حجاب چیست؟
حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن پوشش بدن است، و بعد سلبی آن حرام بودن خودنمائی به نامحرم. این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود. برخی اوقات ممکن است بعد اول باشد، ولی بعد دوم نباشد، در این صورت نمیتوان گفت که حجاب اسلامی حاصل شده است.
اگر به معنای عام، هر نوع پوششی را حجاب بنامیم؛ پس در این صورت حجاب میتواند اقسام و انواع متفاوتی داشته باشد. یک نوع آن حجاب ذهنی، فکری و روحی است؛ مثلاً اعتقاد به معارف اسلامی، مانند توحید و نبوت، از مصادیق حجاب ذهنی، فکری و روحی صحیح است که میتواند از لغزش انسان به گناهان مختلف جلوگیری نماید. علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی میکند، نام برده شده است، حجاب و پوشش در نگاه که مردان و زنان در مواجهه با نامحرم به آن توصیه شدهاند.
حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. ولی هر پوششی حجاب نیست، بلکه آن پوششی حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد. حجاب يعني پوشش و حجاب درون انسان، يعني آن چه که بين قلب و دنیای بیرون حائل ميگردد.
مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قایل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در اشکال مختلف رفتار، مثل نحوهی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است. حجاب و پوشش زن نیز به منزلهی یک مانع در مقابل افراد نامحرم مطرح است که قصد نفوذ به حریم ناموس دیگران را دارند.
ممکن است برخی افراد حجاب و پوشش ظاهری داشته باشند ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش به طور کامل ایجاد نکرده باشند. از سوی دیگر ممکن است افرادی بدون رعایت حجاب ظاهری ادعای عفیف بودن نمایند و بگویند «آدم باید قلبش پاک باشد». ولی باید بدانند که قلب و درون پاک، ظاهر پاک را می پروراند.
برخی افراد برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار میدهند مشکل عمده این دسته از زنان، ضعف در حجاب باطنی و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به آثار مثبت حجاب و پوشش ظاهری است، و حجاب اسلامی ابعادی گسترده دارد که یکی از مهمترین و اساسی ترین ابعاد آن، حجاب درونی و باطنی و ذهنی است که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار میکند. درواقع این حجاب ذهنی و عقیدتی، به منزلهی سنگ بنای دیگر حجابها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهندهی رفتار و اعمال اوست.