روانشناسی

سناریوی افکار

سناریوی افکار - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

سناریوی افکار

انسان­ها در تعامل با يكديگرند و برهم­ تاثیر می­گذارند؛ در حقیقت انديشه و نگرش­ ما، هویت­مان را شکل می­دهد. اگر همیشه و در هر موقعیتی فقط زشتي‌ها را ببينيم و به دنيا بد نگاه کنیم، يعني موتور مولد كارخانه‌ی­ ذهن­مان، افكارمنفی ا­ست. پس زمانی‌که با یک فکر منفی سروكله­ ‌می­زنیم، بايد  آن­را با فکری­ لذت‌بخش‌­تر، عوض ­کنیم.

توصیه می­شود عنان ذهن را براي راندن و هدايت در جاده‌ی مثبت­ انديشي به­ دست ­گيريم و اجازه ندهیم افكار منفی­ و بدبینی بر ما غلبه كند، به­ آن­ها گوش ندهیم؛ چرا که ما مسوول زندگی­ خودمان هستیم. وقتی ­که بيش­تر كلام­مان سرشار از بار مثبت است و بخش‌هاي خوب هر ­چيزي را مي­‌بينيم یا هنگامی‌که بر راه‌حل‌ها تمرکز مي­کنیم، ناخودآگاه افراد و موقعیت‌هایی را جذب می­کنیم که به ­ما کمک خواهند کرد تا موفق شویم؛ به همین دلیل، داشتن یک الگوی تفکر مثبت امري بسيار حیاتی­ است.

ممکن است به ­خاطر چیزهای بدی که اتفاق می­افتد خود را سرزنش نماييم؟ آیا مي­توانيم خودمان را برای رسیدن به خواسته­‌هاي مثبت تشویق ­کنیم و یا هر انسانی به­ ندای درونی خود بیش از هر چیز دیگری گوش می­دهد؟ آن­چه ندای درونی­مان می­گوید به گذشته­‌ی ما بستگی دارد که شامل تجارب و خاطرات است، اگر دوران کودکی خوبی داشته­‌ایم که ما را مهم دانسته، و تشویق می­کردند، به احتمال زیاد دیدگاه مثبتی داریم؛ اما اگر مرتب مورد آزار، زورگویی و بدرفتاری قرار گرفته‌­ایم، ممکن است فردی منفی‌گرا باشیم.

نگاه ما (مثبت یا منفی) هر چه باشد، با تغییر آن می­توانیم احساسات­مان را هم عوض کنیم. در حقیقت با در اختیار داشتن عنان افکار خود می­توانیم زندگی­مان را هم تغییر دهیم. آدم‌­هایی هستند که همیشه از­ زندگی­شان شکایت می­کنند؛ یعنی خوراک ذهن‌شان ياس و ناميدي است که آرام و قرارشان را مي­گيرد؛ آن­ها اغلب مثل غريقي به هر چيزي چنگ مي­زنند تا زنده بمانند.

همه چیز فقط با یک فکر ساده شروع می­شود. اگر فقط بنشینیم و غُر بزنیم که چ­قدر روزگار در حق ما بی‌­انصافی­ کرده است، هیچ چیز درست­ نمی­شود. اگر ناراحتیم بايد به­ چیزی فکر کنیم که خوشحال­مان می­کند یا ­­به چیزهایی نگاه کنیم که به ­ما روحيه می­دهد. انتخاب با ماست: که کانال تلویزیون را به میل خود عوض کنیم. مجبور نیستیم اخبار نگاه کرده، و حرص بخوریم. (به­ طور دل‌خواه هر روزنامه‌­اي را كه مي­خواهيد باز كنيد و نسبت خبرهاي خوب را با بد بسنجيد؛ آن­وقت با يك استدلال قياسي ساده متوجه مي­شويد. که چگونه و به ­چه اندازه توسط اخبارمنفي بمباران مي­شويد؛ به­ بیان ساده‌­تر خبرهاي بد چند برابر خبرهاي خوب است و انباشت پيشگويی‌هاي شومي كه در زندگي رخ مي­دهد بسيار زيادتر از خبرهاي خوشايند است).

وقتی اتفاقات خوب برای ما می­افتد، خوشحال می­شویم و احساس سعادت می­کنیم؛ اما نباید برای شادی و خوشحالی‌ها فقط روی این اتفاقات خوب- که خیلی هم نادر هستند- تکیه کنیم. باید سکان اوضاع را به­دست گرفته، خود را در موقعیت‌هایی قرار دهیم که احتمال وقوع اتفاقات خوب برای­مان بیش­تر شود، یعنی سناریوی آن­ها را خودمان بنویسیم.

این افکار ماست که زندگی مان را تغییر می‌دهد

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید