خانواده

باورهای اشتباه در زناشویی

باورهای اشتباه در زناشوئی - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

رفتار انسان حاصل باورهای اوست. نمی‌­توان رفتاری را تغییر داد، مگر باوری که ریشه‌­ی آن است را تغییر دهیم. بسیاری از مشکلات زندگی زناشویی از باورها و تفکرات اشتباهی سرچشمه می­گیرد که به اشکال مختلف آموخته­ ایم. نحوه­‌ی برخورد امروز ما با همسر، فرزند، رویارویی با مشکلات زندگی، تصمیم‌­های مشترک و… همه و همه ناشی از نگرشی است که نسبت به زندگی مشترک داریم. در شکل‌­گیری این نگرش عوامل زیادی نقش دارند؛ از محیط مدرسه تا فیلم‌­ها و سریال‌‌­های تلویزیونی، روابط پدر و مادر، محیط زندگی و ده­‌ها عامل ریز و درشت دیگر که به آن باورهای اشتباه در زناشویی میگوییم. گاهی باوری چنان در ما پُررنگ است که هیچ­وقت گمان نمی­‌کنیم اشتباه باشد، اما درحقیقت این باور غلط باعث رفتاری نادرست می‌شود. برخی رفتار که زندگی زناشویی را تلخ می‌کند؛ ریشه‌اش در اعتقادات خود ماست ولی ما به دنبال مقصر در جای دیگری هستیم.

رابطه­‌ی سالم با همسر­، سرچشمه آرامش، حمایت و لذت برای هر کسی است. زمانی که دو نفر با سلایق و نیازهای مختلف با یکدیگر ازدواج می­کنند، دوام و کیفیت زندگی­شان به دانش، مهارت و هنر  آن­ها در تحکیم این ارتباط بستگی دارد. روابط زناشویی تحت­ تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد از جمله:  مهارت‌­های ارتباطی، قابلیت­های حل مشکل، باورهای زوجین و… تحقیقات نشان داده که «­باورهای غیرمنطقی­» یکی از مهم­ترین عوامل مشکل‌­ساز در فرآیند تفاهم زوجین است.

از آن­جایی که باورها نوع نگاه انسان به هستی را تعیین می­‌کنند، درنتیجه مؤثرترین محرک در هدایت روابط زن و شوهر نیز می‌­باشند. یکی از تصورات رایج و بسیار اشتباه در روابط زناشویی این است که؛ فکر کنیم همسرمان موجبات خوشبختی ما را فراهم خواهد کرد، و اساسا از او انتظار هم داشته باشیم. قبل از هر چیزی باید بپذیریم که هر یک از ما مسئول خوشبختی خودمان هستیم، و این دیدگاه‌ها، نوع جهان‌­بینی و برخورد با رویدادهای پیرامون است که وضعیت و کیفیت زندگی ما را تعیین می­‌نماید.

باغبان چون مدام به باغچه رسیدگی می‌­کند، گل‌­هایی با طراوت و زیبا دارد. زناشویی رابطه‌­ا­ی دو سویه است، که هر دو طرف باید به هم امواج مهر و دوستی، عشق و حمایت بدهند تا زمینه‌­های خوشبختی را برای یکدیگر فراهم کنند. یعنی مثل باغبان از باغچه‌­ی زندگی مشترک­شان مراقبت نمایند. و باورهای اشتباه در زناشویی موجبات تخریب این رابطه را فراهم میکنند. شاید بتوان گفت دشمن اصلی روابط زناشویی فقدان صمیمیت است. چون اکثر زن و شوهرها به‌­طور عمیق یکدیگر را نمی‌شناسند، درنتیجه هرگز نمی‌­توانند در قالبی واحد قرار گیرند و یک­پارچه شوند. بسیاری از زن و شوهرها زیر یک سقف زندگی می­‌کنند، ولی درواقع تنها هستند و رابطه‌ی زناشویی آنان صرفا درحد روابطی فیزیکی و خالی از احساس است.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید