خانواده

مادرانی که سر فرزندان داد می­زنند

مادرانی که سر فرزندان داد میزنند - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

مادرانی که سر فرزندان داد می­زنند، ناسزا می­گویند و دختر و پسر نوجوان­شان را با چراها، انتقادها و سرکوفت­ های مدام تحقیر می­کنند، درحقیقت زمینه­ بروز بسیاری از انحرافات اخلاقی و تزلزل روانی آنان را فراهم می­سازند.  چه چيز دختران نوجوان را به سمت رفتار نفرت­ انگيز با مادران­شان سوق مي­دهد. پیوند و ارتباط بین مادر و دختر قوی است و وقتي دخترها به ­خاطر تضادها يا خواسته­ هاي نابجا، از نظر عاطفی و احساسي از سوی مادران­ طرد مي­شوند، لحظات بسيار سختي را سپري مي­كنند.

واضح است دختری نوجوان که با مادرش دعوا مي­كند، علی­رغم كشمكش درونی، همچنان می­خواهد زير چتر حمايتي و امنیتی مادر باقي بماند. معمولا دختران براي مستقل شدن بيشترين دعواها و مشاجره­ هاي خشن و تند را با مادران دارند. شماري از دختران معقول،‌ دلسوز، خوش اخلاق، مؤدب و متشخص،‌ در دوران نوجواني به اين نتيجه مي­رسند كه مادرشان آنان را درک نمی­کند و براي خواسته ­هاشان اهميتي قائل نيستند. اين امري معمول است كه زنان تمام يا بخشي از سال­ هاي نوجواني­شان را لجباز بوده و به­ خاطر دسته گلی كه به مادر خود هديه داده ­اند، سرش منت بگذارند.

بالا رفتن سن دختران به ­واسطه­ عدم ازدواج، معمولا باعث پرخاشگری آنان می­شود که نیاز به تخلیه دارد. این تخلیه به دو صورت خودآزاری یا دگرآزاری بروز می­کند. در واقع هرچه دوره­ی تجرد به­ طول انجامد بر پریشانی و آشفتگی روانی زنان، اثر سوء دارد. آمار نشان می­دهد که بین بالا رفتن سن ازدواج و روحیه پرخاشگری، ارتباطی مستقیم وجود دارد.

از آن­جایی که مادران معلمین عشق و محبت در کانون خانواده هستند در نتیجه، رشد روحیه پرخاشگری و خشونت در زنان زنگ خطری برای سُست شدن بنیان خانواده ­ها و به ­هم­ خوردن­ روابط بین زنان و مردان و فرزندان و مهم­تر از همه وقوع ناهنجاری­ های جدید در جامعه است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

7 دیدگاه