روانشناسی

باورهای ذهنی اشتباه

باورهای ذهنی اشتباه - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

باورهای ذهنی اشتباه :

باورهای ذهنی اشتباه که بر اعتماد به­ نفس تاثیر سوء می­گذارند

۱- من حتما باید همیشه علاقه یا تایید همه افراد مهم زندگیم را داشته باشم.

تفکر منطقی جایگزین: این یک هدف کمالگرا و غیرقابل دسترسی است. واقع گرایانه این است که استانداردها و ارزش­‌های فردی داشته باشیم که کاملا وابسته به تایید دیگران نباشند.

۲– «من باید کاملا قابل (competent) و کافی باشم و باید در همه امور مهم زندگیم موفق شوم».

تفکر منطقی جایگزین: این هم کمالگرایی (perfectionism) و غیرقابل دسترس است که به این معنی است که ارزش شخصی با دستاوردهای فرد تعریف می­شود. دستاورد (achievement) می­تواند به رضایت شخص کمک کند اما شما را ارزشمندتر نمی­کند. ارزشمند بودن یک صفت ذاتی است که همه افراد بشر دارای آن هستند.

۳- همه گذشته من همیشه مهم است و احساسات و رفتار من را در زمان حاضر کنترل می­کند.

تفکر منطقی جایگزین: با وجود این­که واقعیت دارد که اعتماد به­ نفس شما علی‌الخصوص در مقابل اثرات ناشی از زمان کودکی شما آسیب‌پذیر است اما وقتی شما بزرگ می­شوید شما در این آثار آگاهی و دید پیدا می­کنید. در روال این آگاهی و دید شما می­توانید انتخاب کنید که کدامیک از این اثرات را می­خواهید که کماکان بر زندگی‌تان تاثیر داشته باشد. شما مجبور نیستید که در مقابل اتفاقات گذشته درمانده باشید.

 یک روانشناس برجسته در این زمینه، معتقد است که این باورهای ذهنی منفی که در خلال رشد فرد بسته به تجربیات او شکل می­گیرد منجر به شکل‌­گیری الگوهای فکری مخربی می­شود که در کاهش اعتماد به ­نفس و حتی بروز افسردگی بسیار موثر هستند. برخی از این الگوهای فکری مخرب در زیر آمده است.

تفکر همه یا هیچ: وقتی فرد کاری را به نحو عالی انجام نمی­دهد می­گوید من نمونه مطلق بی ­عرضگی هستم در واقع او دنیا را فقط با دو رنگ سیاه و سفید می­بیند.

فقط نیمه خالی لیوان را دیدن: انگار که برای فرد در هر گوشه‌ای فاجعه‌ای منتظر است. یک نکته منفی؟ یک انتقاد؟ یا یک نظر تمام واقعیت‌ها را تحت الشعاع قرار می­دهید. «من نمره شیمی‌ام خیلی بد شد؟ امکان نداره کنکور قبول بشم».

بزرگ کردن نکات منفی/ کوچک کردن نکات مثبت: برای فرد نکات مثبت به اندازه نکات منفی مهم نیستند. میدونم که شیش تا مسابقه رو برده‌ام اما اگه این یکی رو ببازم حالم از خودم بهم می­خوره.

بدون هیچ قید و شرطی احساسات رو به­ عنوان واقعیت قبول کردن: من حس می­کنم فرشتم، پس حتما زشتم.

تاکید بیش از حد بر «باید»­‌ها: «باید»‌ها اغلب کمال‌گرایانه و انعکاس انتظارات بقیه هستند تا این­که بیان انتظارات و خواسته‌­های خود شما «هرکسی باید وقتی وارد دانشگاه می­شود برای آینده شغلی‌­اش برنامه داشته باشد. اگه من نمی­دونم پس حتما یه جای کارم ایراد داره.

برچسب زدن: برچسب زدن کار ساده‌ایست و عموما حالت سرزنش دارد. من یه بازنده‌ام و این تقصیر خودمه.

برای بهبود اعتماد به­ نفس باید توجه بیشتری به جملات و افکارتان بکنید و دقت کنید که آیا این الگوهای مخرب تفکر در افکار و گفتار شما نیز وجود دارد. و بعد از شناسایی آن­ها در جهت تغییر آن­ها تلاش کنید.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید