روانشناسی

کارکرد و ساختار ذهن

کارکرد و ساختار ذهن - دکتر طباطبایی
نوشته شده توسط افشین طباطبایی

کارکرد و ساختار ذهن

آشنایی با کارکرد و ساختار ذهن هوشیار و ناهوشیار و بهره‌برداری بهینه از توانایی‌های شگفت‌انگیز آن و طراحی و برای رسیدن به هدف‌های معین است. مهندسی ذهن، نمایانگر یک قدرت عظیم و شگفت‌انگیز در تطبیق واقعیت‌های جهان بیرونی با پروژه‌ها و طرح‌های ثبت شده در آن است. اصل مهم مهندسی ذهن این است که واقعیات بیرونی در تمامی جنبه‌هایش انعکاس طرح‌های ذهنی بشر است. یعنی خلاقیت در تصویرسازی‌های ذهن به خلاقیت در مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و تولیدی می‌انجامد. بدون کارآمدی و خلاقیت در مدیریت ذهن، نمی‌توان انتظار نهادینه شدن مدیریت علمی در سازمان‌های آموزشی و صنعتی و اداری را داشت. محورهای اصلی مهندسی ذهن برای خلاقیت همه جانبه عبارتند از:

۱- ارتباط با واقعیت‌های بیرونی.

۲- پذیرش و جذب پیام‌های گوناگون محیط درونی و بیرونی.

 ۳- پردازش اطلاعات و داده‌ها بر اساس مفید بودن و تناسب با نظامِ اطلاعاتی ذهن.

۴- گزینش داده‌ها و خلق تصویرهای ذهنی مطلوب.

۵- ارسال تصاویر به صورت فرمان به ناهوشیار برای عملی شدن در واقعیت.

ازاینرو مقوله‌هایی چون ادراک و تفسیر پدیده‌ها و نیازها، ارزیابی خوب و بد یا درست و غلط و یا مفید و غیرمفید بودن آنها و گزینش و تصمیم‌گیری نهایی برعهده ذهن هوشیار است. اصل و قاعده مهم این است که هیچ تصویری بدون تصمیم‌گیری نهایی ذهن هوشیار وارد نظام فکری نخواهد شد و ذهن هوشیار با سه کلید (توجه، هیجان و تکرار) تصاویر دلخواه را می‌آفریند. محرک‌ها و پیام‌هایی که مورد توجه و گزینش ذهن هوشیار قرار نگیرند نمیتوانند کوچکترین تاثیری بر ساختار ذهن داشته باشند. نتیجه این است که خروجی‌های ذهن انسان مثل میزان خلاقیت، شادی و موفقیت و سلامتی و… به نوعی ارتباطی کاملا وابسته به ورودی‌ها یعنی پردازش اطلاعات و تصویرسازی ذهن هوشیار دارند. درنتیجه، مهندسی ذهن یعنی مهارت تنظیم و آفرینش تصاویر لازم برای رسیدن به محصولات مطلوب و مرغوب و مورد انتظار.

ذهن ناهوشیار و کارکرد شگفت آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- واقعیت برای ذهن ناهوشیار همان است که ذهن هوشیار میگوید.

۲- ذهن ناهوشیار بد و خوب، درست و غلط، مفید و غیرمفید را تشخیص نمیدهد در یک کلام ناهوشیار شعور ندارد.

۳- ذهن ناهوشیار تمامی فرمان‌های هوشیار را بدون چون و چرا اجرا میکند.

.۴- ناهوشیار بر تمام احساسات، رفتار و ارتباطات و فعالیت‌های داخلی بدن تسلط دارد.

.۵- ذهن ناهوشیار بی‌مکان و بی‌زمان است و به همه زمان‌ها و مکان‌ها دسترسی دارد.

.۶- ناهوشیار تصویرهای ثبت شده را واقعی میکند و از پدیده‌ها و واقعیت‌ها هر آنچه که مربوط به نقشه و تصویر ثبت شده باشد، جذب و بخش‌های نامربوط را رها می‌کند.

.۷-­ ذهن­ ناهوشیار منبع­ سرشار انرژی ­است.

.۸- ذهن ناهوشیار به خواسته‌ها و اهداف ما بی‌اندازه حساس است و چون ماموری معذور، مسوول برآورده شدن این خواسته‌هاست، از تمام امکانات موجود در جهان بهره می‌برد تا به خواسته‌های خود برسیم.

۹- جهان با تمامی امکاناتش در خدمت خواسته‌هایی است که به صورت تصویر به ناهوشیار مخابره شده است

.۱۰-  هر کسی همان است که بدان می‌اندیشد و هر کسی می‌تواند آینده خود را به‌صورتی که می‌خواهد در ذهن بسازد و شاهد واقعی شدن آن باشد و این یعنی خلاقیت.

درباره نویسنده

افشین طباطبایی

افشین محمدباقر طباطبایی. نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی - روانشناختی - مشکلات جوانان. مربی مثبت‌اندیشی. شعار او این است: رهبر ارکستر زندگی خود باشید

دیدگاهتان را بنویسید