کارگاه فنون مذاکره:
این کارگاه فنون مذاکره در تاریخ تیرماه سال ۱۳۹۴ در تالار اجتماعات بیمه کارآفرین با حضور ۱۸۰ نفر تشکیل شد. در کارگاه فنون مذاکره موارد زیر مورد بررسی قرار گرفت:
اهمیت به رفتار غیرشفاهی در برقراری ارتباط موثر
– پرداختن به ناکامی در ارتباطات اجتماعی
– ارتباطات واقعی هنگامی رخ میدهد که گفتهها را بشنویم و درک کنیم
– به ایدهها و نگرشها از نقطه نظر طرف مقابل نگاه کنیم
– احساس طرف مقابل را در رابطه با چیزی که صحبت میکند درک کنیم
– رفتارهای غیرشفاهی، درصد بزرگی از ارتباطات بین فردی روزانه ما را تشکیل میدهند
– چگونه میتوان مهارتهای برقراری ارتباطات غیرشفاهی را بهبود بخشید؟
– باید یاد بگیریم علائم غیرشفاهی افراد را بخوانیم
– باید توانایی خود را در برقراری ارتباط موثر افزایش دهیم
طرف مقابل یک انسان است
– به انگیزه های فردی او توجه کنیم (درونی- بیرونی)
– احساس آرامش را در او تقویت نماییم
– نگرانی و عدم اطمینان خاطرش را رفع کنیم
– احساس امنیت قلبی به او بدهیم
به علائم غیرشفاهی (غیرکلامی) توجه کنید
– انسانها میتوانند به شیوههای گوناگونی به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بپردازند
– به تلاقی نگاهها، حرکات سر و دست، حرکات بدن و لحن صدا توجه کنید
– تمام این علامتها قادرند اطلاعات مهمی را که در قالب کلمات ادا نشدهاند منتقل سازند
– با توجه دقیق به رفتارهای غیرشفاهی مردم، توانایی شما در برقراری ارتباط غیرشفاهی نیز افزایش و بهبود خواهد یافت
به رفتارهای ناسازگار توجه کنید
– حواستان باشد؛ شاید حرف آدمها با رفتارهای غیرشفاهی آنها همخوانی نداشته باشد
– ممکن است کسی اظهار خوشحالی کند، در حالی که اخم کرده و به زمین خیره شده است
– پژوهشها نشان داده؛ هنگامی که کلمات با علائم غیرشفاهی همخوانی ندارند، فرد به علائم غیرشفاهی مثل حالتها و هیجانها بیشتر از شنیدن توجه میکند،
به هنگام حرفزدن، بر روی لحن صدایتان تمرکز کنید
– لحن و آهنگ صدا، ارزش اطلاعاتی خاصی دارد
– به راحتی میتواند احساساتی از قبیل اشتیاق، بیعلاقگی یا خشم را منتقل سازد
– توجه کنید که لحن صدای شما بر واکنش دیگران نسبت به شما تأثیر میگذارد
– سعی کنید با استفاده از لحن صدا بر ایدهها و مطالبی مورد نظر تاکید نمائید
– اگر میخواهید علاقه زیادتان به یک چیز را نشان دهید، اشتیاقتان را با به کارگیری یک لحن مهیج و پرشور بیان کنید.
روش سخنرانان بزرگ را بیاموزید
– تسلط به قدرت حنجره
– کسب توانایی سخن گفتن بدون تپق و سکته
– عدم استفاده از واژه ها و جملات ممنوعه: «به قول معروف»
– عدم فرو دادم آب دهان هنگام حرف زدن
– هماهنگی ریتم تنفس با پیوند کلام
– ضریب نفوذ کلام در مخاطب
– استفاده از فنون حماسی و قصه گویی
از تلاقی نگاهها استفاده کنید
– اگر به چشمان طرف مقابل نگاه نکنید، اینطور به نظر میرسد که چیزی را پنهان میکنید
– تلاقی زیاد نگاه هم میتواند ستیزهجویانه، تحریک کننده یا تهدید آمیز جلوه کند
– تلاقی نگاه خوب به معنی خیرهشدن ثابت به چشمان طرف مقابل نیست
– برخی متخصصان توصیه میکنند بین هر دو تلاقی نگاه، چهار تا پنج ثانیه فاصله بیاندازید
در مورد علائم غیرکلامی سوال بپرسید
– اگر از علائم غیرشفاهی طرف مقابل گیج شدهاید از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید
– یک ایده این که تفسیر خود از آنچه گفته شده را بازگو کنید و بپرسید
– منظور او را مثلاً در قالب جملهای بپرسید: «پس منظور شما این است که …»
از علائم برای با معنیتر کردن ارتباط استفاده کنید
– ارتباطات کلامی و غیرکلامی، درکنارهم برای رساندن یک پیام کاربرد موثر دارند
– شما میتوانید نفوذ کلام خود را با به کارگیری حرکات سر و دست قدرت ببخشید
– اینکار هنگام ارائه مطلب در حضور تعداد زیادی از حضّار یا ارباب رجوع مفید است
همه علامتها را با هم در نظر بگیرید
– یک علامت میتواند معانی مختلفی داشته یا کاملاً بیمعنی باشد
-کلید درک دقیق رفتار غیرکلامی، در نظر گرفتن همه علائم با هم است
– اگر تنها روی یک علامت تأکید کنید ممکن است برداشت اشتباهی از آنچه طرف مقابل سعی دارد منتقل کند؛ نمایید.
زمینه صحبت را در نظر بگیرید
– هنگام صحبت با دیگران همواره زمینهی شکل گیری ارتباط را در نظر بگیرید
– برخی موقعیتها نیازمند رفتاری رسمیتر هستند
– ولی در شرایطی متفاوت ممکن است به گونه ای متفاوت تعبیر و تفسیر گردد
– دقت کنید رفتار غیرکلامی برای موقعیتی که در آن قرار دارید مناسب است یا نه
– اگر میخواهید ارتباط غیرکلامی را بهبود بخشید، علائم باید با موقعیت همخوانی داشته باشند
آگاه باشید که علائم ممکن است بد فهمیده شوند
– برای بعضیها، محکم دست دادن نشانه شخصیت قوی و شُل دست دادن نشانه کمبود تحمّل است
– شل دست دادن ممکن است به دلیل التهاب مفاصل باشد
– همواره تمام رفتار یک فرد را با هم در نظر بگیرید
تمرین، تمرین، تمرین
– بعضی افراد ذاتا راه و رسم ارتباط مؤثرِ غیرکلامی و تفسیر صحیح علائم دیگران را بلدند
– کسانی که گفته میشود توانایی «خواندن فکر مردم» را دارند
– شما نیز میتوانید با توجه کافی به رفتار غیرکلامی و گونههای مختلف ارتباط با دیگران، به این مهارت دست یابید
– با دقت به رفتار غیرکلامی و تمرین مهارتهای خود، میتوانید توانائیهای ارتباطی خود را به نحو چشمگیری بهبود ببخشید.