اجتماعی

حل مشکلات با افکار مثبت

حل مشکلات با افکار مثبت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

حل مشکلات با افکار مثبت

عشق خداوند نامحدود، دائمی و همیشگی، و زندگی پر از شگفتی­های تازه است که هر روز می­تواند برایمان رقم­ خورد به­شرطی که به دنبالش باشیم. درحقیقت هرچیز کوچکی قابل تبدیل شدن به رویدادی بزرگ و خارق ­العاده است. خیلی از بچه­ ها­ پدر ندارند یا مادر، بعضی در بی پولی و فقر بزرگ می­شوند، ولی به اعتقاد بسیاری از افرادی که به موفقیت رسیده اند؛ هیچ بن­ بستی در زندگی وجود ندارد؛ آن­ها را ما در ذهن خود خلق می­کنیم. همه­ راه­ ها به نور امید باز می­شوند.

مشکلات مجهول

آیا می­خواهیم مجهولات خودمان را با معادلات دیگران حل کنیم؟ آن هم با معادلاتی بعضا ناتمام ؟ فکر منفی پتانسیلی تولید می­کند که بار دافعه دارد، ولی فکر مثبت انرژی مثبت تولید می­کند که باعث جذب می­شود. ناگفته نماند که هر دوی این­ها (منفی یا مثبت) روی زندگی ما تاثیر گذارند. حاصل انرژی­ های تولید شده در فضای ذهن پتانسیل­ منفی یا مثبت حاکم در ذهن انسان می­باشد. به ­نوعی اغلب ما عادت داریم، آن هم با وسواس زیاد، خودمان را در دیگ جوشان خاطره ­ها غوطه ­ور کنیم، یا در چاردیواری زندان گور مانند گذشته­ ها، کفن پوشیده زنده زنده دفن کنیم.

برخی از این خاطرات آن­چنان پوسیده و کهنه ­اند که حتا برای سمساری­ ها هم هیچ ارزشی ندارند. به بیانی روشنتر به­ جای آن­که در زمان حرکت کنیم، در سیر زمان توقف می­کنیم. افکار خشک­مان باعث می­شود با کوچک­ترین جرقه­ ای به آتش کشیده شویم، همه­ آن خشکی و پوسیدگی قابل اشتعال است. باید با یورشی نشاط ­آور مثل امواج بلند اقیانوس که بر ساحل می­کوبند دست به­ همتی شجاعانه بزنیم. هم­چون بارانی سیل­ آسا افکار منفی را از محیط ذهن بشوریم و پاک کنیم.

«از میان چند میلیارد انسانی که در حال حاضر روی کره­ زمین زندگی می­کنند و آن ۹۰ میلیاردی که در گذشته زیسته ­اند اگر دوقولوهای یک­سان نباشیم کسی که از هر جهت مانند ما باشد وجود ندارد. خطوط انگشت ما (اثر انگشت)، دی ­ان­ ای، رویاها و استعدادهایمان بی­ سابقه و منحصر به ­فردی هستند»  برای هرچه سرشارتر کردن زندگی باید با نگاهی تازه و نو به دنیای پیرامون و وقایع آن بنگریم. انسان­های بزرگ با هماهنگی میان ذهن و جسم زندگی­شان را به یک اثر هنری قابل الگوبرداری برای دیگران تبدیل می­کنند.

تلاطمات زندگی

انسان­ها از پیر و جوان، زن و مرد در طول زندگی با مشکلات مختلفی روب­رو می­شوند؛ مادی، معنوی، احساسی، روانی، اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و اقتصادی که به ­صُور گوناگون ممکن است خواسته یا ناخواسته، غیرمُترقبه و پیش ­بینی نشده، در اثر حوادث طبیعی یا عادی برای آن­ها پیش بیاید یا روی دهد. نکته­ مهم این است که تلاطمات زندگی را از حکمت­ های خداوند بدانیم، اساسا حل کردن مشکلات، پیدا کردن و یافتن راه برون رفت از گرفتاری ­ها هنری انسانی و کار نوع بشر است. بشری که روزگاری غارنشین بود و امروز به دستاوردهای بزرگ و جلوه­ های گوناگون پیشرفت­ های اجتماعی دست یافته، که همه ماحصل اندیشه و شعور برخواسته از ذهن پویای خود اوست.

اگر سرگذشت مردان و زنان بزرگ تاریخ؛ از فلاسفه، دانشمندان، ورزشکاران، هنرمندان، سیاستمداران نامدار، مخترعین، نویسندگان و… را مطالعه کنیم؛ درمی­یابیم که آنان در ناز و نعمت به آن نتایج و عظمت نرسیده ­اند، بلکه افرادی بودند که با سختی­ها و ناملایمات و مشکلات و رنج­ های بی­ شمار دسته و پنجه نرم کرده­ و طعم شکست را بارها چشیده ­اند، و از دره ­های ناکامی عبور کرده تا قله ­های سرافرازی را فتح کنند، ولی با این وجود هیچ­گاه از پا ننشستند، عادت به غر زدن و شکایت از سختی و رنج راه و گله از مشکلات نداشته و به مصایب و دردها خو گرفته بودند، و به اصطلاح اهل مبارزه در میدان نبرد بوده ­اندريا، و جوامع بشری به نوعی مدیون شان است، اگر قرار بود آنان منفی­ نگر باشند و آن اژدهای سه سر در ذهن­شان حاکم، قطعا نمی­توانستند شهرت پیدا کنند و برگی از تاریخ را ورق بزنند. آنان نقاط ضعف و کاستی­ها را می­دیدند ولی با روشن­ بینی درصدد رفع­شان گام بر می‌داشتند و نسبت به چشم ­اندازهای بلند پیش­ رویشان خوشبین بودند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید