اجتماعی

شادمانی

شادمانی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

شادمانی

دنیای امروز دنیای ارتباطات است. کسانی که قادر به ایجاد ارتباط گسترده نباشند، نمی­توانند از ظرفیت‌های عظیم ذهن خود برای خلاقیت بهره­‌برداری کنند. این امر در ارتباط میان ملت­ها و فرهنگ­ها و هم­چنین روابط بین فردی و سازمانی هم مصداق دارد. در مطالعات جدید مربوط به N.L.P گفته شده که نوع رفتار دیگران با ما تا حدود زیادی محصول تصویری است که در ذهن­شان از ما دارند. فرد خلاق در روابطش با ایجاد تصویری مطلوب از خود در ذهن دیگران، همکاری صمیمانه­ آن­ها را جلب می­کند. به­ قول «لئوبوسکالیا»: «هم­دلی مقدمه­ همکاری است».

آیا می­توانیم راه­‌های رسیدن به شادمانی را پیدا كنیم؟ اشتیاق و علاقه­، انتظارات و خواسته‌ها و حتا شخصیت ما؛ عواملی مهم در میزان شادیِ زندگی هستند. مهم نیست شادمانی را چه­ طور برای خود تعریف کنیم. روش‌های کلی و معینی در این رابطه وجود دارند که ثابت شده‌اند با به­ کارگیری آن­ها می­­توان به شادمانی بیش­تری دست یافت و زندگی آرامی را تجربه نمود. توجه کنیم که همه­ چیز سر جای خود قرار گرفته باشد.:

بعضی از ما عادت کرده‌ایم نیمه­ خالی لیوان را ببینیم. به عنوان مثال: اگر در ترافیک­ گیر افتادیم، حواس­مان را از خیابان و ماشین‌ها منحرف کنیم، به جای این ­که دنبال پیدا کردن راهی برای حل مشکل ترافیک باشیم، یا بد و بی­راه به راننده­‌های خاطی بگوییم، بهتر است به موضوعات دیگری بیاندیشیم. شاید فکر بکری به ذهن­مان برسد که منجر به تصمیم ­گیری بزرگی در آینده­ شود، عصبانی شدن مشکلی را حل نمی­کند.

«در سخت­‌ترین شرایط و بدترین مکان‌ها هم می­توان چیزهایی دیدنی و خوب شکار کرد»

اگر این‌­گونه رفتار كنیم، در پایان هر روز احساس شادمانی و آرامش خواهیم کرد. هر چیزی که در دنیا مقابل دیدگان­مان قرار می­گیرد، درست سرجای خود واقع شده و قرار نیست ما درباره­ همه ­چیز قضاوت کنیم.

سپاس­گزاری

درطول روز چند بار از کلمه­ «متشکرم» استفاده می­کنیم؟ و چند بار این کلمه را از دیگران می­شنویم؟ همیشه قدردان باشیم و در تشکر از دیگران، پیش قدم. درهای قلب خود را برای دریافت فراوانی و نعمت باز بگذاریم.

مهربانی

چرا محبت کردن به دیگران باعث برانگیخته شدن احساسی خوشایند در ما می­گردد و به آرزوهای ما نیز جهت می­بخشد؟ به طور قطع اگر به کسی مهربانی کنیم، او نیز با ما رفتار محبت­ آمیزی خواهد داشت. وقتی به دیگران مهربانی ­کنیم، او سرسپردگی و علاقه­ خاصی نسبت به ما پیدا می­کند که می­تواند زمینه­ ساز کسب لذت و شور و شوق در زندگی باشد. «منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن»

فرصت­‌های بالندگی

همه­ عمر، فرصت کارهای بزرگ است و این فرصت از جهتی کوتاه. لذت بزرگ در زندگی، انجام دادن کارهایی است که دیگران می­گویند و انجام نمی­دهند و ما در وقت مناسب و به ­صورت بهینه انجام می­دهیم، پس بهتر است که کارهای مهم را در اولویت قرار دهیم. فراموش نکنیم که باید از سه عامل، به­ خوبی و به موازات هم بهترین بهره­‌ها را ببریم: زمان ، برنامه­‌ریزی ، اعتماد به­ نفس. باید از عامل زمان، به­ صورت خلاقانه استفاده کنیم و همواره بدانیم که زمان، همیشه برای انجام کارهای بزرگ، مناسب است. امروزه تخمین زده شده است که یک انسان معمولی در روز، بین سی تا پنجاه هزار فکر از سرش می­گذرد (رقم زیادی است). بیش­تر این افکار مخرب، خشم­ آلود، منفی، ناآرام، ترسناک، سرشار از بدبینی و نگران­ کننده هستند، ولی برخی نیز مثبت، مفید، ثمربخش و کارآمدند. سؤال مهم این است که برای مثبت اندیشی چه باید کرد؟ توصیه نمی­شود افکارمنفی را حذف کنیم، چرا که برخی از آن­ها می­توانند برنامه­ های ما را جهت ­دهند، به ­ویژه­ افکار نگران­ کننده که جزیی از زندگی هستند.

بهتر است افکار پوچ و خشم­ آلود را به حداقل برسانیم و افکار مثبت را تقویت کنیم و آن­ها را به تعادلی رسانده و برنامه‌های­مان را بر آن مبنا، بنا نهیم تا به تحول و رشد برسیم. وقتی افکار بهینه و کارآمد، بیش­تر شوند، به مرحله­ پویایی فکری پا می­گذاریم. یکی از عوامل ایجادکننده­ فرصت پویایی فکر؛ شادمانه­‌ها هستند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید