روانشناسی

آیا شما افسرده‌اید؟

آیا شما افسرده‌اید؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

آیا شما افسرده‌اید؟

خیلی از افراد برخی اوقات احساس ناراحتی، افسردگی و غم می‌نمایند. می‌توان گفت که احساس افسردگی و غمگین بودن واکنش طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌ دادن امکانات یا عزیزان است. اما زمانی‌که این غم و اندوه شدت ‌گیرد و نا‌امیدی، بی‌چارگی بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، زمینه بروز بیماری افسردگی فراهم می‌شود.

بعضی‌ها فکر می‌کنند دچار افسردگی شده‌اند. بعضی‌ها زندگی مرفهی دارند ولی احساس پوچی و عدم نشاط گریبان‌شان را گرفته است. بعضی‌ها همه چیز بر وفق مرادشان است ولی ناگهانی در اثر عاملی اوضاع در هم می‌ریزد و زندگی‌شان تار می‌گردد. باید بدانیم افسردگی با ناراحتی طبیعی (بد خلقی) تفاوت دارد. افسردگی زندگی ما را تیره می‌سازد. کارمان را مختل می‌کند، احساس ناامنی، ترس، وحشت، ناامیدی و بی‌ارزشی و… را در ما رشد می‌دهد. افسردگی بر طرز فکر، احساس و رفتار ما تاثیر می‌گذارد. افسردگی می‌تواند، باعث ابتلای به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود.

افسردگي در تنهايي تشديد مي‌شود. البته فرد افسرده تمايلي به حضور در جمع ندارد ولي بايد او را مجبور به اين كار نمود. يادتان باشد افسردگي يك بيماري مهلك و هميشگي نيست و قابل علاج است. شايد احساس كنيد در دالانی تاریک اسیر شده‌اید و هيچ نور و روزنه‌اي هم ديده نمي‌شود ولي بدانید براي درمان می‌توانید گام‌هايی عملي و مثبت برداريد.

افراد افسرده اميدي به زندگي ندارند و افکار منفی بی‌پایان، عدم تمرکز، خستگی مدام، درماندگی و… باعث می‌شود احساس عجز و ناتواني ‌كنند.گاه افسردگي تبدیل به معضل بسيار پيچيده‌اي می‌شود که فرد به تنهايي نمي‌تواند آن را حل كند. معمولا حوادث ناگوار زندگی و عوامل ژنتیکی، آسیب‌های دوران کودکی زمینه بروز افسردگی را تشدید می‌کنند. افسردگی میان افرادی‌که در خانواده‌شان سابقه افسردگی دارند، شایع‌تر است.

افسردگی حالتی از اندوه، عجز و ناامیدی است که بر اثر ناکامی‌ها یا شکست‌های انسان ممکن است در او ایجاد شود. این حالت با بیماری افسردگی کاملاً متفاوت است؛ چرا که بیماری افسردگی ممکن است در فردی که در زندگی به ‌هیچ‌وجه دچار ناکامی نشده ‌است نیز روی دهد، این حالت موجب افت خلق شده و بر فکر، احساس و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد.

افسردگی دارای یک سری علائم و نشانه‌های متداول می‌باشد (در بالا گفته شد). نکته مهم این که چنین نشانه‌هایی می‌توانند به بخشی از زندگی ما تبدیل شوند. اما وقتی که نشانه‌ها دوام پیدا کنند و ریشه بدوانند خرد‌کننده و غیر قابل تحمل می‌شوند و در‌نهایت ما را زمین‌گیر کرده و مجبور می‌شویم راهی برای مقابله و برون رفت از آن پیدا کنیم. معمولا درمان افسردگي روندي طولاني دارد. راه قطعی و قابل اتکایی برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی وجود ندارد، اما با برداشتن قدم‌هایی همچون مهار استرس، برقراری روابط اجتماعی و دوستی، ورزش، رژیم غذایی مناسب و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌توان تا حد زیادی افسردگی را مهار نمود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید