خشونتهای خیابانی:
یکی از جلوه های خشونت استفاده عمدی از نیروی فیزیکی علیه خود یا فردی دیگر است که امکان دارد موجب صدمه دیدن یا مرگ او شود. خشونت را براساس رابطه بین قربانی، مجرم، علت درگیری، محل حادثه و… میتوان طبقه بندی نمود.
خشونت خیابانی استفاده از نیروی فیزیکی توسط فرد یا افرادی درمکانهای عمومی میباشد. تقریبا یک سوم این جرایم در خیابان و محیط های باز صورت میگیرد، و اشکال مختلفی دارند، از جمله سرقت (با یا بدون آسیب)، مزاحمت نوامیس، زورگیری، نزاع سطحی منجر به ضرب و جرح، تهدید با انواع سلاح سرد، قتل، تجاوز و… گرچه بسیاری از خشونتهای خیابانی به نظر میرسد مربوط به اراذل و اوباش است، ولی افراد عادی زیادی هم به طور ناخواسته به بهانه های واهی درگیر زدخوردهای بیمورد با یکدیگر میشوند، تصادف دو خودرو، خرید و فروش، طلب پول و… همین موضوع خشونت خیابانی را به یک مساله و مشکل برای سلامت عمومی تبدیل کرده.
همچنین نزاع برخواسته از خشونت موجب آسیبهای غیرکُشنده و ناتوانیهای دایم یا موقت نیز میشود. برخی از قربانیانی که در بیمارستانها تحت درمان قرار گرفته اند، در ساختمانهای عمومی یا در خیابان جراحت و زخم چاقو و خنجر برداشته بوده اند. آسیبهایی که موجب ناتوانی دایمی میشوند، تاثیرات اجتماعی، احساسی و اقتصادی زیادی برای فرد آسیب دیده به دنبال خواهد داشت. به زنان و کودکان نیز آسیبهای جدی وارد میشود.
نزاع بار مالی نیز به دنبال دارد. آسیبهای ایجاد شده(در زد وخوردها) موجب پرداخت دیه شده و هردو طرف را به واسطه رفتن به کلانتری، دادسرا و… ازکار یا تحصیل باز میدارد. اجتماع نیز بار اقتصادی این خشونتها را متحمل خواهد شد.
پیشگیری از نزاع خشونتبار سه سطح دارد:
۱- برای پیشگیری از بروز دردسر و اَعمال خشونت آمیز، قبل از وقوع آن توصیه های مطرح میشود مثل؛ خروج از صحنه، مهارخشم، راه کارهای جلوگیری از درگیری و نزاع، بالابردن سطح فرهنگ از طریق آموزش.
۲- پیشگیری از آسیبهای بیشتر، متوقف نمودن نزاع یا درگیری بدون فوت وقت، فرو نشاندن التهاب خشونت آمیز، با استفاده از ابزارهای قانونی – همت شخصی، نیروی پلیس و…
۳- محدود کردن میزان ناتوانی قربانی پس از وقوع آسیب.
در رویکرد عدالت کیفری (شماره ۲) برای پیشگیری از خشونت معمولا با طرد افراد خشن (دستگیری، محاکمه و…) تلاش میشود احتمال آسیبهای بیشتر یا مرگهای ناشی از چنین نزاع هایی کاهش یابد. تلاش های عدالت کیفری با استراتژی سطح اول هم در ارتباط هستند چون از وقوع عمل خشونتآمیز جلوگیری میکند.
رویکرد سلامت عمومی از منظر حفظ سلامت با تعیین نوع قربانیان و مجرمان آسیبهای خشونت آمیز و محل وقوع نزاع اقدامات بازدارنده را به سمت صحیح هدایت میکند.
برای ایجاد برنامه ها و سیاست های موثر پیشگیری، و حفظ سلامت عمومی باید عوامل بروز اَعمال خشونت آمیز ، نزاع و… را شناسایی نمود. محققان با استفاده از تحقیقات علمی عوامل موثر در افزایش یا کاهش اَعمال خشونت آمیز و مولفه های بازدارنده را شناسایی کردهاند. ویژگی های؛ روانی (ابراز خشم)، اجتماعی (توانایی مهار نفس)، رفتاری (مصرف موادمخدر، حمل سلاح سرد) نیز در افزایش رفتار خشونت آمیز مثل درگیری و نزاع خیابانی نقش دارد. در حال حاضر نوجوانان و جوانان کم سن بالاترین و رو به رشدترین خشونتهای کُشنده و غیرکُشنده را دارا هستند.
ویژگی محیط های اجتماعی و شهری نیز عاملی در وقوع خشونتهای خیابانی است. مثل: قرار گرفتن در معرض خشونت یا مشاهده رفتار خشونت آمیز در خانواده، همسالان، همسایه ها، مردم، رسانه ها (تلویزیون).
نوجوانانی که قربانی یا شاهد خشونت بوده اند بیشتر در رفتارهای خشونت آمیز شرکت خواهند کرد. علاوه بر این، کودکانی که توسط والدین فاقد مهارت های فرزندپروری بزرگ میشوند یا در دسته های ارازل و اوباش قرار دارند، بیشتر در نزاع های خشونت آمیز شرکت خواهند کرد.
در محیط هایی که فرصت های اقتصادی و آموزشی کمی دارند، خشونت راهی برای کسب احترام و مقام است.
برنامه های بازدارنده و استراتژی های موثر برای پیشگیری باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. علاوه براین، استراتژی های قانونی و سیاسی میتواند بر تلاشهای سلامت عمومی در جهت کمک به کاهش هزینه های ناشی از خشونت های افراد کمک کند.
«نوربوت الیاس» متفکر و جامعه شناس آلمانی، پروژهشی فکری را دنبال میکرد که خود نام «فرآیند متمدن شدن» برای آن نهاد. او در پی فرآیندهایی بود که در طول تاریخ، ما انسانها را از موجوداتی «طبیعی» تبدیل به موجوداتی «متمدن» کرده است. این فرآیند، بیش از هرچیز داستان مهار عواطف و احساسات طبیعی و غریزی انسان است. در این عقیده؛ تمدن از راه اِعمال سلطه بیشتر به دست می آید. سلطه بر بدن، بر رفتار غیرقابل پیش بینی، مهار خشونت و جنگ و پرخاشگری، مهار میل جنسی و مسایلی از این دست.
[…] یک زن حفظ بکنند و از تبعیضها و فشارهای جامعه (جلوههای خشونت)، به اصطلاح مدرنی که با تبعیض و بردهداری و نگاه […]