اجتماعی

لحظه حال

لحظه حال - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

برگرفته از کتاب «یک نفس زندگی» نوشته­: افشین طباطبایی

اگر زندگی براي­مان خوشايند و دلپذير نيست، مطمئن هستم که در كودكي همواره در شادی و نشاط به ­سر می­برده­ ایم. رنگ واقعی زندگی ما همان رنگ­های کودکی­ است؛ رنگ لذت، رنگ شادی، رنگ خنده از ته ­دل؛ پس چه ­اتفاقي­ افتاد كه همه چیز تغییر کرد و رفته­ رفته رنگ­ها تيره شدند. 

حقيقت اين است كه رنگ زندگی هيچ­گاه عوض نشده­ است و هم­چنان همان درخشندگي و جلوه­ زمان کودکی­مان را دارد. با اين تفاوت كه ما عينك بدبيني، منفي­ بافي، خمودي، نگراني، طمع و هزارجور حس ديگر را به ­چشم زده­ ايم و دنيا را از پشت آن میبينيم.

چرا واقعیت را فراموش می­کنیم؟ همان­طور­ که براي یک بچه شکست و نخندیدن بی­ معنی است ما نیز باید این عینک سیاه را از چشم برداریم و دنیا را با همه­ رنگ­هایش ببينيم؛ آن­گونه­ که در کودکی می­ دیدیم.

زندگی در لحظه ­ حال، آن­ حاضر، جاری­ است. همه­ ما مشكلاتي داريم، گرفتاري­، ناراحتي­، و رنج­هاي مختص خودمان را، كه درك آن براي ديگري ممكن نيست.

زبانم قاصر است كه بگويم زندگي­مان را به ضعف و حقارت می كشانيم و­  نمي­دانيم اين همه رنج و بدبختي را خودمان درست كرده­ ايم.

زندگی در لحظه ی حال

تولستوي مي­گويد: «­سعادت يك تمثيل است، اما بدبختي داستان». در حقيقت بايد گفت که سعادت هم­چون نيكي يك شكل و رو دارد، اما بدبختي مانند پليدي هزار چهره.

اگر از زندگی­مان راضی نیستیم و می­خواهیم آن­ را تغییر دهیم، نخست باید افکار و باورهای­ منفی­ را از ذهن بیرون بریزیم؛ در حقیقت راز خوش­بختی در خوش­بینی و داشتن ذهنیت مثبت است؛ چرا که ما همانی هستیم که فکر می­کنیم.

آن­چه باعث ناراحتی و احساسات منفی در ما می­شود، وجود مشکلات نیست؛ بلکه باورهای غلط ما درباره­ زندگی ا­ست که اين مشكلات را ایجاد می­کند.

بدتر از همه آرزوهايي ا­ست که در وجودمان مانند قارچ رشد می­کنند، ولی فقط تعداد معدودی از آن­ها به بار مي­ نشينند و بقیه چون گل­های پژمرده پرپر شده و از بین می­روند.

معنی زندگی برای بیش­تر آدم­ ها عبارت است از:

«تماشای تشییع جنازه­ آرزوهای برآورده نشده»

تمام توان و قدرت ما در لحظه­ حال جاری ا­ست؛ در این لحظه بايد آن­گونه رفتار نماییم که شایسته و مناسب باشد چرا که گذشته رفته و آینده هنوز از راه نرسیده. در فرهنگ و ادبيات ما اهميت اين موضوع بارها بيان شده است. انسانی­ که می­خواهد بر زندگي­ اش تسلط داشته­ باشد، ابتدا باید ذهن ­خود را از گذشته خالی و به آینده اطمینان كند. اگر ما لحظه­ حال را درست و صحیح زندگی کنیم، آینده بر وفق مرادمان خواهد بود. همه­ نگراني­ها برخواسته از آينده­ اند و ناراحتي­ها ريشه درگذشته دارند. لحظه­ اكنون سرشار از نيروي ناب و باروركننده­ هستي­ است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه