خانواده

دختران جوان و تامین امنیت

دختران جوان و تامین امنیت - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

وقوع بسيارى­ از حوادث، حاصل بى ­تجربگى و كمى مهارت افراد و يا قربانيان به هنگام پیش آمدن آن­هاست. زمستان، برف و يخبندان در جاده ­هاى كوهستانى موجب سُر خوردن، تصادف و سقوط به پرتگاه مى ­شود، براى همين راننده­ با تجربه از سفر در چنين شرايطى خوددارى مي­كند يا شب هنگام نمى ­رود، يا اين­كه با تجهيزات كامل ايمنى و وسایل ضرورى اقدام به سفر مى ­كند. اگر راننده­ نادانى بدون زنجير چرخ و بدون داشتن بخارى، آذوقه و پوشاك كافى، در شبی زمستانی و زیر برف به جاده بزند، احتمال وقوع حادثه برايش زياد است. اگر چنين چيزى روى دهد، تقصير را به گردن شانس و بدبيارى و سرنوشت و قضا و قدر انداختن و شانه از زير بار مسووليت شخصى خالي نمودن، عملى جاهلانه است.

در مورد خطرات موجود و دركمين براى دختران و زنان جوان نيز مساله را به همين صورت مي­توان بررسى كرد; آشنايى با خطرات بالقوه در سطح جامعه، روابط نامشروع با افراد غریبه (به ویژه از طریق شبکه­ های اجتماعی)، رفت­ و آمدهای نسجیده، حضور در محل­ های بالقوه خطرناک، رفتارهای تحریک­ کننده­­ جنسی و… عمق ارتباطات و ميزان و چارچوب و  دايره­ آشنايى ­ها همه­ و­ همه و ده­ ها مطلب ريز و درشت ديگر، از مواردى هستند كه مى ­توان در موضوع معضلات اجتماعی به بحث و نقد كشيد.

در هر واقعه­ اي، عوامل متعددى دخيل هستند، از جمله خود قربانى نيز يكى از آن علل محسوب مى ­گردد. در تقابل شكارچى و شكار، آن­كه هوشيارتر و داناتر باشد، قطعا برترى و پيروزى نصيبش خواهد شد. مساله ­اى كه موضوع مُعضلات جنسی را از انواع ديگر جرايم و ناهنجارى ­هاى ­اجتماعى متمايز مى­كند، پيچيده بودن مراحل تكوين آن است. در شكل­ گيرى اين معضل، معمولا خلاف­ هاى اخلاقى ديگرى از قبيل موادمخدر، الكل و… دخيل مى ­باشند، یعنی در بسيارى موارد با جمع چند جُرم و اتحاد ناهنجارى ­هاى متعدد، عمل خطای بزرگتری وقوع مى­ يابد.

آسيب­پذيرترين بخش يك زن، قلب اوست. جانيان براى رسيدن به مقاصد شوم خود، احساسات دختران (اغلب جوان) را هدف قرار مي­دهند و با ايجاد هيجان و جلب و جذب او، مقدمه­ نفوذ به حريم روانی قربانى را فراهم مي­نمايند، و كليد آغاز خلاف و خطایی ناپسند زده مى ­شود (به خصوص از طریق فضاهای اینترنتی و مجازی که این روزها بسیار باب شده است).

در زندگى روزمره، هركسى براساس قوانين حقوقى و يا عُرفى جامعه و محيط ­زندگیش، كار و فعاليت مى­كند. ولي در شرایطی که نيات و امیال شيطانى پا می­گیرد، اوضاع به سمت ناهنجارى مى­رود، يعنى قوانین عرفی و شرعی اجتماعى ناديده گرفته شده و حركت اتفاقات در مسيری خلاف آن­چه بدان خوگرفته ­ايم جارى مى­گردد: اين­جاست كه خطر آغاز می­شود و امنيت و سلامتى عفت و پاکدامنی به مخاطره مى­ افتد.

نكته­ مهم: «آن­چه بيش­تر مردم در مورد معضلات جنسی تصور مى­كنند، با آن­چه در عالم ­واقع اتفاق مى ­افتد، بسيار متفاوت است». يكى از روش­ هاى بسيار كارساز در پيش­گيرى از وقوع چنين لغزش­ هایی، كه در عمل نيز بسيار مؤثر واقع شده، نظارت خانوادگى و حمايت معنوى و مادى از دختران جوان و تامین امنیت خاطر روانی آنان در کانون خانواده است. روابط جاهلانه­، رفت ­وآمدهاى خارج از نظارت والدین و ارتباطات نامناسب و بعضا غیرشرعی و عُرفی با جنس مخالف و يا دوستان ناباب نيز زمينه­ ساز وقوع احتمالى اين حوادث محسوب مى ­گردد. مهمانى ­هاى دور از شأن اجتماعى، مواد ­نيروزا و مُحرك، مواد مخدر، مشروبات الكلى و روابط آزاد و بى بند و بار نيز از جمله خلاف­ هايى ا­ست كه مُنجر به مفاسد جنسی دختران­ جوان می­شود. البته درپاره ­اى موارد محدوديت­ هاى شديد هم ممکن است زمینه­ ساز وقوع این فجایع باشد.

تجربه نشان داده، شكستن و ناديده انگاشتن قوانين و مقررات اجتماعى، عُرفى و شرعى توسط جوانان (دختر و پسر)، به عواقب نافرجامى، حتا تجاوز به عُنف (با خشونت و زور)، چه به­ عنوان متجاوز و چه در جايگاه قربانى، خواهد انجاميد. تعاليم­ ودستورالعمل ­هاى دينى، عُرفى، اجتماعى، رعايت اصول­ و قوانين اخلاقی­، و توجه­ به آن­ها، در همه­ روابط و رفت­ وآمدها، موهبت بزرگى در پرهيز و اجتناب از افتادن در دام خطاکاری­ است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • سلام ، ممنونم از مطلب مفیدتون ، به نظرم پنهان کاری و بی خبری والدین از رفتار ها و کارهای فرزندانشون سبب این همه مشکل شده ، اعتماد بی جا … خودم دختر هستم و ۲۳ سالمه ولی تموم کارهامو و تصمیم هام با کنترل و مشورت مادرم هستش و میدونم هیچ وقت اشتباه نمیکنم . کنترل والدین واقعا مهم هستش