اجتماعی

چشم سوم

چشم سوم - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

چشم سوم مفهومی متا­فیزیکی و رازگونه در عقاید معنوی شرقی است که به قسمتی از پیشانی که آن ­را چاکرا می‌­نامند نسبت داده می­شود. در معنویت جدید، چشم سوم نماد روشن‌بینی یا غرق شدن در خداوند با تجربه­ عمیق معنوی است که  با تجربه معنوی و روحانی مرتبط است. کسانی که ظرفیت استفاده از چشم سوم را رشد داده‌­اند به ­عنوان عارف یا صوفي شناخته شده‌اند.

نمادهای چشم سوم

در هندوئیسم – بودائسیم

در هندوئسیم و بودائسیم چشم سوم نماد روشن‌بینی است (موکشا و نیروانا) این نماد در پیکره ­نگاری (مجسمه ­سازی) هندی و جنوب شرقی آسیا با یک خال یا علامت روی پیشانی مرتاضان و حکیمان مثل شیوا (خدای ویرانی)، بودا نشان داده شده است. این نماد «چشم سوم» یا «چشم خرد» (معرفت) نامیده می­شود یا در بودائسیم آن­را urna می­نامند. در هندوئسیم عقیده براین است که باز شدن چشم سوم شیوا (خدای ویرانی) آخر دنیا است. خیلی از هندوها یک Tilak بین ابروهای­شان برای نمایش چشم می­گذارند.

در آموزش‌­های (آموزه‌های) غربی عقل و خرد

طبق آموزه­‌های غربی در مغز دو اندام کوچک به نام­‌های غده­ هیپوفیز و صنوبری وجود دارند. غده­ صنوبری توسط علم پزشکی به ­عنوان چشم  کوچک سوم شناخته شده است. این آموزش‌ها توضیح می­دهند که هیچ­کدام از این دو غده نه درحال نابودی و نه درحال رشدند بلکه ساکن و در حالت کمون هستند. در گذشته‌­های دور وقتی‌که انسان با دنیای درونش در ارتباط بود، این اندام‌ها ابزار دخول به این دنیا بود. براین اساس نظر انسان با سیستم سمباتیک با دنیای درونیش­ ارتباط برقرار مي­کرد.

چشم سوم در خیلی از هنرها مثل یوگا، هنرهای رزمی چینی مانند کونگ­نو،  شائولین و هنرهای رزمی ژاپنی مثل کاراته و آي­كي­دو که هر دو از فلسفه­ ذن سرچشمه می‌گیرند، به‌کار می­رود. در تائوئسیم و برخی هنرهای رزمی چینی، «آموزش چشم سوم» شامل تمرکز و توجه بر نقطه­ بین ابروها با چشم بسته در حالت‌های مختلف است. هدف اولیه تمركز فرد به  تغییرات روان­شناختی است كه در او اتفاق می­افتد. این آموزش برای توجه او بر قسمت‌های مخالف وجوه جسمی است. هنرآموزانی که چنین آموزشي را می‌بینند اغلب احساس فشار و سوزش بین ابروها و پیشانی­شان دارند.

به چشم سوم «چشم ذهن» هم گفته مي­شود که منظور در واقع همان چاکرای ششم است (بين دو ابرو تا بالاي پيشاني). این نقطه­ چاکرا به آسانی با نزدیک شدن چیزی به آن با انگشت یا هر شی دیگری یا فقط با روش تنفس درست خواه درهنرهاي رزمي، یوگا، ذن یا هرنوع مراقبه­ ديگر، تحریک می­شود. این تحریک باعث جاری شدن نیروی «کی» ki می­شود، که به فرد اجازه می­دهد که ارتعاش هرچیزی که اطراف اوست را احساس کند.

مبنای جسمی چشم سوم: غده­ صنوبری؟

بعضی‌ها از جمله Rick Strassman می­گویند که چشم سوم در واقع غده­ صنوبری ساکن است که میان دو نیمکره مغز قرار دارد. به عبارتی دیگر بخش‌هایی از مغز و غده­ صنوبری در خواب دیدن، مراقبه، بینایی و انواع دیگر آگاهی (شعور) که هنوز شناخته نشده­‌اند، نقش مهم و اساسی دارند.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

3 دیدگاه

  • هميشه فكر مي كردم روانشناس خوبي هستم حالا مي فهمم كه تنهاي از عضوي كمك مي گيرم كه انسان ها از اون كمتر استفاده مي كنن، آرزو داشتم انسان هايي بودند كه مثل من فكر مي كردند تا مي تونستم از دنياي اجتماعي ام بيشتر لذت ببرم. گاهي به اين فكر مي كنم كه مثل بقيه باشم اما مثل اينكه راه برگشتي نداره، به نظرم اگر كسي توي اين راه قدم برداره خيلي احساس تنهايي مي كنه توي دنيا. حتي فكر نمي كردم كه متفاوت ديدن هم مي تونه اينقدر دردناك باشه، اميدوارم روزي برسه كه با فردي مثل خودم هم كلام بشم حتي براي ١ ثانيه.