اجتماعی

خشم خود را مهار کنیم – بخش سوم

خشم خود را مهار کنیم - دکتر افشین طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

گاهی موضوعی که باعث عصبانیت یک نفر می­شود، ممکن است بر روی فرد دیگری هیچ اثری نداشته باشد. در حقیقت بسیاری اوقات خود موضوع، موجب خشم نیست، بلکه نوع تفکر ما درباره­ آن منجر به خشم می­شود. افکار ما همیشه درست نیستند، خیلی مواقع برداشت ما از واقعیت دستخوش تحریف می­گردد، درنتیجه مسایل را شخصی می­کنیم، منفی­ بینی و بدبینی، بسط نادرست موضوع، برچسب زدن، تنگ­ نظری و… دست آخر ما را به خشمی ناروا می­کشاند. هر نوع اندیشه­ ای، احساسی از جنس خودش ایجاد می­کند. وقتی افکار ما تحریف شدند، احساسات­ مان نیز تحریف می­شوند. در همه حال باید مراقب افکار مرتبط با خشم باشیم، آن­ ها را شناسایی و در مورد واقعی بودن یا نبودن آن­ ها بیش­تر بررسی کنیم. نسبت به نشانه­ های جسمانی خود هنگام بروز خشم باید آگاه باشیم. همه­ ما هنگام عصبانی شدن، نشانه­ های جسمی ویژه ­ای داریم. نشانه­ هایی چون برافروختگی، رنگ پریدگی، یخ کردن، تپش قلب، لرزش دست وامثالهم. معمولا این علایم پیش از وقوع عصبانیت در ما ظاهر می­ شوند. اگر بتوانیم این علامت­ ها را بشناسیم. به محض بروز آن­ها قادر خواهیم بود خشم خود را مدیریت کنیم. شناخت این علایم نقطه­ شروع خوبی جهت مدیریت خشم است.

مدیریت خشم، مهارتی است که ما را در برقراری ارتباط صادقانه و اثربخش توانمند می­ سازد. این مهارت ما را قادر می­سازد درخصوص احساسات و افکار خود صحبت کنیم، بدون این­که خشمگین شویم. بسیاری از افراد پرخاشگر، به­­ دلیل ناتوانی در بیان صریح احساسات، پرخاشگر می­شوند. در ارتباط صریح، شخص برای خود و دیگران احترام قایل است؛ نه اجازه می­دهد از او سوء­ استفاده شود و نه حقوق دیگران را نادیده می­گیرد. رفتار صریح اجزایی دارد که نیازمند آموزش و تمرین است.

 

برای یادگیری صراحت کلام به نکات زیر توجه کنید:

وضعیت بدنی: سر را بالا گرفته (سر خود را هرگز پایین نیندازید)، مستقیم در چشم طرف مقابل نگاه کنید.

صریح و شفاف: جمله­ خود را با ضمیر اول شخص «من» شروع کرده و به­ جای محکوم کردن طرف مقابل انتظارات و خواسته­ تان را بیان کنید.

جمله­ درست: «خیلی ناراحت می­شم وقتی دیر میای سر قرار»

جمله­ نادرست: «تو آدم وقت نشناسی هستی»

رد کردن محترمانه خواسته­ های نامطلوب دیگران: باید بتوانیم بدون این­که احساس گناه بکنیم به دیگران «نه» بگوییم.

جمله­ درست: «متاسفم نمی­تونم پولی بهت قرض بدم»

جمله­ نادرست: «باید حسابمو ببینم، چقدر موجودی دارم».

برچسب نزدن: برچسب زدن، طرف مقابل را به ­موضع دفاعی می­کشاند.

جمله­ درست: «می­دونم تغییر خیلی سخته».

جمله­ نادرست: «تو همیشه همین­ طوری بودی».

 

ظرفیت افراد از طریق مشکلاتی که آن­ ها را ناخشنود می­سازد، تخمین­ زده می­شود. به جای این­که از خشمگین شدن احساس غرور و افتخار کنیم از خونسرد بودن و خوددار بودن به خود ببالیم. در این­ صورت توانایی بیش­تری به­ دست خواهیم آورد. در زندگی وقتی شکست­ می­خوریم، با وقایع ناگوار و ناکامی­ ها روبرو می­شویم به­ جای خشمگین شدن، بهتر است حوصله به ­خرج دهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه