اجتماعی

پول ضامن خوشبختی

پول ضامن خوشبختی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

پول ضامن خوشبختی

کسب پول برای اكثر انسان­ها هدف اصلی­ است؛ زیرا گمان مي­برند که با پول می­توانند به هر آرزو و رویایی برسند. پول همان چراغ جادوی علاءالدین است که تمام خواسته ­های ما را برآورده می­سازد، ولی گاه می­تواند بلای جان­مان ­شود و آن موقعی ا­­ست که پول را برای نفس پول بخواهیم. پول از عوامل مهم كاميابي ­به ­شمار مي­رود؛ مشروط به این­که بدانیم چگونه آن­را خرج کنیم. چه بسا افرادی­ که پول زیادی ندارند، ولي خیلی بهتر از پول­دارها زندگی می­كنند؛ چون راه استفاده­ درست و صحیح از آن­را مي­دانند، و از نظر جسمي و روحي هم سالم­ترند (نه اين­كه بگويم همه­ پول­دارها بدبخت­اند يا همه­ بي­ پول­ها خوش­بخت؛ قانون وضع نمي­كنیم – همه چيز نسبي ا­ست).

خیلی از اضطراب­های درونی و مشکلات اجتماعی ما حول این مسأله می­چرخد که پول مقیاس عدالت، مساوات و ارزش­های انسانی ا­ست. برخی از تحقیقات اقتصادی نشان می­دهد که حس سلامتی، با ثروت نسبی تعیین می­شود، تا ثروت واقعی. به­عبارت دیگر، ما به ­این توجه نمی­کنیم که واقعاً چقدر پول دراختیار داریم؛ بلکه بیش­تر پول­مان را نسبت به سایرین می­ سنجیم.

مشکل، پول نیست بلکه ما هستیم. به دلایل عمیق روان­شناختی، هنگام خرج کردن پول معمولاً خرید جنس را بر تجربه­ به ­­دست­ آوردن، خودمان را بر دیگران و اشیا را بر آدم­ها ترجیح می­دهیم که البته هیچ­کدام از این­كار­ها باعث افزایش خوشحالی نمی­شود. پول خرج کردن موقعی موجب خوشحالی می­گردد که چیزی (احساسی) از خود به ­­جا بگذارد. فکرکردن صرف درباره­ پول به هدف جمع ­کردن بیش­تر، انسان را منزوی و خودخواه کرده، و او را از خوش­بختي دور می­سازد.

تجارب اجتماعی به­ صورت خاطره در ضمیر ناخودآگاه انسان باقی می­مانند و در دراز مدت یادآوری اتفاقات یک سفر، موجب انبساط خاطر می­گردد؛ درحالی­که ذوق حاصل از خرید یک وسیله­ جدید (براي خانه يا…) تنها مدت کوتاهي باقی ا­ست. مردم به امور خیریه پول می­دهند؛ به تعطیلات می­روند و گاه گاه دوستان­شان را به شام دعوت می­کنند، ولی به­ دست آوردن شادمانی تنها انگیزه­ ما نیست؛ بیش­تر انگیزه­ ما برای خرج کردن، حتا برای ضروریات­ زندگی مانند: پوشاک، خانه، خودرو و … ناشی از تمایل به نشان ­دادن قدرت خرید و ذائقه­ ماست؛ نباید این انگیزه را با شادمانی اشتباه بگیریم؛ چنين ميلي ناشی از نیاز انسان به رقابت با ديگران است.

فردی که دنبال پول باشد کمتر به مسایل اجتماعی فکر می­کند و سخت کوش­تر هم می­شود، اما منزوی­ تر. بیش­تر این قبیل افراد پول برای­شان همه چیز است و کمتر به دیگران کمک می­کنند، یا خودشان از پول بهره­ کافی نمی ­برند. صحبت ­کردن درباره­ پول و خوش­بختی ضرورتاً به معنی مادی­گرایی نیست؛ این امر می­تواند راهی برای تفکر درباره­ی موضوعات مهمی مانند: مصرف، رضایت، سرمایه­ گذاری، ارزش، خوشی و… باشد.

شاید بتوان خرج کردن پول با دوستان را نوعی سرمایه ­گذاری ناميد. هم­چنین اهدای پول به فردي نیازمند – به ادعای کسانی ­که آن­ کار را کرده ­اند – از خرید یک ساعت گران­قيمت هیجان بخش ­تر مي­باشد. خرج کردن پول آثاری واقعی دارد که از تبدیل آن به اجناس مادی سودمندتر است.

ثروتمندی

بسياري از زنان و مرداني كه به ثروت‌هاي بزرگ رسيده‌اند، با وجود همه­ كاميابي‌ها و امكانات رفاهي، هم‌چنان احساس پوچي مي‌كنند. شايد آنان در زندگي هدف درستي را دنبال نكرده‌اند؛ همواره با شتاب در حركت و تكاپو بوده‌اند یا با فشارهاي فراواني روبه‌رو شده، وقت اندكي براي زندگي­ در زمان حال صرف كرده­ اند؛ در واقع توجه عمده­ اين گروه بر پول متمركز شده است و خوش­بختي را در مال‌اندوزي و ثروت و ماديات ديده، تصور مي‌كنند که با داشتن پول بيش­تر مي‌توانند بخت بلندتر و خوشی بيش­تري براي خود بيابند. بسياري از آنان چنان به ­كار معتاد مي‌شوند كه به­ طورکلی فرصت اندكي براي احساس شخصي و تجربه‌ كردن زندگي مي­يابند و شايد هرگز نتوانند خوش­بختي و عشق را به ­دست بياورند.

همه­ ما با درآمد حاصل از کار، زندگی خود را مي­ چرخانیم و براي رسيدن به­ آرزوهای­مان پس ­انداز یا برای راحتی و خوش­گذرانی آن­را خرج می­کنیم؛ خيلي از ما نیز سعی می­ نمايیم از راه­ های مختلف، درآمد بیش­تری به­ دست­ آوریم كه گاه به طمع­ ورزی می­ افتیم.

رابطه­ پیچیده ­ای بین پول و انسان وجود دارد و به ­سادگی نمی­توان منکر پول شد یا آن را از چرخه­ زندگی آدمی حذف­ کرد. اين نظريه­­ که پول عامل اصلی­ خوش­بختی ا­ست و هرکس پول­دارتر، خوش­بخت­ تر، از بنیان غلط بوده و هیچ جامعه­ شناس و فیلسوفی آن­را قبول ندارد، ولی آن­چه مسلم است رابطه­ نه چندان ضعیفی بین پول و شادكامي وجود دارد؛ یعنی به هرحال پول می­تواند در شرایطی به ایجاد و بروز شادي کمک کند.

وجود پول و مصرف آن در امور خیریه نه تنها باعث شادمانی عده­ زیادی می­شود بلکه ثابت شده خود اشخاص نیکوکار را هم سرشار از شادی می­کند. در پژوهش­های دانشمندان مشخص شده پولی که صرف: مسافرت، غذا خوردن با دوستان، برگزاری مهمانی، هدیه­ دادن، رفتن به سینما یا خوردن شام و… می­شود، بیش­تر از خرید اجناس مادی موجب شادمانی می­گردد و در­کل تجاربی که ذات اجتماعی دارند، بیش از هر کالایی برای انسان شادمانی می­آفرینند.

آن­چه در جیب دارم را به بهای یک لبخند می ­بخشم

همه­ ما به ­­دنبال کسب درآمد و به ­دست­آوردن ثروت بیش­تر هستیم و تمام عمر را صرف همین موضوع می­کنیم. انگار؛ گویی فقط به­ دنیا آمده ­ایم که از صبح تا شب بدویم تا بر میزان دارایی­مان اضافه­ کنیم؛ ماشین، خانه، زمین، طلا، جواهر، لباس و… نه ­تنها به اندازه­ نیاز شخصی، بلکه فراتر از آن­را خواهانيم. آیا فکر کرده ­اید که در طول سال چقدر چیزهای بیهوده و بی­ مصرف می­ خریم و فکر می­کنیم باعث خوشحالی­ ما می­شوند؛ غافل از این­که اموال­مان که زیاد می­شود نگرانی­مان هم بیش­تر می­گردد که چگونه از آن­ها مراقبت کنیم؟

اگر ده­ ها تخته فرش نفیس و گران­بها و مقدار زیادی طلا و جواهر در خانه داشته باشید، مسلم است­ که باید هر شب از دستبرد سارق بترسید و با دلهره زندگی کنید. (منظور اين نيست کسی که پول دارد خرج نکند یا از آن بهره نبرد)، ولی ثروت واقعي، دارایی و ارزش­هایی است که با پول قابل خرید و فروش و سرقت نباشد و کسی نتواند آن­ها را از ما بگیرد مانند؛ ایمان، امید، پشتکار، مثبت­ اندیشی، احترام، صداقت، درست­کاری، دوستي، شرافت، گذشت، ادب، خوبی، سلامتی، زيبايي و ده­ ها خصلت برجسته­ ديگر. همین الان که این جمله ­ها را می­خوانید به مدت سی ثانیه چشمان­تان را ببندید و چیزهایی را که دارید و نمی­شود با پول خریدشان، بشمارید؛ آن­وقت پی خواهید برد که چه اندازه ثروتمند هستید.

برخی افراد، سعادت و خوش­بختی را فقط در پول و ثروت يا مقام و قدرت می­دانند؛ درحالی­که نیمی از ثروتمندان و صاحب ­منصبان به­ هیچ ­روي خوش­بخت و سعادتمند نیستند. پول و ثروت، قدرت و مقام، زیبایی و ذکاوت یا مدارج عالی تحصیلی دلیلي بر سعادت و خوش­بختی نیست.

ما حتا مالک جسم خودمان هم نیستیم؛ چه رسد به ساختمان و ماشین و چیزهای مادی دیگر. انسان تنها مالک لحظه­ های خویش است و مختار به تصاحب دقایق زودگذر عمر از سر اراده. لحظه پشت لحظه ­اي ديگر مي­رسد؛ تنها موجوديت ماست كه تداوم دارد، در گرداب تغييرات جهاني كه شتابان از آن مي­گذرد. مدارا كردن با داشته­ ها انسان را از حرص و آز، افزون­ طلبي و احتياج مصون مي­دارد. بی­شک هرچه زنجیرهای وابستگی­ به تعلقات مادی کمتر باشد، قدرت آرامش و شکوفایی بیش­تر خواهد شد و این رمز سعادت و راز خوش­بختی حقیقی در زندگی ا­ست.

شکر و قدردانی

ممکن است با داشتن لباسی فاخر خوشحال شویم یا اگر یک کیف چرمی گران­قیمت داشته باشیم، احساس خوبی به ما دست دهد ولي نکته­ اصلی و مهم این است­ که هیچ چیز به غیر از هم­دلي، ما را از ته­ دل شاد نمی­کند. بسیاری اوقات تنها یک لبخند یا یک تشکر ساده و صميمانه، شخصی را آن­قدر خوشحال می­کند که اگر به­ او يك يا چند سکه­ طلا  می­دادید، چنین تاثيري ندا­شت. در روابط انسانی توجه و درک آن­چه که دیگران برای ­ما انجام می­دهند و به­ طور متقابل کاری که ما برای آن­ها می­کنیم، تعیین کننده­ بسیاری از حالات روانی­ ماست.

باید کمی وقت بگذاريم و به بررسی، نگرش و مطالعه­ همه جانبه­ زندگی خود بپردازیم؛ بعد از آن که فهمیدیم از چه ویژگی ­ها و نعمت­ هایی در تمام موقعیت­ های زندگی برخوردار بوده ­ایم، ارزش تمام زحماتی که دیگران برای­مان کشیده ­اند را درك می­كنیم. عمیق شدن در زندگی باعث می­شود تا بفهمیم چه اندازه زندگی ­ما توسط محبت­ های دیگران پربارتر شده است.

بعضی اوقات قدردان کسی هستيم که کاری برای ما انجام داده است، اما از گفتن آن ابا می­کنیم؛ در صورتی­ که می­توانیم با رفتار خود به ­طرف مقابل نشان دهيم تا بداند ارزش محبتی را که در حق­مان کرده است، می­فهمیم، باید تشکر کردن را یاد بگیریم؛ حتا برای کار کوچکی که کسی برای­ ما انجام می­دهد. قدرشناسی و سپاس يعنی­ برای حمایت­هاي زیادی که از ما مي­شود، چشمان­مان باز است؛ به ­این روش شادي بيش­تري در زندگی خواهيم داشت.

اگر صبح كه از خواب برمی­خیزیم، به­ خاطر زندگی­، خانواده­، خانه­، دوستان، صبحانه­، سلامتي­ و روز تازه از خدا تشكر كنيم و روزهای بعد از آن­هم به همین ­گونه شکرگزار باشیم، انصافاً آیا صفا و آرامش بیش­تری نخواهیم یافت؟ تشکركردن از خدا (شكر) موجب آرامش انسان می­شود. هربار که می­گوییم « خدایا شکرت»، درحقیقت خاطر نشان می­سازیم که آن­چه دارم را می­پذیرم و آن­چه که باید را یاد مي­گیرم. منشأ آرامش ذهن، تمرکز بر موهبت­ هایی­ است که از آن­ها بهره­مند شده ­ایم و نه آن­چه نصیب­مان نشده است.

پیامبراکرم (ص) فرموده ­اند که «مشکل را کتمان کنید تا روزی­تان زیاد شود». همواره سعی­کنیم با دوربین ذهن­مان، زیبایی­ ها را ببینیم و صحنه ­های جذاب زندگی را شکار کنیم؛ از مهربانی­ ها و عطوفت­ ها بگوییم و شاکر خدای مهربان باشیم تا برکات و نعمات الهی برای ما گسترده شود. قرآن مجید می­فرماید: «به ­درستی اوست که می­خنداند و می­گریاند». انسان­هایی که با یک ارتباط عاشقانه و عارفانه و با توکل به خالق هستی در مسیر زندگی تلاش می­نمایند، همواره مورد حمایت حضرت حق ­تعالی قرار می­گیرند و به آرامشی عمیق دست ­می­یابند. ساختن یک ­زندگی ایده ­آل بدون خدا ممکن ­نیست و انسان­هایی که به ­دنبال شیرینی و حلاوت در زندگی می­گردند ­باید ياد خدا را در متن زندگی­شان جاری نموده، هر تفکر و اقدامی را بر مبنای اطاعت او قرار دهند، تا شادی و نشاط حقیقی و برکت نصیب­شان شود. خداوند به انسان­هایی که او را اطاعت می­کنند، وعده یاری و حمایت داده و فرموده است که «به درستی خداوند حمایت کننده­ انسان­هایی ا­ست که به او ایمان آورده ­اند».

اگر در این رابطه سوالی دارید لطفا در پایین صفحه به صورت کامنت مطرح کنید در اولین فرصت پاسخ خواهم داد.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید