روانشناسی

توازن در زندگی

توازن و آرامش در زندگی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

توازن در زندگی:

هر انسانی به‌دنبال کسب آرامش و احساس امنیت در زندگی است. این جستجوی مدام ریشه در احساس امنیت انسان در زمان نوزادی و آغوش امن مادر دارد. برخی پژوهشگران معتقدند همه‌ی تلاش انسان، در تمام ابعاد مادی و معنوی زندگی حاصل این نیاز پنهان روانی است. انسان، مجموعه­‌ای ا­ست از قوا، غرایز و استعدادها. آدمی هم به ­زمان حال تعلق دارد و هم به ­زمان آینده (یادمان باشد گذشته تمام شده است)؛ باید همه­‌ این جنبه‌ها را با هم در نظر گرفت و آن­گاه حکم کرد که آیا فلان عمل سعادت­ بخش و آرامش‌زاست یا نه.

برای آدم­‌هایی که در هیاهو، شلوغی و ازدحام شهرهای بزرگ و هزارتوی زندگی مدرن و لا به­ لای انبوه ماشین‌ها و زندگی روزمره، خود را گم کرده یا به ­رفاه مادی فروخته‌اند و سلامت روح و جسم خود را از دست­ داده‌­اند، شاید آرامش، تنها دارویی ‌ا­‌ست که می‌­تواند دردهاي­‌شان را تسکین بخشد و آنان را از خوره‌­ای که به جان­شان افتاده و ذره­ذره روح و جسم­‌شان را به ­نیستی می‌کشاند، رهایی بخشد.

آرامش، عبارت است از حالت اطمینان و سکون نفس؛ به­­ طوری که افراد مضطرب در برابر رویدادهای مختلف زندگی و حوادث ناگوار و شرایط سخت، متزلزل نشده، بتوانند با آرامش و خونسردی با مشکلات روبرو شوند و راه­ حلی مناسب و منطقی بیابند تا با رفتار انطباقی متناسب، سازگاری لازم را در شرایط مختلف کسب كنند.

در فطرت انسان، میل به آرامش نهفته است، ولی جنبه‌­های پلید و جلوه‌های شر زندگی و وسوسه‌­های مادی او را به­ سوی تخریب ساختارهای آرامش درونی سوق می­دهد. سايه‌ي اندوه و غم گذشته و ترس و بيم و نگراني از آينده، عواملي هستند كه ما را از قافله­‌ اكنون و آرامش حضور در لحظه­‌ حال باز مي‌دارند. معنای آرامش، خوردن قرص اعصاب و خواب­ آلودگی نیست؛ آرامش یعنی توازن؛ توازن یا آرامش خیال، منبع و منشأ قدرت است. آرامش هم­سو شدن با قدرت‌ها به­ جای جنگیدن با آن­ها است.

آرامش، یعنی نبود تشویش و اضطراب و دلهره. یعنی رهایی از حزن و اندوه و بیم و هراس، یعنی برخورداری از اطمینان و ثبات، یعنی بودن در دژی محکم که توسط دشمنانی نیرومند تهدید می­شود. آرامش به­ معنای بازتر دیدن تصاویر به ­جای اسارت در جزيیات آن­ها است. در عصر اضطراب، آرامش، گمشده‌­ای عزیز است. برای کسانی­ که تشویش و نگرانی، حزن و اندوه و بیم و هراس را تجربه کرده‌اند و با آن دست به گریبانند، آرامش، گوهری گرانبهاست.

اگر آرامش مي‌خواهيد، بايد بين حال و آينده خود تعادل و توازن برقرار كنيد

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید