اجتماعی

انسان مثبت اندیش

انسان مثبت اندیش - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

 اگر همه­ سرمایه و ثروت­ هاي دنیا را به ما بدهند به­ اندازه­ این دقیقه­ هایی که چنين شتابان می­گذرند و هرگز باز نمی­گردند، ارزش ندارند. سوال اين است: قيمت واقعي هر لحظه از عمر ما چقدر است؟ اگر بخواهيم دقيقه­ هاي عمرمان را بشماريم و براي آن نرخ تعيين نماییم چه مبلغي پيشنهاد مي­كنيم؟ مطمئن هستم رقم بسيار پاييني خواهيم گفت؛ مي­دانيد چرا؟ چون قدر و منزلت خودمان را نمي­دانيم؛ باور نداريم چه اندازه وجودمان در اين دنيا ارزشمند است.

خیلی ها از نبود شور و شوق و هیجان و نداشتن احساس رضایت از زندگی گله دارند و اغلب اینگونه عنوان میکنند که دیگر هیچ چیز آنها را خوشحال نمیکند؛ انگار زندگیشان روال یکنواختی پیدا کرده و همه زیروبم و تیک تاک های آنرا از بر شده اند و چیز تازه و شورانگیزی ندارد که متعجب شان سازد یا نظر آنها را به سوی خود جلب کند. در یک کلام، از حرکت کُند زندگی خسته شده اند.

بهتر ایت بدانیم زندگی مقصدی نیست که اگر جا ماندیم، سوار قطار بعدی شویم؛  زندگی همان قطار در حال حركت است. انسان مثبت اندیش هر آن­چه را اراده کند، می­تواند به چنگ آورد؛ او قادر است با قدرت فکر و اندیشه­ شرایط زندگی خود را به­­ گونه­ ای دل­خواه رقم بزند، بین تنش و آرامش، میان آن­چه دارد و آن­چه که طالبش هست، بین امکانات و تمایلات خود، تعادل و توازن برقرار کند. انسان نه تنها به سعادت و کامیابی می­ اندیشد، بلکه اصول صحیح و اساسی زندگی کردن را به­ خوبی می­داند و از لحظه ­لحظه­ زندگی لذت می­برد و چون خوش­بین هست، بیش­تر موارد خوب و زیبا برای­شان اتفاق می­افتد.

افراد مثبت اندیش حتا از موضوعات بسیار کوچک و جزیی به وجد و نشاط می­آیند؛ احساس رضایتمندی می­کنند و از این بابت شاکر و سپاسگزارند و هرگز در انتظار بخت و اقبال آن­چنانی نمی ­نشینند. در ارزیابی هدف­ ها و امکانات­شان نیز واقع­بین هستند؛ یا از خواسته­ ها و تمایلات خود به ­راحتی می­گذرند یا با سعی و تلاش مضاعف، به آن­ها جامه­ عمل می­پوشانند. در ضمن به­­ خاطر ایمان و اعتقاد معنوی و طرز نگرش­شان همواره به­­ وجود و هستی­ شان معنا و مفهوم والایی می­بخشند. این افراد لاابالی و خوش­گذران یا منزوی نیستند؛ بلکه در لحظه­ حال، با شرایط کنونی زندگی می­کنند. آن­ها به روابط اجتماعی خوب ارج می­نهند و به­ خاطر همین از حمایت دوستان و خانواده برخوردارند و همواره بر این عقیده­ اند که سایر افراد نیز برای ايشان ارزش و اعتبار قایلند و دوست­شان دارند(حتا اگر در واقعیت نيز این­ گونه نباشد). مهم­تر این­که به همه ­چیز و همه­ کس با دیدی مثبت و خوب می­نگرند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

4 دیدگاه

  • البته یکسری هم هستند که خیلی بیخیال و الکی خوش هستند که فکر میکنند مثبت اندیشند بنظرم بیخیالی و مثبت اندیشی باهم فرق دارند

  • من هم با نظر کاربر قبل کاملا موافق هستم.جناب دکتر باید افراد بدانند که در چه مکان و زمانی شاد باشند و چگونه رفتار کنند.از افرادی که لاابالی هستند بسیار تنفر دارم زیرا همیشه میخواهند دیگران را مورد تمسخر قرار دهند برای خنده و شادی خودشان که این افراد در اطراف خودمان زیاد هستند و من به شخصه نمیدانم با آنها چگونه باید برخورد کنم زیرا واقعا وجودشان باعث رنجش خاطرم میشود.