روانشناسی

جنبه‌های مثبت زندگی

جنبه‌های مثبت زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

جنبه‌های مثبت زندگی :

این حقیقت را باید پذیرفت که افکار­منفی، توان و نیروی جسمی و روانی شخص را از بين می­برد و او را به­ ضعف و سُستی می‌کشاند؛ زیرا روند شکل­‌گیری و گسترش افکارمنفی در ذهن بسیار سریع و شتابان است. کافی ا­ست در برابر اولین فکرمنفی که به­ ذهن وارد می­شود، از خود ضعف نشان داده، و عقب‌­نشینی کنیم؛ ناگهان فكرهاي بد و بي سروته، مثل سواران غارتگر و متجاوز مغول هجوم آورده و در چشم به هم زدنی همـه­ انديشه‌هاي مثبت را قلـع و قمـع مي­كنند.

فکرهای منفی و خاطرات بد و تلخ همانند موجودات زنده­‌ای هستند که برای حفظ بقاي خود دست به ­هرکاری ­مي­زنند. هم­چنین آدم‌هاي منفي­ گرا هر رويدادي را از زاويه­ بد مي‌نگرند و باور دارند که همه چیز ناگوار و زشت است. انديشه و نگرش­ ما، هویت­مان را شکل می­دهد. اگر همیشه و در هر موقعیتی فقط زشتي‌ها را ببينيم  و به ­دنيا بد نگاه کنیم، يعني موتور مولد كارخانه­­ ذهن­مان، افكارمنفی ا­ست. باید افکار خود را منظم­ کنیم و نقش فعالي در انضباط فکري خویش بر عهده بگیريم. ذهن ما یک كليد خودکار است؛ وقتی به ­چیزی علاقه ­داريم ناخودآگاه درباره­ آن فکر می­کنيم؛ پس زمانی­که با یک فکرمنفی سروكله­ می­زنیم، بايد آن ­را با فکری­ لذت بخش­تر، عوض ­کنیم.

با یک الگوی تفکرمثبت­ فرصت­‌هاي بهتر و بیش­تری پيش ­رو خواهیم داشت

ولی افکارمثبت، سازنده و نیروبخش بوده، نشاط، شادمانی و امید می­‌بخشند. مثبت ­بینی را نباید با زود­باوری اشتباه کرد. افراد مثبت­ بین توان خود را برای دیدن زمینه‌­های مثبت به­‌کار می­برند و اجازه نمی­دهند مثبت‌بینی آن­ها زمینه‌ای برای از دست­ دادن حقوق‌شان باشد. افکارمثبت قابلیت گسترش دارند. گرچه برای کسی که در چرخه­ افکار­منفی­ گرفتار شده است، دست­یابی به­ افکارمثبت به ­زحمت و تلاش زیادی احتیاج دارد. به‌­­عبارت دیگر کسي که عادت کرده همواره نیمه­ خالی لیوان را ببیند، باید مدتی تمرین کند تا افکارمثبت خود را تقویت کرده و آن­ها را پرورش دهد.

بيش­تر اشخاص به ­تفکرمثبت اعتقاد ­دارند، اما روش­‌هاي عملي- كاربردي آن ­را نمي‌دانند. خيلي­‌ها علاقمند به ­­نهادينه كردن الگوهای تفکرمثبت در خودشان هستند؛ دوست دارند اظهارات روزانه‌شان مثبت باشد، تا بتوانند قدرت­ ذهن و ذهن نیمه هوشیارشان را هدایت­ کرده و رشد ­دهند؛ برای این منظور نیاز به تغییر وسیع الگوهای ذهن هست، آن هم در همه­ ابعاد و چارچوب‌های کهنه.

قبل از این­که بتوان الگوی تفکر مثبت را پرورش ­داد، ابتدا باید فهمید که تفکرمثبت تصادفی انجام ­نمي­‌پذيرد؛ بلکه یک تمرین عملی­ است که بايد به­‌طور مرتب آن­ را به‌کار بریم تا ماهر شويم؛ درواقع با تبدیل آن به ­عادتي روزانه، نوعی طرح ذهنی تفکرمثبت را خلق می­کنیم که به ­ما اجازه­ می­دهد از موقعیت‌ها و شرایط منفی و چالش­ آور اجتناب­ کرده، مسایل دشوار را به ­­سرعت و آسان حل نماییم. با یک الگوی تفکر­مثبت به‌طور طبیعی از زندگی، بهتر لذت مي­بريم و آن­چه را­ که مرتب درباره­ آن فکر می­کنیم، جذب خواهيم­ کرد.

برای داشتن زمینه­ ذهنی مثبت، نیاز به افکار مثبت داریم كه باید پیوسته در ذهن باشند. بهترین راه، تغيير الگوها است. رشد و پرورش یک الگوی جديد ذهنی (مثبت­ انديشي) شايد کمی زمان ببرد، تا به ­دست ­آيد، زیرا نتايج به ­آن­چه­ که می­خواهیم و جایی­ که زندگی می­کنیم­ هم بستگی دارند. وقتی ­که بيش­تركلام­‌مان سرشار از بار مثبت باشد و بخش‌هاي خوب هر ­چيزي را ببينيم یا هنگامی ­که بر راه‌حل­ها تمرکز مي­کنیم، ناخودآگاه افراد و موقعیت‌هایی را جذب می‌نماییم که به ­ما کمک خواهند کرد تا موفق شویم؛  به همین دلیل، داشتن الگوی ذهنی مثبت امري بسيار حیاتی ا­ست. توصیه می­شود عنان ذهن را براي راندن و هدايت در جاده­ مثبت­‌انديشي به­ دست ­گيريم و اجازه ندهیم افكار آدم‌های منفی‌نگر و بداندیش بر ما غلبه كند، به­ آن­ها گوش ندهیم؛ چرا که ما مسوول زندگی­ خودمان هستیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید