اجتماعی

موفقیت شانس نیست بلکه یک دانش و هنر است

موفقیت شانس نیست بلکه یک دانش و هنر است - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

موفقیت شانس نیست بلکه یک دانش و هنر است

موضوع این است که بیشتر مردم نمی‌دانند واقعاً چه می‌خواهند. فقط از وضعیت خود راضی نیستند ولی هیچ تعریف واضح و روشنی از اهداف و خواسته‌های خود ندارند و فقط عنوان می‌کنند که می‌خواهند وضعشان خوب شود یا اگر پول‌دار شوند همه چیز بر وفق مرادشان می‌شود. در صورتی که برای رسیدن به یک هدف به یک خواسته باید خیلی واضح و مشخص آن را تصویرسازی کرد و با تمام وجود و وضوح کامل و دقت تمام به جزئیات آن پرداخت. داشتن هدفی مبهم و نامشخص ما را به خواسته‌مان نمی‌رساند. در هر مرحله از زندگی باید دقیقاً بدانیم که چه می‌خواهیم و از خود بپرسیم درصورت لزوم توانایی دست به کار شدن و آستین‌ها را بالا زدن و اقدام عملی کردن را داریم یا نه؟

خورشید باش آفتاب ببار

لحظات خوشی و نیک­بختی همیشه در دسترس هستند؛ به ­شرط آن­که به هستی، به­دنيا و به آدم­ها خوش­بین باشیم؛ نفس عمیق بکشیم و به آفتاب، سلام کنیم؛ برای وقت­مان ارزش قایل شویم و آن­را تلف نکنیم؛ برای زندگی و سلامتی خود سپاسگزار باشیم؛ به­یاد داشته باشیم که هیچ گاه برای مهر ورزیدن، دیر نیست؛ به اطرافیان خود توجه کنیم؛ محبت خود را به ­دیگران ابراز نموده، برای زندگی روزمره و نعمت­ هايش شکرگزار باشیم؛ يادمان نرود که خوش­بختی، تنها امتداد آرامش است و آفرینش برای خوش­بختی ماست.

اگر بخواهيم دقيقه­ هاي عمرمان را بشماريم و براي آن نرخ تعيين نماییم چه مبلغي پيشنهاد مي­كنيم؟ مطمئن هستم رقم بسيار پاييني خواهيم گفت، چون قدرومنزلت خودمان را نمي­دانيم؛ باور نداريم چه اندازه وجودمان ارزشمند است. اگر بتوانیم جایگاه و مقام انسانی­مان را درک کنیم و برای خود احترام قایل شویم، آن­گاه باور خواهیم کرد که باید بخشنده و مهربان بود؛ دلی را نرنجاند؛ قلبی را نشکست و آبرویی را نریخت. براي بخشنده بودن لازم نیست، پول­دار باشیم؛ یک نگاه از سر مهر، واژه ­های زیبا، تبسمی دوستانه، سلامی به همسایه، دستی که برای فشردن دست ديگران به سوي­شان مي­بريم و لبخندی که بر­لب داريم، همه این­ها هديه ­ای­­­ست که می­توانیم در دقایقی كوتاه از عمرمان به­ دیگران ارزانی داریم.

گستردن مهر و بخشش مهرباني در حقيقت خوشی را دو چندان می­کند و خوش­بختی را در دل ما بارور می­سازد. هرگاه نِق نزنیم، چیزهای منفی را دور و بر خود نبینیم، یا برای­مان بی­اهمیت باشد، آن­وقت پای در راه خوش­بختی واقعی گذاشته ­ایم.

رهبر ارکستر زندگی خود باشید

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه