اجتماعی

کاریزما یعنی چی؟

کاریزما یعنی چی؟ - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

کاریزما یعنی چی؟

کاریزما تواناییِ مسحور کردن و تحت تأثیر قرار دادن افراد دیگر است، که حاصلِ ارتباطات عالی و مهارت‌های بین ‌فردی است. ازاینرو می‌توان بسیاری از عوامل کلیدی در شکل‌گیری شخصیتی کاریزماتیک را شناسایی کرد. شخصیت‌های کاریزماتیک جزء موفق‌ترین‌ افراد هستند. براساس نظر پژوهشگران نیمی از شخصیت کاریزماتیک افراد، ذاتی و نیمی دیگر، اکتسابی است. ترکیبات کلیدی کاریزما شامل کارهای ساده‌ای می‌باشند که با تمرین، بخشی از شخصیت می‌شوند، و تعامل با اطرافیان‌ را بهتر می‌کنند. همچنین رضایت کلی از زندگی را بالا می‌برند. کاریزما ترکیبی است از شور و ترغیب‌ و جذابیت، که یکی از ویژگی‌های مهم رهبران بزرگ است. در برابر شخص کاریزماتیک، به‌سختی می‌توان مقاومت کرد. شوروشوقی که در سخنان فرد کاریزماتیک موج می‌زد، رمزِ کشاندن خیل عظیمی از مردم به‌دنبال خود است.

افراد کاریزماتیک با دقت به حرف‌های دیگران گوش می‌دهند، گوش دادنی توأم با اشتیاق و توجه. واضح و شفاف صحبت می‌کنند و از دیگران ایراد نمی‌گیرند. درحقیقت عیب‌جویی نمی‌کنند. واقعی می‌خندند، لبخندی که از درون جان می‌گیرد و با چشم‌ و لبِ خندان نمایان می‌شود. دیگران را تحسین می‌کنند و به ایشان راه‌حل ارائه می‌دهند. نام افراد را به خاطر می‌آورند و همه را به اسم صدا می‌زنند. به دیگران اهمیت داده و با ایشان ارتباط چشمی برقرار می‌کنند. در جوار چنین افرادی احساس خوبی به انسان دست می‌دهد و ناخودآگاه خود فرد هم از انرژی ذاتی افراد کاریزما بهره‌مند می‌شود.

افراد کاریزماتیک در ارتباط با دیگران در تعامل‌های عادی روزمره به لایه‌های عمیق احساسی اشخاص نفوذ می‌کنند. بر آنان تاثیر می‌گذارند. جذابیت اثرگذاری حضور پر انرژی قدرت ارتباطی و روابط عمومی تحمیل نکردن خود و در یک کلام انرژی ناب بدون ادعا به دیگران چه یک فرد و چه گروهی از انسان‌ها را دارا هستند.

 

 

ویژگی‌های افراد کاریزماتیک

 

به‌طورکلی ویژگی‌های افراد کاریزماتیک را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد:

۱- اعتماد به‌نفس و خودباوری زیادی دارند و همین را نیز در اطرافیان ایجاد می‌کنند.

۲- آرمان و اعتقادات و دکترین محکم و قدرتمندی دارند و ضمن پایبندی آنرا ترویج می‌کنند.

۳- فن بیان و قدرت کلام زیادی دارند که به راحتی در دیگران انگیزش ایجاد می‌کنند.

۴- رفتاری جذاب و راسخ دارند که خود زمینه مجذوب کردن دیگران را فراهم می‌کند.

۵- توانایی تغییر در افراد و محیط اطراف خود را دارند و می‌توانند مرشد و الگوی شخصیتی کاملی برای دیگران باشند.

 

 

کاریزما، یعنی فرهمند یا فرمندی یا به عبارتی دیگر جاذبه استثنایی. کاریزماتیک کلمه‌ای یونانی به معنای موهبت است. کلمه کاریزما در انجیل به کار رفته ‌است تا روح مقدس را توصیف کند. کاریزما نوعی ویژگی و خصوصیت است که برخی افراد دارند. یک فرد کاریزماتیک ، دوست داشتنی ، قابل اعتماد ، فعال و در بسیاری از موارد جادویی است. افراد دارای کاریزما، قوی و خودباور، امیدوار و صمیمی هستند. آنها جذابین درونی دارند که دیگران را به خود جذب می‌کنند. جادوگر نیستند ولی دیگران را جادو می‌کنند. اگر شما کاریزما دارید، دیگران تمایل دارند که با شما کار کنند، ایده‌هایتان را می‌پذیرند، به نظراتتان اعتماد می‌کنند.

یک سوء تعبیر رایج درباره کاریزما این است که که کاریزما ارتباط زیادی با جذابیت ظاهری دارد. زیبایی تنها یک تکه از این پازل است و رفتار و اعتقادات بیش از ظاهر، تاثیر دارد. افراد کاریزماتیک، در ارتباط با دیگران چه در تعامل‌های عادی روزمره و چه به‌عنوان یک الگو و فرد الهام‌بخش، بر لایه‌های احساسات دیگران تاثیری عمیق می‌گذارند. جذاب بودن آنها از نظر دیگران، اثرگذار بودن نظر و حضورشان جاذبه فردی و قدرت جهت دادن به دیگران. از جمله ویژگی‌هایی افراد کاریزماتیک است. شخصیت کاریزماتیک، شخصیتی است که برای دیگران جذاب است. خوشبینی از جمله صفات برجسته آنان می‌باشد.

برخی پژوخشگران کاریزما را آمیزه‌ای از شور و هیجان، برون‌گرایی و مهارت‌های شنیداری می‌دانند. افراد کاریزماتیک از مهارت کلامی زیادی برخوردارند و تن صدایشان در طول صحبت، بیشتر از سایرین، بالا و پایین می‌شود. افراد کاریزماتیک طوری رفتار می‌کنند که مخاطب احساس ارزش می‌کند. به بیانی روشنتر افراد کاریزما توانایی نوازش عاطفی و توجه و تایید دیگران را دارند. در پژوهشی تعدادی فرد کاریزماتیک را با همان تعداد شخصیت خنثی هم کلام کردند. بعد از مدتی، خلقیات اشخاص خنثی و غیرکاریزماتیک به خلقیات اشخاص کاریزماتیک بسیار نزدیک شد. یعنی شور حیاتی که در افراد کاریزماتیک وجود دارد، مسری است و به دیگران مخصوصا نزدیکان سرایت می‌کند. گرچه برخی پژوهشگران معتقدند کاریزما بودن امری اکتسابی و آموختنی است و با آموزش و تمرین می‌توان بدان دست یافت، ولی بسیاری دیگر از دانشمندان علوم انسانی بر ذاتی بودن آن تاکید دارند. ولی منکر ارتقا و پرورش کاریزما نیستند.

 

افراد کاریزماتیک حس خوب منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند دیگران احساس ارزش کرده، حس خوبی نسبت به خودشان پیدا کرده و بر حس درونی «من‌خوب‌نیستم» غلبه کنند. فرد کاریزماتیک به نقاط قوت و توانمندی‌های دیگران توجه می‌کند و موجب می‌شود افراد ارزش‌های خودشان را پبدا کنند. همین امر باعث می‌گردد افرادی که اعتماد به‌نفس کمی دارند در مسیر ارتقا و تقویت اعتماد به‌نفس و خودباوری قرار گیرند.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید