روانشناسی

تبین مثبت‌اندیشی

تبین مثبت‌اندیشی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

تبین مثبت‌اندیشی :

مثبت­‌اندیشی برحسب عادت و در پی به ­دست آوردن بهترین نتیجه حتا در بدترین شرایط حاصل می­شود شخص مثبت­‌اندیش نه تنها مسایل منفی را به ­رسمیت نمی­‌شناسد، بلکه با آن­ها مقابله می­کند. مثبت‌­نگری، فرآیندی انتخابی است. زمانی ­که به ­دنبال خوبی می­گردیم احتمال یافتن آن بسیار زیاد است. شخص مثبت‌­اندیش هیچ اتفاقی را در عالم، شر و بد نمی­داند، بلکه از نظر او، همه­ رخدادهای دنیا حساب شده و هوشیارانه و تحت امر کارگردان بزرگ عالم است.

حتما در اطراف خود کسانی را می‌بینیم که بسیار خوش­‌شانس و خوش‌­اقبال­ند و برعکس افرادی که باوجود داشتن شرایط مساوی با دسته اول یا بهتر از آنان، همیشه از اوضاع خود شاکی هستند. براساس کلام قرآن، جهان سراسر خیر محض است:

«او (خداوند) همان کسی است که هرچه را آفریده، نیکو آفریده است»(سجده، آیه ۷)

شر و آفات موجود در جهان قابل تفسیر و توضیح است. در واقع احساس ما نسبت به زندگی و جهان اطراف، ناشی از حوادثی نیست که برای ما رخ می­دهد، بلکه نتیجه تفسیر ما از حوادث است. فرد خوش­بین بهترین تفسیر را برای موارد یاد شده برمی­گزیند، یعنی این خود ما هستیم که تصمیم می­گیریم زندگی را چگونه ببینیم و در برابر وقایع چه عکس­العملی نشان دهیم. پیامبر اکرم (ص) می­فرمایند: «دوست داشتنی‌ترین کارها نزد خدای عزوجل شاد کردن مومنان است»(کلینی، ۳/۲۸۸).

شادمانی را باید در خود ایجاد کرد و این امر جز از راه مثبت‌­اندیشی حاصل نمی­شود. «فرد مثبت‌اندیش لذت بردن را به خودش می­‌آموزد. او انتظار دارد؛ لذت ببرد و از این­رو، آن را می­یابد. هرچه را بجوییم همان را خواهیم یافت. این یکی از قوانین اصلی زندگی است. یعنی باید شادی را برای خود فراهم نمود.

هنگامی­ انسان می­تواند دیگران را شاد کند که خودش از روحیه‌ای شاد برخوردار باشد. برای این­که از خود چهره­‌ای شاد بسازیم و نگرش مثبت را در خود تقویت کنیم، لازم است که به استعدادها و توانایی‌های­مان توجه داشته باشیم. فضل و رحمت خدا همه نعمت‌های مادی و معنوی است که خداوند به ما عطا نموده. به­ خاطر آوردن این فضایل و رحمت‌ها شادی آفرینند، به این ترتیب برای انسانی خوش­بین، شادی یک قاعده است و ناراحتی یک استثنا. چون فضل و رحمت الهی دایمی است نه موقت.

از طرفی باید گفت بیش­تر عناصر مثبت‌اندیشی در سایه­ ایمان به خداوند محقق می­شود. داستان حضرت یوسف نمونه­ بسیار زیبای مثبت­‌نگری در بندگان مومن خداست. یوسف در اثر جفای برادرانش سال­‌ها از خانواده دور شد، رنج زندان کشید، غم غربت تحمل کرد، اما وقتی بعد از بیست و پنج سال پدر را ملاقات کرد، ذره­ای از جفایی که بر او رفته بود، سخن نگفت، و  تنها چنین بیان نمود: «خداوند به من احسان فراوان فرمود که مرا از تاریکی زندان نجات داد و ما را به دیدار هم نایل کرد. پس از آن­ که شیطان بین من و برادرانم فساد کرد. (و مدتی جدایی انداخت) خدای من لطف و کرمش به آن­چه بخواهد، تعلق می­گیرد و او دانا و حکیم است».

این اوج مثبت‌اندیشی است که یوسف فقط به موهبت‌های الهی اشاره می­کند، از چاه و سختی زندان سخنی به میان نمی­آورد و عامل جفای برادران را شیطان می­داند. درحقیقت ایمان به خداوند است که حضرت یوسف را چنان استوار می­کند، پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: «من از بزرگی روح و کرامت نفس و طبع­ بلند یوسف در شگفتم». واقعه­ کربلا نیز درکلام زیبای حضرت زینب (س) اوج مثبت‌­اندیشی است، آن جا که او بعد از تحمل مصائب فراوان با دیدن سر مبارک برادرش چنین فرمود: «ما رأیت الا جمیلا»؛ «جز زیبایی چیزی ندیدم» (خوارزمی، ۴۲).

این مطالب بیانگر این واقعیت است که رفتار انسان‌­ها تحت­‌تاثیر نگرش آن­ها به دنیای اطراف است. با نگاه مثبت می­توان حتا در لحظات سخت، زیبایی دید. چنین نگرشی در سایه­ ایمان به خدا و توکل به او محقق می­شود.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید