اجتماعی

علل و انگیزه های سرقت

علل و انگیزه های سرقت-دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سرقت از با سابقه­ ترین جرایم بشری است که در جوامع مختلف به ­شیوه ­های گوناگون دیده می­شود. اما تنها چیزی که از بدو پیدایی و شکل­ گیری آن تاکنون ثابت مانده زشتی و مذموم بودن ماهیت آن است. با گذشت زمان شیوه­ های سرقت نوع اموال و اشیاء مسروقه و وسایل و ابزار مورد استفاده برای ارتکاب سرقت تغییر یافته ب­طوری که امروزه برخی از سارقان از آخرین تکنولوژی­ ها و تکنیک­ ها برای پیشبرد کار خود استفاده می­کنند. به­ همین دلیل روش­های مقابله و برخورد با آن­ها نیز متحول شده است.

تعریف سرقت:

ربودن خدعه آمیز مال غیر. برداشتن چیزی از مال دیگری بدون اطلاع و رضایت او، گرفتن، بردن مال و پول کسی به زور یا با مکر و فریب.

 

۱- فقر عاطفی:

از عوامل فردی سرقت است. کودکانی که از اختلاف عاطفی شدید رنج می­برند.

۲- ناکامی:

وقتی انسان میل دارد به هدفی برسد ولی به­ علت برخورد با مانع یا موانعی چند به آن هدف دست نمی­یابد می­گوییم در او ناکامی ایجاد شده است.

۳- حسادت:

حسد آرزوی زوال نعمت برای دیگران است. گاه فرد باتوجه به عدم امکان دستیابی به موقعیت و منزلت دیگران رشک و حسد می­برد و چون نمی­تواند به مانند صاحبان اموال مالک آن­ها شود، دست به دزدی می­زند.

۴- تجارب دوران کودکی:

حوادث تلخ دوران کودکی ممکن است که از فرد شخصیتی ضد اجتماعی بسازد که در بزرگسالی او را به سمت اعمال ضد اجتماعی سوق دهد.

۵- خودنمایی:

برخی از جوانان برای نشان دادن صفت کله شقی و جسارت حادثه جویی که برای آن­ها بسیار ارزشمند است به بزه­کاری روی می­آورند.

 

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید