روانشناسی

باورها و ندای درون

باورها آرمان ها و ندای درون - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

باورها و ندای درون

باورها دارای قدرت تأثیرگذاری شگرفی هستند. جالب است بدانیم حتی فلاسفه بدبین و منفی‌نگر نیز وقتی از موفقیت و اراده صحبت می­کنند تسلیم تأثیر مثبت قدرت باورها و آرمان­‌ها می­شوند. نیچه فیلسوف آلمانی می­گوید: تنها فرمانی که شخص باید بی چون و چرا به آن پاسخ دهد، پاسخ به ندای درونی­‌اش است و این ندای درونی جهت و هدف تلاش­‌ها و درحقیقت اراده­ او را شکل می‌بخشد. برای کاهش چرخه­ افکار منفی و کاستن از سُستی و ضعف و شکست، همواره باید روحیات منفی را طرد نمود.

باید از محیط خود، عواملی را که در ما روحیات منفی ایجاد می­کنند، بزداییم و به جای آنها عوامل مثبت را جای دهیم. نباید فراموش کنیم که باورهای مثبت و آرمان­ ها، اگر مدام زیر فشار و بمباران افکارمنفی یا القائات ناامیدانه و بدبینی و بدگمانی باشند، بعد از مدتی تخریب می­گردند. یکی از راه­‌های موثر در دور کردن افکار منفی، روش الگوبرداری ذهنی است. ما می­توانیم از افراد موفق الگوبرداری کنیم و در ذهن خویش دست به مُدل‌سازی مناسب بزنیم. در این راه باید از معاشرت و هم­نشینی با افراد ناامید، منفی‌باف، مستأصل، بدبین، بدگمان و ورشکسته، دوری کنیم؛ زیرا آن‌ها ترمزهای بزرگی هستند.

ما چون تابعی از طرز تفکر خویشتن هستیم، از این رو متأثر از افکار جاری در ذهن رفتار یا عکس­ العمل نشان می­دهیم. گاهی وجود یک فکر منفی و شکست خورده در خانه یا محل کار و استراحت، جمعی را از توفیق باز می­دارد و تأثیرات مخرّب ذهن او، حتی محیط را نیز متأثر می­سازد. هنگامی که ضمیر باطن خود را با احساسات منفی و سیاه و افکار تخریبی آغشته و آلوده سازیم، طبیعی است که باید از نتایج و نشانه­‌های آن در هراس و در رنج باشیم. برای موفقیت و شادی در تمام جنبه‌­های زندگی، باورهای مثبت، امری ضروری است و با خوش‌بینی افراطی متفاوت است؛ چون شیوه تفکر ما؛ باورها، آرمان‌ها و ندای درون ما نشان دهنده ارزش­ ها، اعتقادات و انتظارات و حتی وضعیت آینده ماست.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید