فن بیان و اصول مذاکره:
اهمیت به رفتار غیرشفاهی در برقراری ارتباط موثر
– پرداختن به ناکامی در ارتباطات اجتماعی.
– ارتباطات واقعی هنگامی رخ میدهد که گفتهها را بشنویم و درک کنیم.
– به ایدهها و نگرشها از نقطه نظر طرف مقابل نگاه کنیم.
– احساس طرف مقابل را در رابطه با موضوعی که صحبت میکند، درک کنیم.
– رفتارهای غیرشفاهی، درصد بزرگی از ارتباطات بین فردی روزانه ما را تشکیل میدهند.
– چگونه میتوان مهارتهای برقراری ارتباطات غیرشفاهی را بهبود بخشید؟
– باید یاد بگیریم علائم غیرشفاهی افراد را بخوانیم.
– باید توانایی خود را در برقراری ارتباط موثر افزایش دهیم.
طرف مقابل یک انسان است
– به انگیزههای فردی او توجه کنیم (درونی- بیرونی).
– احساس آرامش را در او تقویت نماییم.
– نگرانی و عدم اطمینان خاطرش را رفع کنیم.
– احساس امنیت قلبی به او بدهیم.
به علائم غیرشفاهی (غیرکلامی) توجه کنید
– انسانها میتوانند به شیوههای گوناگونی به برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات بپردازند.
– به تلاقی نگاهها، حرکات سر و دست، حرکات بدن و لحن صدا توجه کنید.
– تمام این علامتها قادرند اطلاعات مهمی را که در قالب کلمات ادا نشدهاند منتقل سازند.
– با توجه دقیق به رفتارهای غیرشفاهی مردم، توانایی شما در برقراری ارتباط غیرشفاهی نیز افزایش و بهبود خواهد یافت.
به رفتارهای ناسازگار توجه کنید
– حواستان باشد؛ شاید حرف آدمها با رفتارهای غیرشفاهی آنها همخوانی نداشته باشد.
– ممکن است کسی اظهار خوشحالی کند، درحالی که اخم کرده و به زمین خیره شده است.
– پژوهشها نشان داده؛
هنگامی که کلمات با علائم غیرشفاهی همخوانی ندارند، فرد به علائم غیرشفاهی مثل حالتها و هیجانها بیشتر از شنیدن توجه میکند.
به هنگام حرفزدن، بر روی لحن صدایتان تمرکز کنید
– لحن و آهنگ صدا، ارزش اطلاعاتی خاصی دارد.
– به راحتی میتواند احساساتی از قبیل اشتیاق، بیعلاقگی یا خشم را منتقل سازد.
– توجه کنید که لحن صدای شما بر واکنش دیگران نسبت به شما تأثیر میگذارد.
– سعی کنید با استفاده از لحن صدا بر ایدهها و مطالبی مورد نظر تاکید نمائید.
– اگر میخواهید علاقه زیادتان به یک چیز را نشان دهید، اشتیاقتان را با به کارگیری یک لحن مهیج
و پرشور بیان کنید.
روش سخنرانان بزرگ را بیاموزید
– تسلط به قدرت حنجره.
– کسب توانایی سخن گفتن بدون تپق و سکته.
– عدم استفاده از واژهها و جملات ممنوعه: «به قول معروف» و…
– عدم فرو دادم آب دهان هنگام حرف زدن.
– هماهنگی ریتم تنفس با پیوند کلام.
– ضریب نفوذ کلام در مخاطب.
– استفاده از فنون حماسی و قصه گویی.
از تلاقی نگاهها استفاده کنید
– اگر به چشمان طرف مقابل نگاه نکنید، اینطور به نظر میرسد که چیزی را پنهان میکنید.
– تلاقی زیاد نگاه هم میتواند ستیزهجویانه، تحریک کننده یا تهدیدآمیز جلوه کند.
– تلاقی نگاه خوب به معنی خیرهشدن ثابت به چشمان طرف مقابل نیست.
– برخی متخصصان توصیه میکنند بین هر دو تلاقی نگاه، چهار تا پنج ثانیه فاصله بیاندازید.
در مورد علائم غیرکلامی سوال بپرسید
– اگر از علائم غیرشفاهی طرف مقابل گیج شدهاید از سوال پرسیدن واهمه نداشته باشید.
– یک ایده این که تفسیر خود از آنچه گفته شده را بازگو کنید و بپرسید.
– منظور او را مثلاً در قالب جملهای بپرسید: «پس منظور شما این است که …».
از علائم برای با معنیتر کردن ارتباط استفاده کنید
– ارتباطات کلامی و غیرکلامی، درکنارهم برای رساندن یک پیام کاربرد موثر دارند.
- شما میتوانید نفوذ کلام خود را با به کارگیری حرکات سر و دست قدرت ببخشید.
– اینکار هنگام ارائه مطلب در حضور تعداد زیادی از حضّار یا ارباب رجوع مفید است.
همه علامتها را با هم در نظر بگیرید
– یک علامت میتواند معانی مختلفی داشته یا کاملاً بیمعنی باشد.
- کلید درک دقیق رفتار غیرکلامی، در نظر گرفتن همه علائم با هم است.
– اگر تنها روی یک علامت تأکید کنید ممکن است از منظور طرف مقابل برداشت اشتباهی نمایید.
زمینه صحبت را در نظر بگیرید
– هنگام صحبت با دیگران همواره زمینهی شکلگیری ارتباط را در نظر بگیرید.
– برخی موقعیتها نیازمند رفتاری رسمیتر هستند.
– ولی در شرایطی متفاوت ممکن است بهگونهای متفاوت تعبیر و تفسیر گردد.
– دقت کنید رفتار غیرکلامی برای موقعیتی که در آن قرار دارید مناسب است یا نه!
– اگر میخواهید ارتباط غیرکلامی را بهبود بخشید، علائم باید با موقعیت همخوانی داشته باشند.
آگاه باشید که علائم ممکن است بد فهمیده شوند
– برای بعضیها، محکم دست دادن نشانه شخصیت قوی و شُل دست دادن نشانه کمبود تحمّل است.
– شل دست دادن ممکن است به دلیل التهاب مفاصل باشد.
– همواره تمام رفتار یک فرد را با هم در نظر بگیرید.
تمرین، تمرین، تمرین
– بعضی افراد ذاتا راه و رسم ارتباط مؤثرِ غیرکلامی و تفسیر صحیح علائم دیگران را بلدند.
– کسانی که گفته میشود توانایی «خواندن فکر مردم» را دارند.
– میتوانید با توجه کافی به رفتار غیرکلامی و مدلهای مختلف ارتباط با دیگران، به این مهارت دست یابید.
– با دقت به رفتار غیرکلامی و تمرین مهارتهای خود، میتوانید توانائیهای ارتباطی خود را به نحو
چشمگیری بهبود ببخشید.
کار و تجارت فقط ایجاد رابطه است
– انسان ناخودآگاه به مهربانی و تایید و احترام واکنش مثبت نشان میدهد.
– این مسئله توضیحدهنده روابط ما در محلکار است.
– وقتی برخورد دیگران با ما سرشار از مهربانی و احترام باشد، مغز اکسیتوسین و دوپامین بیشتری
تولید میکند که باعث احساس آرامش، امنیت خواهد بود.
– وقتی احساس تهدید کنیم یا با ما غیرمحترمانه رفتار شود، خلاف آن اتفاق میافتد و هیچ تمایلی
برای کار گروهی نخواهیم داشت و بازده کارمان نیز ضعیف خواهد بود.
کلام – لحن – چهره – زبان بدن
برای مشاهده سایر دروس MBA، به این لینک مراجعه بفرمایید. میخواهم کاربر آزاد متمم شوم؟ کاربر آزاد متمم یعنی
دروس اصول و فنون مذاکره و تکنیکهای آن
درس ۱: تفاوت مذاکره و مناظره در چیست؟
درس ۲: چند توصیه برای مذاکره موفق
درس ۳: مذاکره و مدل ذهنی مذاکره کننده
درس ۴: مذاکره و مدل ذهنی مبتنی بر رقابت
درس ۵: رفتار رقابتی در مذاکره چیست و چگونه شکل میگیرد؟
درس ۶: آیا در ارتباطات و مذاکره رفتار انفعالی و تهاجمی دارید؟
درس ۷: خشونت در ارتباطات گروهی و مذاکره
درس ۸: در مذاکره اگر میخواهید «نه» بگویید…
درس ۹: کسی که با او مذاکره میکنم چگونه است؟
درس ۱۰: در مذاکره چه کسی گفتگو را آغاز کند؟
درس ۱۱: انواع اطلاعات در مذاکره
درس ۱۲: پیامهای کلامی و غیرکلامی در مذاکره
درس ۱۳: سکوت در مذاکره
درس ۱۴: در مذاکره خودمان را زیادی زیرک نشان ندهیم
درس ۱۵: «تسلط بر کلمات» در مذاکره
درس ۱۶: مذاکره و نقش داستان گویی در آن
درس ۱۷: مذاکره و نقش داستان گویی در آن
درس ۱۸: فنون دفاعی و کارکرد آنها در مذاکره
درس ۱۹: آیا در مذاکره و تدوین قرارداد، به مذاکره مجدد فکر میکنید؟
درس ۲۰: چه زمانی بهتر است مذاکره نکنیم؟
درس ۲۱: آموزش زبان بدن و اشتباهات متداول آن
درس ۲۲: نکات کلیدی در یادگیری زبان بدن در مذاکره
درس ۲۳: حوزههای اصلی مهارت آموزی در زبان بدن
درس ۲۴: ارزیابی توانمندی در بیان پیام احساسی
درس ۲۵: زبان بدن و ارتباط چشمی
درس ۲۶: زبان بدن، پیامهای غیرکلامی و تاثیرگذاری اولیه
درس ۲۷: پل اکمن، مرد دروغ و فریب
درس ۲۸: علائم چهره در ارتباطات و مذاکره
درس ۲۹: علائم چهره و بروز احساسات
درس ۳۰: ارتباط چشمی و پیامهای چشم
درس ۳۱: انتخاب زمان مناسب برای مذاکره افزایش حقوق
درس ۳۲: تعیین انتظارات خودمان
درس ۳۳: قرارداد نهایی و مذاکره در مورد آن
مباحث فوق در سلسله کارگاههای آموزشی افشین طباطبایی تدریس میشوند
افشین طباطبایی با
۴۳ سال تجربه سخنرانی و فن بیان - نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی
تلفن: ۳۲۲۳۱۷۹۱ – ۰۹۱۳۱۱۸۸۵۳۹ www.Drtabatabaie.ir