرها و خواسته­‌های خود را مطرح کنید. بازخورد دو نتیجه مهم دارد.

اول: درستی برداشت خود را محک می‌زنید و در صورت اشتباه در مقام اصلاح حرف شما بر‌می‌آید.

دوم: همسر شما با دیدگاه‌ها و برداشت­‌های جدید شما آشنا می‌شود.

زن‌ها گذر زمان را ثبت می­کنند. کافی است از زن­‌ها بپرسید آخرین بار کی کودک را حمام کرده‌­اند، آخرین بار کی با مادرشان تلفنی صحبت کرده‌اند و… تا زمان دقیق آن را به شما بگویند. مردها همیشه از این توانایی حیرت می­کنند. یکی از اساسی‌­ترین نیازهای زنان احساس امنیت عاطفی و­ روانی است، نه فیزیکی یا جسمانی. امنیت عاطفی کلید گشایش دل و جان زن محسوب می‌شود.

زن­‌ها و گذر زمان

هنگامی­ که زن‌ها احساس امنیت می­‌کنند در بهترین شرایط خود ظاهر می­‌شوند، به این معنا که آرامش، اعتماد به­ نفس و استقلال بیشتر و نگرانی، ناامنی و توقع کمتری خواهند داشت. به عبارت دیگر آن‌گونه خواهند بود که مردها دوست دارند. چرا بیش زن‌ها به تایید مردها نیازمندند؟ حتی تایید از جانب مردی که او را چندان قبول ندارند. توضیح آن شاید از این قرار باشد: چنان‌چه همواره زنان در طول تاریخ چنین آموزش دیده باشند که بقا و حیات آنان در گرو حمایت مردهاست، لذا وظیفه و شغل زنان این می­شود که مردی را به سمت خود جذب کرده و تلاش کنند او را از دست ندهند.

ظاهر و قیافه، نحوه بیان و جلوه‌­گری خود، افکار و احساسات‌شان، مهارت‌های خانه‌داری و کدبانوگری، چگونگی میزان ویرایش احساسات (به­ طوری­ که به مرد برنخورد) و… همگی ریشه در یک تفکر دارند: آیا این­ کار او (مرد) را خوشحال خواهد کرد؟ یعنی احساس امنیت. بسیاری از زنان معتقدند اگر شوهرشان را خوشحال و علاقمند نگه دارند، همیشه به او وفادار مانده و درنتیجه درامان خواهند بود.

پژوهشگران معتقدند بیشترخواسته­‌های زنان تلاشی است برای احساس امنیت، یعنی اطمینان از عشق، تعهد و پایبندی، و بسیاری از رفتار و اعمال ناخوشایندشان مانند؛ توقع زیاد، بد اخلاقی، سرد مزاجی، زود رنجی، حسادت  و… ریشه در احساس ناامنی آن­‌ها دارد.

توانایی تولید مثل، بچه­‌دار شدن و احساس مادری موضوع با اهمیتی برای زن­‌ها است. شاید به همین علت باشد که عشق برای‌شان اولویت اول محسوب می‌شود و نحوه­‌ ابراز و بروز آن (ارتباط) با همسر اهمیت زیادی دارد. ارتباط برای زنان بیشتر به معنای بیان افکار و احساسات است، آنان پرحرف­تر و خوش صبحت‌تر از مردها هستند. ازاین­رو یکی از سریع­ترین و موثرترین روش‌های برقراری، تقویت یا ترمیم رابطه با همسر (زن) کلمات و واژگان یا به عبارتی صحبت کردن و حرف زدن است. زن دوست دارد با شوهرش درباره­‌ی همه چیز حرف بزند، حتا درباره­‌ کار، نگرانی‌ها، رویاها، ترس و خلاصه همه تالمات زندگی.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید