اجتماعی

تدبیر و تفکر در زندگی

تدبیر و تفکر در زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تدبیر و تفکر در زندگی :

زندگی با تدبیر و تفکر راحت‌تر می­شود، یعنی کمتر دچار مشکل و گرفتاری می‌شویم پس بهتر است پيش از هر اقدام و تصمیمی خوب فکر کنیم. بدون شک انسان­‌هایی می­توانند لحظات شیرینی در زندگی‌شان خلق نمایند که زمانی آن لحظه را تصور و برای آن تدبیر نموده باشند.

تفکر راه‌های بی­شماری را برای رسیدن به خوش­بختی در مسیر انسان قرار می­دهد و انسان‌های هوشمند علاوه بر این­که خود می‌اندیشند از تجارب و افکار دیگران نیز استفاده می­کنند و میانبرهای رسیدن به سعادت و خوش­بختي را پیدا ­می‌نمایند. اندیشیدن، آدمي را رشد داده، از مسیرهای بحرانی به سلامت عبور می­دهد و رازها و روش‌های رسیدن به آرامش و نشاط را برایش آشکار می­کند. مي­توانيم آن­چه را که پس از تفکر و تدبیر و مشورت با اشخاص­ توانمند به ­دست می­آوریم با اقتدار در صحنه­ زندگی خود عملی نماییم.

انسان، مجموعه‌­ای ا­ست از قوا، غرایز و استعدادها. آدمی هم به ­زمان حال تعلق دارد و هم به ­زمان آینده (یادتان باشد گذشته تمام شده است به آن‌جا باز نگردید)؛ باید همه­‌ي این جنبه­‌ها را با هم در نظر گرفت و آن­گاه حکم کرد که آیا فلان عمل سعادت‌بخش است یا نیست.  صادقانه در مورد زندگی فکر کنیم. آیا وقت‌مان را صرف کارهای پر معنایی می­کنیم که باعث خوش­بختی و سعادت می­شوند یا بيش­تر سرگرم کارهای بيهوده و وقت‌کُشی هستيم؟

افسوس که انسان نمی­تواند دست از آرزوهایش بردارد؛ زیرا زندگی غیر از خواستن چیزی نیست. نمی­توان به ­­صورت مرتاضان هندی یا ولگردان، موجودی عاطل و طفیلی بود. بهتر است زرهی محکم از بردباری و شکیبایی برای خود فراهم آوریم و خواهش­‌ها و آرزوهای سیری­ ناپذیر و سراب مانندي كه همیشه ما را می­فریبند، از روح و ذهن خود پاك كنيم.

مادام که کژ­اندیش بوده و خود را بدبخت و بیچاره بدانیم، راه به ­جایی نخواهیم برد. اگر تمام ناراحتی‌های خود را برروی یک میز بریزیم و بعد کسان دیگری نیز بیایند و غم و دردشان را روی همان میز (البته به­ طور فرضي) بریزند. متوجه خواهیم شد که دیگران هم مشکلات بزرگي دارند. در حقیقت ما نبايد خودمان را دُردانه­‌ي هستي بدانیم. ما به­ یک تصمیم و اراده­‌ي جدی نیازمندیم؛ تصمیمی مبتنی بر این­که هر روز از وقت محدودی­ که در اختیار داریم بيش­ترين و بهترین بهره را ببریم. از همین امروز بیشتر فکر کنیم و با تدبیرهای درست و به‌جا و تفکر و اندیشه‌های ناب زندگی خود را متحول کنیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید