روانشناسی

تغییر الگوهای منفی ذهن

تغییر الگوهای منفی ذهن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تغییر الگوهای منفی ذهن

اغلب انسان‌های مثبت‌­اندیش که از ابتدای تولد و کودکی این­گونه نبوده‌­اند، بسیاری از قعر دره­‌های منفی‌نگری راه خود را به ­سوی قله‌های مثبت‌­اندیشی پیدا کرده‌­اند و این راه پرفراز و نشیب را به­ سختی و دشواری پیموده و صعود نموده‌اند، آن هم صرفا با تکیه بر تجارب کسب کرده در طول مسیر که همان زندگی‌شان می‌­باشد.

کسانی که به سفرهای زیاد رفته باشند و با مردمان و فرهنگ‌ها و نوع زندگی آدم‌­های گوناگون در گوشه و کنار دنیا آشنا شده باشند قدر دا‌شته ها و نعمت­ های­شان را  بیش­تر خواهند داشت و نگاه و دیدشان به دنیا متفاوت می­شود.

مولفه تاثیرگذاری که بسیار بر روند شخصیت یا تغییر الگوهای ذهن انسان می‌­تواند نقش داشته باشد، تجارب شخصی است. هر انسانی با چارچوب­‌های شکل گرفته‌­ای از سنین نوجوانی وارد جامعه می‌شود و هر سال در برخوردها، دیدارها، سفرها، وقایع، اتفاقات، لمس زیروبم­ های زندگی، تجربه ­ای تازه کسب می­کند و درسی می­گیرد. هرچه بر سن او اضافه گردد. بر حجم این تجربه­‌ها افزوده گشته و میزان درک و فهم انسانی او از تعاملات جهان نیز بالا می­رود.

قطعا اگر در مسیر برخورد با مسایل گوناگون زندگی از بصیرت کافی برخوردار باشیم، می‌توانیم چهارچوب‌های ذهنی خود را وسعت یا تغییر دهیم. درنتیجه با استناد به این تجارب اگر بصیرتی را توشه­ راه خود کنیم و از آن در جهت ارتقا سطح فکر یا به­ عبارتی تغییر چارچوب­‌های ذهنی استفاده نماییم، یعنی با تعمق و به­ کارگیری تجارب می‌توان نسبت به تغییر الگوها و چارچوب‌های منفی ذهن هم اقدامی اساسی انجام داد.

همان­‌گونه که کاشفان بزرگ پا به سرزمین­‌های تازه گذاشتند، همان­‌طور که بشر به ­دنبال کشف دنیاهای تازه در کهکشان است. ما نیز در عرصه معنویات، نیازمند دستیابی به توانایی­‌های بیش­تر و به چنگ آوردن قدرت ذهنی بالاتری هستیم، نمی‌توانیم صرفا با تکیه بر چارچوب­‌های ذهنی موجودمان (که در اثر عوامل مختلف؛ خانواده – وراثت – محیط و… به دست آورده‌ایم) زندگی کنیم. باید دست به کشف ناشناخته­‌های ذهن خودمان بزنیم، دست روی دست گذاشتن و بی‌تفاوت بود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید