با آگاهی از علل بروز خشم بهتر میتوانیم آن را مهار کنیم و در زُمره افرادی قرار بگیریم که به علت خشم خود می اندیشند. افراد، معمولا خشم خود را ساده می پندارند. میتوان گفت؛ عوامل درونی و بیرونی در ایجاد خشم نقش دارند.
اگر ریشه بروز خشم عوامل بیرونی باشد، بهتر است محیط را تغییر دهیم
برای مثال اگر در داخل اتاق هستیم، از آنجا خارج شویم و در فضای آزاد قدم بزنیم. اگر علل خشم درونی باشد، شناسایی استرس ها در مهار خشم به ما کمک میکند. بعد از شناخت عوامل استرس زا باید برای کاهش آن ها بکوشیم تا آتش خشم را شعله ور نکنند.
یکی از مهارت های مهار خشم تمرکز بر رابطه همدلانه است، یعنی باید خود را از نظر احساسی در موقعیت (به جای) طرف مقابل قرار دهیم و از دید او به مشکل نگاه کنیم. پاره ای از افراد، غرق در «بایدها» هستند، آنها تصور میکنند دیگران باید مطیع شان باشند. نمونه هایی از این بایدها: «وقتی کتاب میخونم تو باید آروم و ساکت باشی»، «باید به من فرصت بدهی»، «موقعی که صحبت میکنم دقیق به حرفام گوش کن»، «چون کاری را که به تو گفتم انجام ندادی باید تنبیه شی» و… ولی منصف بودن در روابط اجتماعی منجر به درک طرف مقابل و درنتیجه مهار خشم میشود.
بین عصبانی شدن و ابراز خشم فاصله ایجاد کنیم برای این منظور باید پس از شناسایی افکارمنفی مرتبط با خشم، سعی کنیم آنها را کنار بگذاریم؛ یاد بگیریم با آرامش بیشتری صحبت و از بدبینی خود بکاهیم. باید به نحوی صحیح ضمن بیان ناراحتی، رفتار مناسبی داشته باشیم.
بسیاری از افراد خشمگین، از این موضوع شکایت دارند که خیلی سریع، پیش از آن که خودشان متوجه بشوند، پرخاشگری را آغاز میکنند، درواقع به جای آنکه بر خشم مسلط باشند، خشم بر آن ها مسلط میشود. یک راه فوری مهار خشم این است که به محض دریافت نشانه های عصبانی شدن به خود بگوییم:
یواش – دارم عصبانی میشم
بعد تا ۱۰ یا ۲۰ بشماریم. در چنین حالتی با تاخیر و فاصلهای که بین برافروختگی و مرحله عصبانی شدن ایجاد میشود؛ تسلط بیشتر و رفتار متعادل تری پیدا میکنیم.
خشم اغلب ناشی از تفاوت بین انتظارات ما و اتفاقات روی داده است. تعدیل توقعات به ما کمک میکند که با موقعیت های دشوار کنار بیاییم، شاید ما انتظارات زیادی از خودمان و دیگران داریم، لازم است انتظارات خود را در مورد مسایل مهم زندگی بررسی کنیم و نگاه متعادل تری اتخاذ نماییم.
یک هفته به موضوعاتی که باعث عصبانیت ما میشوند توجه کرده و آنها را شناسایی کنیم. اگر اغلب موضوعی یا محیطی یا شخص خاصی موجب عصبانیت ما میشود، باید به شکلی مقتضی دنبال راه حل باشیم.