خانواده

اهمیت تفاهم والدین در تربیت فرزندان

اهمیت تفاهم والدین در تربیت فرزندان - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

اهمیت تفاهم والدین در تربیت فرزندان:

۱- ازدواج یکی از مهمترين و عالي­ترين رسوم اجتماعي است.

۲- بسیاری از هنجارها و ناهنجاری های جامعه مربوط به همین نهاد مقدس است.

۳- هرچه محیط خانواده سالم و امن باشد به همان اندازه در روحیه افراد و اعضای آن تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می‌شود .

۴- محیط نامساعد و ناهنجار خانواده بر اخلاق اعضای تاثیر سوء گذاشته و از این طریق جامعه را نیز متاثر می كند. بیشترین تاثیر آن بر كودكان است. زیرا شخصیت كودك متاثر از برخورد اعضای خانواده با یكدیگر رشد كرده و شكل می­گیرد.

۵- اخلاق و روحیات بزرگترهای خانواده تاثیر مستقیمی در تربیت كودك دارد.

­۶- بسیاری از مشكلات اخلاقی جامعه ریشه در اختلافات خانوادگی دارد.

۷- آمار و پژوهش­ های مربوط به مسایل اخلاقی نشان می­دهد، اغلب افراد بزه كار از نعمت خانواده سالم محروم بوده و وارث ناهنجاری های خانوادگی هستند. همچنین بیشتر كسانی كه در جامعه به موفقیت هایی رسیده­ اند، موفقیت­ شان را مدیون خانواده سالم خویش هستند.

۸- وجود اختلاف و نارضایتی در هر جمع و گروهی كاملا طبیعی است. مخصوصا در خانواده كه منافع اعضای آن با هم گره خورده و بعضا در تضاد و اصطكاك با هم قرار می­گیرد.

۹- سوء­تفاهمات – استبداد در اِعمال نظر – وسوسه­ های شیطانی – دخالت اطرافیان از عوامل مهم اختلافات خانوادگی به شمار می­ آیند.

۱۰- زندگی ماشینی و رقابت های مادی از سویی و هجوم فرهگ غرب و خود محوری و فراگیرایی از سویی دیگر بیش از پیش كانون خانواده را با خطرات جدی مواجه ساخته است.

۱۱- اهمیت صلح و آشتی و برطرف كردن كدورت­ ها بر كسی پوشیده نیست (این عمل در فهرست وظایف انبیاء قرار دارد).

۱۲- اختلافات خانوادگی و نارضایتی زن و شوهر تنها به آن دو محدود نمانده بلكه موجب اختلافات دیگری در میان فامیل­ ها می­گردد. ستيزه ­های خانوادگي يكي از دردناك­ترين مسائل اجتماعي مي­باشد.

۱۳- اختلالات رواني: افسردگي، اضطراب، کاهش سطح بهداشت روانی ماحصل آنند.

مهم­ترين علل اختلاف از ديد مرد (زوج):

دخالت اطرافيان ۸/۱۶% – عدم تفاهم ۲/۷% – عدم تمكين ۸/۶% – عدم مسئوليت پذيري ۶% – عدم­علاقه ۴/۴%

مهم­ترين علل اختلاف از ديد زن (زوجه):

دخالت اطرافيان ۸/۱۸% – ضرب­وشتم ۴/۱۸%- عدم­مسئوليت­پذيري ۶/۱۱% – اعتياد ۲/۱۱% – بدبيني زوج ۸/۸% بود.

۱۴- در مطالعه سازش يا عدم سازش زوج­ ها با شغل، سن ازدواج، اختلاف سني، تعداد فرزندان، سابقه طلاق در خانواده، شيوه و ميزان آشنايي، فاصله عقد و عروسي، نحوه ارتباط با خانواده همسر، سابقه اعتياد، زمان شروع اولين اختلاف رابطه معني­ داري ندارد. ولي سازش يا عدم سازش زوج ­ها با ميزان تحصيلات رابطه ­دارد. همچنين رابطه معناداري بين ازدواج تحميلي، سابقه ازدواج قبلي مردان و سابقه جرم با سازش يا عدم سازش به دست آمد.

۱۵- برای ارتقاء بهداشت روانی خانواده­ ها و کاهش اختلافات خانوادگی و طلاق در جامعه لازم است جوانان قبل از ازدواج با دید بازتر و شناخت کامل­تری نسبت به خصوصیات اخلاقی، رفتاری و برنامه­ های آینده طرف مقابل در زندگی مشترک و با توجه خاص به ویژگی­ های فرهنگی و اعتقادی فرد و خانواده او اقدام به ازدواج کنند.

۱۶- والدين داراي تأثيرات وراثتي و محيطي سرنوشت ­ساز بر كودك هستند. رفتار آن­ها الگو و مدل است – گفتارشان سند است – غرورشان كارساز است. جرأت والدین اطمينان بخش است – هيبت و وقار او سازنده است. زندگي و وجود آن­ها مايه گرمي و نشاط كودكان در محيط خانواده است.

۱۷- كودك آلوده به دنيا نمي ­آيد اين خانواده و پدر و مادراند كه زمينه­ ساز شرافت يا آلودگي است. كودك در مسير رشد از افرادي بسياري اثر مي­پذيرد و تحت­ تأثير ديده­ ها و شنيده ­هاي بسياري قرار مي­گيرد. همة آن­هايي كه در اطراف هستند و به نحوي در او اثرگذار مدل و الگوي كودك­ اند.

۱۸- روانشناسان تربيتي رفتار فرزندان را انعكاسي از رفتار والدین دانسته ­اند. تفاهم در پرتو محبت و احترام و گذشت. ارتباط كلامي، لحني مؤدبانه و احترام آميز با يكديگر حاصل می‌گردد.

۱۹- عامل تهديد روابط زناشویی فقدان محبت نيست بلكه روش ابراز محبت است، و غلبه بر خود شيفتگي. عدم برخوردهاي خشن و بي­ حرمتي نسبت به همديگر در حضور فرزندان. حاكم بودن فضاي دوستي بين اعضاي خانواده. عدم سرزنش و تحقیر و توهین و هتاکی.

۲۰- محيط خانه و رفتار والدين براي فرزندان، ‌نخستين كلاس انسان­ سازي است. پدر و مادر بايد از خطاهاي همديگر چشم­ پوشي نمايند.

تایید – تحسین – تشویق

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید