روانشناسی

گوهر گرانبهای آرامش

گوهر گرانبهای آرامش - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

گوهر گرانبهای آرامش:

برای آدم‌­هایی که در هیاهو، شلوغی و ازدحام شهرهای بزرگ و هزارتوی زندگی مدرن و لا به­ لای انبوه ماشین­‌ها و زندگی روزمره، خود را گم کرده یا به ­رفاه مادی فروخته‌­اند و سلامت روح و جسم خود را از دست­ داده‌­اند، شاید آرامش، تنها دارویی است که می­تواند دردهاي­شان را تسکین بخشد و آنان را از خوره‌­ای که به جان­شان افتاده و ذره­ذره روح و جسم­شان را به ­نیستی می­کشاند، رهایی بخشد.

آرامش، عبارت است از حالت اطمینان و سکون نفس؛ به ­­طوری که افراد مضطرب در برابر رویدادهای مختلف زندگی و حوادث ناگوار و شرایط سخت، متزلزل نشده، بتوانند با آرامش و خونسردی با مشکلات روب­رو شوند و راه­ حلی مناسب و منطقی بیابند تا با رفتار انطباقی متناسب، سازگاری لازم را در شرایط مختلف کسب كنند.

در فطرت انسان، میل به آرامش نهفته است، ولی جنبه‌های شیطانی یا جلوه‌­های شر و پلیدی زندگی و وسوسه­‌های مادی او را به­ سوی تخریب ساختارهای آرامش درونی سوق می­دهد. کودکان و نوجوانان به­ طور فطري نسبت به بزرگ­ترها از آرامش بیش­تری برخوردارند، اما پدر و مادرها با فشارهای نامناسب، درک نکردن افکار و خواسته‌های آن­ها و شرایط روانی­شان، ناخواسته آرامش ذاتی فرزندان­ خود را سلب می­کنند؟

اگر دقت کرده باشید، اعضای خانواده­ باعث بیش­ترین سلب آرامش از یکدیگر می­شوند، پدر و مادر از فرزندان و بالعکس. يكي از اين موارد، دخالت‌های بی‌جا است. هنوز یاد نگرفته‌ایم که حد­ و مرز هر یک از ما تا کجاست. خط قرمزها را مي­شكنيم و وارد حریم خصوصی هم مي­شويم. مشکل از همین‌­جا شروع می­شود. اگر هرکس بداند كه نبايد درکار دیگری دخالت کند، آرامش او را نیز به­ هم نمی­زند.

سايه‌ي اندوه و غم گذشته و ترس و بيم و نگراني از آينده، عواملي هستند كه ما را از قافله­‌ی اكنون و آرامش حضور در لحظه‌ی حال باز مي‌دارند. معنای آرامش، خوردن قرص آرامبخش و انسان خواب­ آلوده نیست؛ آرامش یعنی توازن؛ توازن یا آرامش خیال، منبع و منشأ قدرت است. آرامش هم­سو شدن با قدرت­‌ها به ­جای جنگیدن با آن­ها است.آرامش، یعنی نبود تشویش و اضطراب و دلهره. یعنی رهایی از حزن و اندوه و بیم و هراس، یعنی برخورداری روان از اطمینان و ثبات، یعنی بودن در دژی محکم که توسط دشمنانی نیرومند تهدید می­شود. آرامش به ­معنای بازتر دیدن تصاویر به ­جای اسارت در جزيیات آن‌ها است. ما برای یاری رساندن به یکدیگر به ­­دنیا آمده‌ایم. در عصر اضطراب، آرامش، گمشده‌­ای عزیز است. برای کسانی­ که تشویش و نگرانی، حزن و اندوه و بیم و هراس را تجربه کرده‌اند و با آن دست به گریبانند، آرامش، گوهری گرانبهاست.

اگر آرامش مي­خواهيد، بايد بين حال و آينده خود تعادل برقرار كنيد

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید