اجتماعی

خوش­بختی واژه‌ای زرین

خوش­بختی واژه‌ای زرین - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

خوش­بختی واژه‌ای زرین:

خوشبختی موروثی نیست بلکه امری اکتسابی می‌باشد. خوشبخت بودن در واقع یک احساس زیبا و دلنشین دروني­ و نسبی است، نه مطلق و هر انسانی تعریف خودش را از آن دارد. برای این منظور باید بین تنش و آرامش، میان آن­چه داریم و آن­چه که طالبش هستیم، بین امکانات و تمایلات خود، تعادل و توازن برقرار کنیم. احساس رضایتمندی، شاکر و سپاسگزار بودن و هرگز در انتظار بخت و اقبال آن­چنانی ننشستن، در ارزیابی هدف­‌ها و امکانات­ واقع‌­بین بودن؛ و همین‌طور از خواسته‌ها و تمایلات خود به­ راحتی گذشتن یا با سعی و تلاش مضاعف، به آن­ها جامه‌ی عمل پوشاندن از دیگر روش‌های رسیدن به خوشبختی است.

خوش­بختی واژه‌­ای زرین، زیبا و دلپذیر است که در هر فرهنگ و تمدنی، آرمانی ارزشمند و محبوب شمرده می­شود. نوع نگاه انسان به آفرینش و هستی، مبنای تفسیر خوشبختی­ است. ایمان و اعتقاد معنوی و طرز نگرش‌­مان به­­ هستی­ و خلقت نیز نقش بارزی در معنا و مفهوم خوشبختی ایفا می‌کند. درحقیقت باید گفت اگر آدمی مطابق ماهیت خویش رفتار کند؛ از کارهایی که با فطرت انسانی او مغایر است دوری جسته و از آن­چه دارد خشنود باشد، گام در راه خوشبختی بر می‌دارد.

می­‌توان درباره­ خوشبختی، مدت­ها­ فکر کرد؛ بدون رسیدن به یک نتیجه­ قطعی. احساس خوشبختی برداشتی ذهنی و درونی است و عوامل متعددی در شکل ­دهی آن نقش ­دارند که گاهی از تسلط ما خارج­اند. تجربه خوشبختی در نزد انسان‌ها متفاوت است. شاید بتوان گفت براي درك خوشبختي تنها کاری ­که باید کرد اندکی تأمل و غبارروبی از چشم­‌هایی ا­ست كه به ­رسم عادت و به­­ سرعت و به ­­سادگی از نعمت‌های شگفت­ آوری که پیرامون ما را احاطه کرده­‌اند، بی ­اعتنا مي‌گذرد.

زندگی همواره پر از چالش است. بهتر است این واقعیت را بپذیریم و تصمیم بگیریم که با وجود همه­ مسایل، شاد زندگی کنیم. به خیال­مان می­رسد که زندگی دل­خواه‌مان، زمانی شروع می­شود که موانع سر راه­مان کنار بروند؛ مشکلاتی­ كه با آن دست و پنجه نرم می­کنیم حل شوند؛ کاری که مشغول آن هستیم تمام شود، بدهی‌های­مان را پرداخت کنیم؛ فارغ­التحصیل شویم؛ ازدواج کنیم؛ خانه بخریم و… بعد از آن زندگی ما، زیبا و لذت‌بخش خواهد شد. بعد از آن­ که همه­ این­ موارد را تجربه کردیم، تازه می‌­فهمیم که زندگی همین چیزهایی بوده که ما آن­ها را موانع می‌شناخته­‌ایم. انسان مي­تواند با داشتن هزارگونه مشكل بازهم خوشبخت باشد.

خوش­بختی تنها به­ دلیل وقایع خوب و مثبت زندگی ایجاد نمی‌شود، بلکه این خود ما هستیم که می­‌توانیم نقش قابل ملاحظه‌­ای در وقوع اتفاقات خوب داشته باشیم. شاید خوشبختي در احساس رضایتمندی از خویش باشد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید