اجتماعی

نقش دین در خوشبختی

نقش دین در خوشبختی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

نقش دین در خوشبختی:

معارف وحی و آموزه‌های دینی، پدید آورنده­ نگاه درست به هستی و ارمغان ­آور الگوهای آسمانی ا­ست. استعداد و ظرفیت افراد در بهره­‌گیری از این منبع­ سعادت بسان مشعل­‌های شعله ­ور و فروزانی ا­ست که آدمی را به ­سر منزل مقصود هدایت می­کند. دين، هدیه‌ای الهی ا­ست که آرامش خاطر و آسایش وجود تمامی پیروان و شیفتگان را در دوری از نگون­‌بختی و بدبختی فراهم می‌سازد و راه روشن خوشبختی را فرا روی پيروان می‌گشاید.

صبر و تحمل در برابر تلخی‌­ها و ناراحتی‌های دوران زندگی، رمز موفقیت و خوش­بختی ا‌ست؛ استقامت در مسیر سعادت، آن­گاه استمرار دارد که طالب خوشبختی، در سایه­‌ ایمان، روح و روان خویش را به­ صبر و تحمل عادت دهد. انسانی که به چیدن گل زیبا و خوش‌ ­بویی عشق می‌ورزد، باید طاقت خارهای اطراف گل را هم داشته باشد تا بتواند به ­خواسته­‌ والای خود برسد و این همه در شرایطی ا­ست که بداند هیچ پناهی در برابر حوادث ناگوار روزگار، مطمئن‌­تر از خدای مهربان نیست.

انسان متوکل، ضمن تلاش و تكاپو، با دیدی فراتر از چشمان ظاهری، کارهای خود را به­ دست کارساز آفرینش می‌سپارد و با نشاط روحی و قوت قلب، گام در راه سعادت مي­‌گذارد

ره­رو­ گر صد هنر دارد، توكل بايدش – حافظ

تهذیب نفس در رهایی انسان از اسارت ذلت‌­بار عناصر ناپاك وجودش؛ غبارروبی ضریح وجود از دلبستگی‌های پوچ و بی‌محتوا است. پاک کردن آینه­‌ نفس از وابستگی‌­های دنيوي؛ جوشش زلال عشق و معرفت بر صفحه­‌ دل و دیده، زمینه­ ساز رويش نهال خوشبختي­ می‌باشد.

پیامبراکرم(ص) فرموده‌­اند که «مشکل را کتمان کنید تا روزی­تان زیاد شود». همواره سعی­ کنیم با دوربین ذهن­‌مان، زیبایی‌­ها را ببینیم و صحنه‌­های جذاب زندگی را شکار کنیم؛ از مهربانی­‌ها و عطوفت­‌ها بگوییم و شاکر خدای مهربان باشیم تا برکات و نعمات الهی برای ما گسترده شود.

قرآن مجید می‌فرماید: «به ­درستی اوست که می‌خنداند و می­‌گریاند». انسان­‌هایی که با یک ارتباط عاشقانه و عارفانه و با توکل به خالق هستی در مسیر زندگی تلاش می‌­نمایند، همواره مورد حمایت حضرت حق­ تعالی قرار می‌­گیرند و به آرامشی عمیق دست ­می‌­یابند. ساختن یک ­زندگی ایده‌­آل بدون خدا ممکن ­نیست و انسان­‌هایی که به ­دنبال شیرینی و حلاوت در زندگی می‌گردند ­باید ياد خدا را در متن زندگی‌شان جاری نموده، هر تفکر و اقدامی را بر مبنای اطاعت او قرار دهند، تا شادی و نشاط حقیقی نصیب­‌شان شود. خداوند به انسان‌هایی که او را اطاعت می­کنند، وعده یاری و حمایت داده و فرموده است که «به درستی خداوند حمایت کننده­‌ انسان‌هایی­ است که به او ایمان آورده‌اند». باید گفت که داشته­‌هاي بشري و روياها، هنگامي مي­‌توانند، انسان را به خوشبختی برسانند که در راه الهي- انسانی به­ كار گرفته شوند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید