خانواده

سازوکار خانواده مستحکم

سازوکار خانواده مستحکم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سازوکار خانواده مستحکم:

خوشبختی و سعادت جامعه­ آینده به نیک­ اندیشی، وظیفه­ دانی و هوشیاری و آزادی فکر فرزندان امروز بستگی دارد، و همه چیز از جمله سعادت از طریق آنان به اجتماع سرایت می­کند. برخی از پژوهشگران معتقدند؛ صنعتی شدن و پدید آمدن ظواهر جامعه­ مدرن، تبعاتی مثل؛ تخریب ساختار خانواده­ سنتی و تضعیف اخلاق در خانواده و جامعه را به ­دنبال داشته است. به بیانی روشن‌تر مدرنیزاسیون، جلوه­‌های متعددی را در خانواده‌های سنتی تخریب کرده و به ­نوعی از طریق انتقال ارزش‌­ها و هنجارهای مدرن به­ نسل بعد ثاثیرگذار بوده است. مطالعات بیانگر اثرات منفی مُدرنیزم اقتصادی بر ساختار خانواده می‌باشد که تاثیر آن در تضعیف قوانین اخلاقی و آسیب­‌های اجتماعی و میزان مسئولیت‌پذیری خانواده‌ها­ی سنتی مشهود است.

درگذر زمان روابط اعضای خانواده برای دست­یابی به اهداف مدرن ادامه می‌­یابد، که لزوما به معنای تکامل احساسات و عواطف نیست، در حقیقت انتقال این‌گونه روابط به نسل­‌های آینده تغییرات منفی به­ همراه دارد. چون نظام سرمایه‌داری، نیاز به مصرف­ کننده بیشتر دارد، در نتیجه این روند­ از ایجاد خانواده­‌ مسئول جلوگیری کرده و بیشتر به­ سوی فردگرایی غیرمسئولانه و بی‌تعهد سوق پیدا می­کند. از طرفی دیگر تجددگرایی نیز ساختار خانواده و الگوی روابط آن را دگرگون ساخته است. بررسی­‌های انجام شده توسط کارشناسان نشان داده؛ خانواده‌­های مستحکمی که از بحران‌های زندگی به سلامت عبور کرده و غالبا احساس خوشبختی می­کنند ویژگی‌هایی دارند از جمله:

نسبت به یکدیگر متعهدند؛ که این امر برای توفیق خانواده دارای اهمیت حیاتی است. اعضای خانواده باید خود را وقف ارتقای هر چه بیشتر رفاه و سعادت یکدیگر کنند و بقای خانواده برای­شان هدف اصلی به ‌شمار آید. اعضای خانواده مستحکم از اختصاص وقت و انرژی کافی برای ارتقای روحیه­‌ یکدیگر و ایجاد نشاط در کانون خانواده به هیچ وجه دریغ ­نکنند.

حضور افراد خانواده در کنار هم؛ گذراندن اوقات فراقت، تفریح، صرف غذا و امثالهم به تاثیرگذاری روابط متقابل، استحکام عاطفی و پیوندهای اخلاقی مابین اعضای خانواده کمک فراوانی می­نماید. به بیان روشن‌تر برای مستحکم نمودن پایه­‌های کانون خانواده نیاز به صرف وقت و سپری کردن زمان کافی با یکدیگر می­باشد.

تشویق و ستایش؛ در خانواده‌­های مستحکم اعضای خانواده مخصوصا پدر و مادر به‌جای سرزنش و عیب­‌جویی‌های مداوم، در جستجوی یافتن نکات مثبت فرزندان هسنند تا آنان را مورد تشویق و تمجید قرار دهند. بعد از یک روز کاری اعضای خانواده وقتی به یکدیگر می‌رسند هر یک درصدد یافتن نکته‌ای مثبت در رفتار و کارهای روزانه دیگری است تا با مورد توجه قرار دادن آن نکته و بازگو کردن آن روحیه یکدیگر را تقویت کنند.

عدم سوء­تفاهم؛ به اعتقاد روان­شناسان ارتباط مؤثر به ایجاد حس تعلق کمک می­کند و تحمل شکست‌ها و بحران­‌های شدید را آسان می‌سازد. خانواده‌­های مستحکم بر این نکته تاکید می­کنند که ارتباط خوب به ‌راحتی ایجاد نمی‌­گردد بلکه به مرور زمان و با تداوم و تمرین به‌وجود می‌آید. ارتباط صحیح به معنی از بین بردن سوء­تفاهمات است. اعضای خانواده مستحکم، برای درک هر چه بهتر یکدیگر تلاش می‌کنند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه