خانواده

بایدهای زندگی زناشویی (بخش دوم)

بایدهای زندگی زناشویی (بخش دوم) - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

۸- حمایت تحت هر شرایط

زن و شوهر تحت هر شرایطی باید تکیه­ گاه و حامی یکدیگر باشند. منافع مشترکی که در زندگی زناشویی وجود دارد یا به دست خواهد آمد، چه مادی چه معنوی، ماحصل تلاش و همکاری و انسجام قلبی و فکری زن و مرد است. زندگی مشترک یعنی شراکت دو انسان (زن و شوهر) برای کسب و حفظ منافع و دستاوردهایی که به هر دو تعلق دارد، حتا فرزندان. ازاین­رو در شرایط مختلف اجتماعی، شغلی، خانوادگی، عاطفی، احساسی زن و مرد باید مثل کوه پشت هم باشند و به یکدیگر دلداری و دلگرمی دهند.

۹- درک و تفاهم متقابل

اغلب زن و شوهرها روشی صحیح برای درک متقابل یا تفاهم را نمی‌دانند؛ یا اساسا نیاموخته‌اند. ریشه بسیاری از اختلافات خانوادگی در عدم درك متقابل همسران از یكدیگر است. درك موقعیت یا احساسات همسر موجب می­شود كه انسان به نیكی­ های همسر توجه بیشتری كند، و عیب­ ها و كاستی­ های همسرش را به چشم نبیند. رها شدن از خودبینی و شناخت روحیات همسر اولین قدم­ های درك متقابل است.

۱۰- احترام متقابل

حفظ احترام بین زوجین یکی از مهم­ترین گزینه­ های ارتباطی است. احترام زن و شوهر به یكدیگر در سلامت روحی، افزایش محبت و تحكیم خانواده تأثیر بسزائی دارد. دایره­ی این احترام شامل ارج نهادن به شخصیت یكدیگر، خطاب کردن نام هم با الفاظ زیبا و نیکو به خصوص در حضور دیگران و فرزندان، احترام به نظر، افكار و سلیقه همدیگر می­باشد. با رعایت نکات ریز اخلاقی می‌توان احترام متقابل را حفظ کرد، احترام متقابل پدر و مادر بر تربیت فرزندان نیز موثر خواهد بود. رعایت احترام در روابط همسران مانع بسیاری از اختلاف­ های بزرگ می­شود.

   ۱۱- راه­کارهای حل اختلاف

  این انتظار که زن و شوهر با هم هیچ اختلافی نداشته باشند امری غیر واقع­ بینانه است. مسئله مهم این­که عمق اختلاف چ­قدر و شیوه­ حل آن چگونه باشد. دلیل عمده بسیاری از اختلافات زناشوئی، اختلافات فرهنگی، عدم درک متقابل، نداشتن مهارت ارتباطی کافی در زندگی می­باشد. یکی دیگر از دلایل بروز اختلاف بین همسران که گاه به مشاجره ختم می­گردد، تلاش برای تغییر رفتار طرف مقابل است. ولی آن­چه مسلم است دعواهای زناشویی در تمام جهان موضوعیت دارند. درصورت بروز اختلاف با همسر، از در میان گذاشتن موضوع با دیگران، حتی نزدیک‌ترین خویشاوندان پرهیز کنید، زیرا این­کار نه ‌تنها اختلاف را گسترش می‌دهد که آبروی همسر نیز خدشه‌دار خواهد شد. برای جلوگیری از اختلاف و دعوای خانوادگی؛ باید سعی کنیم از بسیاری بحث­ها و مجادله ­های بیهوده و منفی پرهیز نماییم. هر مشکلی راه ­های متعددی دارد، درنتیجه فهرستی از راه­های پیش رو تهیه کنیم و بهترین­ ها را از هر جهت برگزینیم.

   ۱۲- با کارشناس مشورت کنید

  همه­ ما هنگام روبرو شدن با مشکلات خانوادگی به دلیل محدود بودن دانش و تجربیات­مان نیاز به راهنمایی و هم­ فکری با دیگران پیدا  می­کنیم، و اغلب برای رفع مشکل سراغ افراد غیرکارشناس می­رویم. چه­ طور است وقتی بیمار شده، یا اتومبیل­ مان خراب می­شود به پزشک یا مکانیک مراجعه می­کنیم، ولی هنگام بروز مشکلات پیچیده­ خانوادگی کمتر کسی حاضر است به روان­شناس و مشاور خبره مراجعه کند، و اغلب برای یافتن راه ­حل از اطرافیانی که خود با کوهی از مشکلات لاینحل مواجه ­اند، مشورت می­خواهیم.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

1 دیدگاه

  • سلام.روزتون بخیر.این راهکارها خیلی خوبه ولی به شدت سخته.انجام دادنش عجیب مهارت کنترل خود آدم را میخواد.